Byggahus.se

Nybörjar hjälp - HP/MS larm - hur rengör man smutsfilter på en Nibe Fighter 1110

1. nyfunkis
    Medlem · Stockholm · 47 inlägg

nyfunkis

Medlem
    Hej

Jag hoppas ni ursäktar denna nybörjarfråga. Jag har sökt igenom forumen och trots att smutsfilter kommer upp ofta så hittar jag ingen beskrivning på hur man gör för att göra rent det.

Mitt problem: Vår bergvärmepump Nibe Fighter 1110 från 2001 har ett utlöst HP/MS larm. Vi har startat om en gång och då försvann larmet. Nu, två dagar senare, är det tillbaks.

Värmebärarpumpen verkar funera och vi har Uponor golvvärmeslingor med båda fysisk och elektronisk bypass så öppna termostater bör inte vara problemet. När jag startade om pumpen i söndags så slutade HP/MS lampan att blinka så det bör inte heller vara motorskyddet, kompressorn eller andra mer allvarliga fel.

Jag har förstått enligt manualen att man ska rengöra smutsfiltret - men var sitter detta och hur gör man? Det är nämligen inte med på komponentplaceringsdiagrammet i manualen, retligt nog.

Det sitter två kranar (med "Ahlsell" på handtagen) på två kraftiga, isolerade rör som löper
    vertikalt till vänster om pumpen. Är det dessa som är smutsfiltrena? Utan att vrida om kranen lossade jag på hatten längst ut och kände med fingret - det känns som det sitter en kulventil inne i röret.

Värmen i huset sjunker och Nibe Service verkar vara ovilliga att rycka ut för ett sånt "enkelt" fel så all hjälp mottages tacksamt!

Redigerat 9 mar 2010 18:26
  2. nyfunkis

nyfunkis

Medlem
    Laddar upp två nytagna bilder. Är det de vita (smutsiga) kranarna till vänster på det tjocka, isolerade röret som är smutsfiltret? Eller är det något helt annat, som kanske inte ens syns på bild?

3. nyfunkis

nyfunkis

Medlem
    Äventyret fortsätter. Öppna bypassventilerna på båda Uponorfördelarna, sänkte värmekurvan till 6 från 7 och öppnade också de båda spakarna till vänster på bilden ovan så det rann ut lite köldbärarvätska (och smuts!). Väntade 5 minuter och startade om pumpen.

Nu är det LP-larm istället!! Har nu luftat alla fyra "nipples" men det pös bara från den på röret som jag varit på ovan. Har inte vågat starta om pumpen då Nibe varnar för att göra detta för ofta ("OBS! Feltillståndet får ej återställas upprepade gånge,r då det finns risk för överhettning i motorlindningen."). Vill vara säker på att jag har prövat allt innan jag startar om den.

4. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
  5. nyfunkis

nyfunkis

Medlem
    Tack, tror det kan vara det. Behöver man stänga av värmepumpen, vrida om någon av kranarna innan man öppnar smutsfiltret?

Har hört att man ska "lätta på panntrycket" först men osäker hur man gör detta. (Som sagt, jag är en gravt värmpumpshandikappad nybörjare).

:p

6. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Lite gammal tråd... så förhoppningsvis har du fått hjälp från annat håll?

Men om du får HP/MS-larm så är det smutsfiltret på radiatorsystemet som du skall rensa. Köldbärarkretsen (den som är isolerad) är helt ointressant. Nu har du öppnat kranar i köldbärarkretsen och släppt ut brine (spritblandning) och fått in luft i det systemet istället och antagligen därför fått LP-larm också. Nu måste du fylla på spritblandning i det systemet via kranarna som du just öppnade (eller kanske du kan få in lite via nivåkärlet som sitter ovanför?

Jag kan inte se något smutsfilter på radiatorsystemet i bilden.

7. nyfunkis

nyfunkis

Medlem
    Hej. Jo jag fick hjälp på telefon från ett av Nibes serviceställen men tack ändå för bra och detaljerat svar.

Vi hittade aldrig något smutsfilter på radiatorsystemet även om jag logiskt förstår att det är där problemet borde vara. Nibetjejen på telefon sa att installatörerna ibland skippar att installera det.

I slutändan identifierade vi och rengjorde smutsfiltret på köldbärarkretsen (det var rätt skitigt), fyllde på mer spritblandning genom nivåkärlet, och sänkte värmekurvan från 7 till 6 eftersom HP/MS ibland kan bero på för hög returvärme.

Något eller allt av detta gjorde susen - båda larmen försvann och kom inte igen!
    d^_^b

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.