Hej!
Nu är det vår första vinter i det nya huset och vi har det kallt.

Vi har en pelletspanna med externt pelletsförråd som laddar en acctank med hjälp av laddomat och en pump. Till denna acctank jobbar även solfångare på taket, dom är inte i funktion nu desvärre.

När vi flyttade in i huset i våras berättade och visade tidigare ägaren lite strul med brännaren. Överhettningsskyddet löste nämligen ut. Jag kunde inte läsa av någon rökgastemp då den var trasig. Jag bytte den till en ny och temperaturen var cirka 350 grader, vilket jag uppfattar väldigt högt då man ska ligga runt 180? Jag kunde sänka effekten på brännaren från 70% ner till 30% och hamnade runt 180 grader nysotat. Nu upplever jag dock att inte pannan blir tillräckligt varm för att ladda över värmen till acctanken. Är det laddomaten som inte släpper genom temperaturer under 72 grader? Jag har nu höjt till 50% på brännaren och har igen väldigt höga rökgaser men mer värme i pannan (cirka 82). Jag har beställt nya turbulatorer i hopp om att sänka rökgaserna och höja effekten vid eldning, är jag ute och cyklar där? En av sex var tidigare urtagen men tillbaka i nu igen. Dom ser korta och väldigt slitna ut i nederkant.

Huset vi bor i är en dåligt isolerad trävilla från 30talet, 148 kvm plus 74 källare.. Just nu är det några ynka minusgrader och pelletsen eldar för fullt dygnet runt. Vi har kanske 16-17 grader i huset. Ska det vara så kallt eller är det något jag kan göra? Fråga mig gärna om mer då jag inte har så bra koll själv.

All hjälp uppskattas, jag bifogar några bilder.

• Värmesystem med laddomat och pump sett i en källare, anslutna till kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en laddomat med teknisk information, kopplad till ett uppvärmningssystem.
    Skapa konto
  • Laddomaten för värmesystem med inställningsrattar och lysande indikatorlampor.
    Skapa konto
  • Närbild på en pelletspannas överhettningsskydd och märkplåt med teknisk information.
    Skapa konto
  • Pelletspanna med extern pelletsförråd, rörsystem och kontrollpanel i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Närbild på en Effeta pelletspannas kontrollpanel med vred och mätare för temperaturkontroll och effektinställningar.
    Skapa konto
  • Typskylt på en pelletspanna med tekniska specifikationer, ligger delvis dold under smuts och är nött.
    Skapa konto
  • Värmesystem med ackumulatortank, rörkopplingar, mätare och panna i en pannrumsmiljö.
    Skapa konto
Har du koll på om tanken laddas och hur lång tid det tar.
På tankens termometer i bilden står det 80c så det ser ut som du har värmen i tanken. Finns en termometer lägre ned med?

Jodå i toppen har jag dryga 80 grader, men där radiatorkretsen går ut tar det stopp sen. Två termometrar till, en i mitten och en i botten. Båda visar 30 grader.

Jag får nu ut 40 grader på radiatorerna vilket jag inte fick innan när brännaren gick försiktigare. Returen är givetvis kallare men inte jättekall. Blir det såna stora förluster i radiatorkretsen så 24/7 eldande inte får upp elementen över 40 grader tro?

Jag labbade imorse genom att stänga av cirkpumpen till radiatorerna. Det laddas på med värme men ganska långsamt vill jag säga. Den övre fjärdedelen av tanken nådde 80 grader efter 2-3 timmars eldande. Men så fort jag drar igång värmen igen så slukar den värmen tills det skickar ut cirka 30-40 grader på radiatorerna igen.

P Pyretgubbe skrev:
Jodå i toppen har jag dryga 80 grader, men där radiatorkretsen går ut tar det stopp sen. Två termometrar till, en i mitten och en i botten. Båda visar 30 grader.

Jag får nu ut 40 grader på radiatorerna vilket jag inte fick innan när brännaren gick försiktigare. Returen är givetvis kallare men inte jättekall. Blir det såna stora förluster i radiatorkretsen så 24/7 eldande inte får upp elementen över 40 grader tro?

Jag labbade imorse genom att stänga av cirkpumpen till radiatorerna. Det laddas på med värme men ganska långsamt vill jag säga. Den övre fjärdedelen av tanken nådde 80 grader efter 2-3 timmars eldande. Men så fort jag drar igång värmen igen så slukar den värmen tills det skickar ut cirka 30-40 grader på radiatorerna igen.
Låter som om laddomat ej gör sitt jobb vilket ger att pannan går högt i temp med risk för att öh-skyddet går o heta rökgaser. Pumpen på laddomat bör ej gå på lägsta hastighet, finns risk för att den ej startar när pannan startar. Men så ser den väldigt sliten ut, saknas det skruv. Jag kollar på bild1.

Var i landet är du. när du brassar på med pannan. Den är på 25 kW och huset behöver 5 kW så laddas tanken endast mad 20 kW och det är inte mycket Ser ut att vara en tank på ca 1 m3, det är 1000L och av det som du säger blir det bar en del som som kommer upp i temp. För att fylla 1000 L från 35 C till 85 C = ca 60 kW utan att ge huset värme tar ca 2,5 tim under förutsättning att pannan har full effekt ut , det brukar inte vara så utan lägre..
Så räkna inte med att det blir som att tända en lampa, det får ta sin tid. Ett tips är att elda lite oftare så inte tanken kallnar ner under ca 40 C i botten och min kan då vara 60 C i toppen. Det bästa med eldning är mindre el och det sämsta är kallstarter av pannan.

Jag tänker i samma banor som dig. Den ser verkligen sliten ut. Jag har testat olika hastigheter på den, men nu står den på max. Det var tidigare när det kylde ner pannan för snabbt jag sänkte den. Det konstiga är att vattnet i pannan inte går upp så högt som det borde med tanke på hur hårt det eldas. Är min ide om nya längre turbulatorer något att tänka på? Det går åt väldigt mycket pellets. Det känns som att problemet ligger i antingen pumpen eller effektiviteten hos pannan?

J jonaserik skrev:
Var i landet är du. när du brassar på med pannan. Den är på 25 kW och huset behöver 5 kW så laddas tanken endast mad 20 kW och det är inte mycket Ser ut att vara en tank på ca 1 m3, det är 1000L och av det som du säger blir det bar en del som som kommer upp i temp. För att fylla 1000 L från 35 C till 85 C = ca 60 kW utan att ge huset värme tar ca 2,5 tim under förutsättning att pannan har full effekt ut , det brukar inte vara så utan lägre..
Så räkna inte med att det blir som att tända en lampa, det får ta sin tid. Ett tips är att elda lite oftare så inte tanken kallnar ner under ca 40 C i botten och min kan då vara 60 C i toppen. Det bästa med eldning är mindre el och det sämsta är kallstarter av pannan.

Jag bor i Örebrotrakterna. Problemet är ju att det eldas dygnet runt och bibehåller samma temperatur i tanken. Det blir alltså inga stopp. Det hade jag i höstas när kylan började komma.

Som sagt det går åt mycket pellets för att elda dygnet runt och nu är cirka 2 ton uppbränt för lite mer än december.

P Pyretgubbe skrev:
Jag bor i Örebrotrakterna. Problemet är ju att det eldas dygnet runt och bibehåller samma temperatur i tanken. Det blir alltså inga stopp. Det hade jag i höstas när kylan började komma.

Som sagt det går åt mycket pellets för att elda dygnet runt och nu är cirka 2 ton uppbränt för lite mer än december.
Laddar inte pannan tanken så tar det längre tid eller aldrig att uppnå stop temp på 60gr

Det håller jag med om. Men när jag stänger av radiatorkretsen laddar den på. Ska jag kanske stänga av den i några timmar och låta hela tanken komma upp i temperatur?

• Gilla
SimonLind
  • Laddar…
P Pyretgubbe skrev:
Det håller jag med om. Men när jag stänger av radiatorkretsen laddar den på. Ska jag kanske stänga av den i några timmar och låta hela tanken komma upp i temperatur?
Går pumpen på laddomat när pannan går?

Kan vara laddomaten som bråkar din är elektrisk styrd., vilken temp har du på pannan , laddpumpen ska starta när pannan är ca 60 C för att få jämn värme i hela pannan, sen ska laddomaten börja ladda vid ca 75 C . Röret från pannan med het vatten ska in på topp eller strax under. Värmen brukar tas ut en bit ner och det ovanför är för VV om slinga finns. Returen till pannan kommer alltid från botten på tanken och blandas i laddomaten. Du får mäta tempen från pannan till laddomaten , därifrån till tanken . röret rakt ner som är kopplat på returröret mellan tank och botten panna ska ha en temp på ca75 C som blandas ner ca 60 C och värms i pannan till kanske 75 -80 C , när tempen ökar i botten tanken så höjs även lasstempen .

Ja den är inställd att köra när pannan är runt 75-82grader vad jag kan se. Kan jag på något sätt se ifall pumpen fungerar? Jag hör när den kör igång i alla fall.

J jonaserik skrev:
Kan vara laddomaten som bråkar din är elektrisk styrd., vilken temp har du på pannan , laddpumpen ska starta när pannan är ca 60 C för att få jämn värme i hela pannan, sen ska laddomaten börja ladda vid ca 75 C . Röret från pannan med het vatten ska in på topp eller strax under. Värmen brukar tas ut en bit ner och det ovanför är för VV om slinga finns. Returen till pannan kommer alltid från botten på tanken och blandas i laddomaten. Du får mäta tempen från pannan till laddomaten , därifrån till tanken . röret rakt ner som är kopplat på returröret mellan tank och botten panna ska ha en temp på ca75 C som blandas ner ca 60 C och värms i pannan till kanske 75 -80 C , när tempen ökar i botten tanken så höjs även lasstempen .

Om jag förstått det rätt så står pumpen still fram tills pannan nått en temp runt 75 grader. Den börjar då via laddomaten blanda kallt och uppvärmt vatten? Ifall den börjar pumpa redan runt 60 grader upplever jag att pannan aldrig kommer upp till 80. Skickar med två bilder som kanske förklarar bättre.

• Laddomat 630.2 kontrollpanel med indikatorlampor och temperaturinställningsvred, en rörledning synlig.
    Skapa konto
  • Värmepumpsinstallation med laddomat och cirkulationspump i ett pannrum.
    Skapa konto
P Pyretgubbe skrev:
Om jag förstått det rätt så står pumpen still fram tills pannan nått en temp runt 75 grader. Den börjar då via laddomaten blanda kallt och uppvärmt vatten? Ifall den börjar pumpa redan runt 60 grader upplever jag att pannan aldrig kommer upp till 80. Skickar med två bilder som kanske förklarar bättre.
I slutänden så är det termoventilen som avgör när det uppvärmda pannvattnet skall ladda tanken dvs den öppnar vid 72gr

H håbbe1961 skrev:
I slutänden så är det termoventilen som avgör när det uppvärmda pannvattnet skall ladda tanken dvs den öppnar vid 72gr
Så upfattar jag det som också. Det kanske inte ligger något direkt problem i uppvärmningen utan snarare det otäta huset som kyler ner radiatorerna. Som husägare för första gången så gick jag inte genom tätningslister runt fönster och dörrar innan kylan kom. Dom ska ju bytas till nya fräscha osv. Men jag tycker fortfarande att det går åt väldigt mycket pellets tyvärr.

Tusen tack till alla som hjälper till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.