10 363 läst · 165 svar
10k läst
165 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Jag är övertygad om att de flesta ledare har sina barn i någon form av förskola, helt övertygad. Privata friskolor på solsidan är nog inget ovanligt. Tror du de tar med sina små småttingar på finluchen?Farstatjej90 skrev:
När vi fick barn, för typ 100 år sedan, eller tja 22 år sedan och jag jobbade utomlands i ungefär 4 eller 5 veckor. 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan och kom hem, så var det första jag hörde typ "you have been on vaccation, it's your turn..."
Vi är fortfarande gifta och barnen bor fortfarande hemma!
Vi är fortfarande gifta och barnen bor fortfarande hemma!
Besserwisser
· Helsingborg
· 16 inlägg
Har något hänt sedan oktober 2023 i din privatekonomi? Tänker att man fnattar väl inte om kostnader på 1000-2000kr i diverse trådar om man är ekonomiskt oberoende. 😆 Troll.Farstatjej90 skrev:
Mina bästa tips är att glömma barnen då och då (bildligt talat) till förmån för att verkligen ge din partner 100%. Trygga föräldrar ger trygga barn. Och hur du behandlar din partner kommer forma dina barns uppfattning om hur det känns naturligt att leva med en annan människa i sitt egna stora liv.
Men också att inte glömma sig själv. Trötta, arga, utslitna föräldrar beter sig som trötta, arga, utslitna föräldrar. Mår man bra själv är det lättare att ta hand om andra på ett bra sätt.
Och så att man aldrig kan älska sina barn för mycket. Eller partner, för den delen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 420 inlägg
Inte misstänkliggjord på något vis. Men du raljerar och beskriver förskolan som att det är en dålig tillvaro för barnen där, jag undrar mer varför du tycker det är dåligt med förskola?Farstatjej90 skrev:
Jag har två stående råd till alla nyblivna föräldrar.
1) Alvedon-suppen är enklare att stoppa in baklänges. Ringmuskeln tar hand om slutmomentet då.
2) Se till att första cykelhjälmen är platt baktill, annars kommer huvudet trilla fram när guldklimpen somnar i cykelsitsen bakpå pakethållaren.
1) Alvedon-suppen är enklare att stoppa in baklänges. Ringmuskeln tar hand om slutmomentet då.
2) Se till att första cykelhjälmen är platt baktill, annars kommer huvudet trilla fram när guldklimpen somnar i cykelsitsen bakpå pakethållaren.
Vi köpte aldrig barnmat utan båda knattarna fick den mat vi åt, givetvis med viss anpassning. Kolla upp Baby Lead Weaning. Väldigt skönt att slippa sitta och mata puréer med sked vid varje måltid!
Plastad frotté på metervara. Det kommer gå åt till barnvagnen, skötbordet, spjälsängen, första riktiga sängen, svärmors gästsäng, hotellsängen osv.
Plastad frotté på metervara. Det kommer gå åt till barnvagnen, skötbordet, spjälsängen, första riktiga sängen, svärmors gästsäng, hotellsängen osv.
Redigerat:
Samma här, inga burkar, bara vanlig mat introducerad i steg. "Solid Starts" på Instagram är ett hett tips om man vill slippa barnmatsburkar.magnbe skrev:
Köp en yogaboll som ni kan sitta på. När den lille börjar få ont i magen och skriker så håll den i famnen, sätt er på bollen och studsa lätt.Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Du kan skicka ett tack senare.
Människans dygnsrytm styrs av ljus och mörker. Se till att det är ljust på dagen och mörkt på natten. Täck inte för barnvagnen om ni är ute, dra upp persienner på morgonen och släpp in ljuset. Om bebisen sover på dagen så låt den göra det i ett ljust rum. Om bebisen vaknar på natten så ha det så mörkt som det går. Vips så sover ungen hela natten.
Filma bebisens små ljud och rörelser, ni kommer snart att sakna dessa.
Filma bebisens små ljud och rörelser, ni kommer snart att sakna dessa.
Ska försöka skriva något som inte redan är sagt. Det mesta löser sig av sig självt, vill jag först säga, återkommer till det strax.
Har hört tipset att antingen läsa noll föräldraskapsböcker eller många, för om du gör det sistnämnda så märker du att de motsäger varandra. Och när fan ska man hinna läsa? Nåja, jag har läst ett gäng. Som nybliven förälder hade jag mest glädje av "Praktika för blivande föräldrar" av Agnes Wold och en till. Ni som känner till Wold vet att hon förlitar sig till vetenskap och manar till lugn inför allsköns larm om farlig plast och gud vet vad.
Vi föräldrar är annars dåliga på att ge tillförlitliga råd. Eftersom utvecklingen går så fort för små barn så löser sig de flesta bekymmer av sig självt. Men vi tror såklart att våran ansats till att lösa det var det som hjälpte och har det funkat på hela två av två barn (100%😲) så blir vi stensäkra på att det är en bra metod och tipsar alla andra.
Det är mer effektivt att fördela hushållets uppgifter så att vardera föräldern har egna områden, men det är bättre att båda kan allt. Det är bådas uppgift att ha sån koll på alla detaljer att ni klarar er helt utan den andra i krisläge. Insistera på att få ha insyn och öva. Olyckor sker.
Har hört tipset att antingen läsa noll föräldraskapsböcker eller många, för om du gör det sistnämnda så märker du att de motsäger varandra. Och när fan ska man hinna läsa? Nåja, jag har läst ett gäng. Som nybliven förälder hade jag mest glädje av "Praktika för blivande föräldrar" av Agnes Wold och en till. Ni som känner till Wold vet att hon förlitar sig till vetenskap och manar till lugn inför allsköns larm om farlig plast och gud vet vad.
Vi föräldrar är annars dåliga på att ge tillförlitliga råd. Eftersom utvecklingen går så fort för små barn så löser sig de flesta bekymmer av sig självt. Men vi tror såklart att våran ansats till att lösa det var det som hjälpte och har det funkat på hela två av två barn (100%😲) så blir vi stensäkra på att det är en bra metod och tipsar alla andra.
Det är mer effektivt att fördela hushållets uppgifter så att vardera föräldern har egna områden, men det är bättre att båda kan allt. Det är bådas uppgift att ha sån koll på alla detaljer att ni klarar er helt utan den andra i krisläge. Insistera på att få ha insyn och öva. Olyckor sker.
Discoman skrev:
Några korta puckar.Discoman skrev:
Våga säga nej. Folk kommer att vilja hälsa på, bjuda över er, erbjuda sig att vara barnvakter, vilja träffa er på ett eller annat sätt. Man får säga nej. Det är bara ni som bestämmer vad ni vill göra, vem ni skall och vill träffa. Säg nej, skit i om någon rynkar på näsan för det.
Ta inga tips och råd, om du inte ber om det. Kommer annars att bli många som tycker saker hit och dit.
En sista, och viktig puck. Se till att din mamma och fru synkar. Det är inte helt självklart. Skulle något inte synka, så var på din frus sida. 110%.
Allt annat löser sig. (Barn nr 2 blir lättare)