Byggahus.se

Nya växthuset bländar grannen

1. M
    Medlem · 9 inlägg

maela

Medlem
    Skuggpasta till växthus

• Laddar…
  2. C
    Medlem · 96 inlägg

cotillion

Medlem
    Det kommer lösa sig självt om några veckor när glaset inte är rent längre.

3. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 308 inlägg

Totte_S

Medlem
    Erbjud grannen solfilm till sina fönster

4. P
    Husägare · 2 505 inlägg

Pin

Husägare
    Det sistnämnda, skit i klagomålet.

Risk att den som klagar bara fortsätter även om några åtgärder vidtas för att minska det upplevda problemet.

5. Henke203
    Medlem · 52 inlägg

Henke203

Medlem
    Det finns något som kallas Lackförsegling och används på bilars lack för att skydda den och om man lägger på den som man ska men skippar andra steget att torka av det så uppstår en matt yta som liknar matt klarlack.
    det skulle väl funka med matt klarlack också men ett meck att göra där kanske med sprayburkar osv?

6. Fulkemisten
    Husägare · 1 705 inlägg
    Jo. Men jag tycker också att hon ska göra noll och ingenting. Allt är ju i sin ordning och det här handlar ju inte egentligen om att grannen blir bländad några minuter om dagen en viss tid på året vid vackert väder utan om att grannen är en avundsjuk gnällspik. Annars är väl det lättaste att ställa ett något högre föremål mellan växthuset och grannen ett parasoll kanske redan finns?

7. P
    Renoverare · 132 inlägg

Peter_Ker

Renoverare
    Skit i grannen. Hon kommer att sitta där vid samma tidpunkt varje dag och vänta på att bli bländad så att hon har någonting att gnälla på den dagen.

8. Daggen84
    Medlem · Stockholm · 153 inlägg

Daggen84

Medlem
    Tack så mycket för alla fina tips! Vidarebefordar alla ideer till mamma och känner jag henne rätt kommer det bli den lösningen som förfular växthuset minst :D Det är trots allt godkänt med bygglov så jag hoppas att hon inte blir för påverkad av grannens gnäll. Grannen bor dessutom flera hus bort på andra sidan gatan så det är ingen man träffar i hissen varje dag :ok:

MVH
    Daggen

9. Daggen84
    Medlem · Stockholm · 153 inlägg

Daggen84

Medlem
    Jag håller med dig! Man slutar aldrig förvånas hur folk orkar gnälla på precis allt! Konstigt nog har ingen klagat på en annan granne med likadan takterrass vars terrass ser ut som en soptipp med alla möjliga fula skjul som blåser omkring med vinden...
    Det kommer bli parasoll och andra utemöbler på terrassen hon har bara inte hunnit köpa allt eftersom det är en ny lägenhet.

MVH
    Daggen

10. Marcus_L
    Allvetare · Stockholms län · 310 inlägg

Marcus_L

Allvetare
    När solen står i ett visst läge och de som bor i lägenheter på andra sidan gatan öppnar fönster på glänt för att vädra så kan jag bli bländad i min soffa framför TV:n, istället för att sätta upp solskydd i min lägenhet kanske jag skall be alla grannar att krita sina fönster.. :crysmile:

11. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 856 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    tycker grannen borde plocka bort sina fönster :p

12. F
    Medlem · 6 inlägg

FEL007

Medlem
    Tror att det löser sig av sig självt då solen står högre om någon vecka.

Meddela den bländade grannen att ni har vidtagit en lösning som kommer att fungera om någon vecka eller så

13. ingenmansland
    Medlem · 89 inlägg
    Väldigt snyggt växthus! Var köper man ett sådant?

• Laddar…
  14. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 795 inlägg

Appendix

Husägare
    Håller med! Va fint det blev. Kul för TS mamma att kunna ha kvar odlingsintresset i lägenheten <3

@Daggen84 får gärna vidarebefordra de glada tillropen med :)

• Laddar…
  15. Mac9
    Medlem · 10 inlägg

Mac9

Medlem
    Det finns självhäftande folie som ser ut som etsat/frostat glas.
    Relativt billigt och enkelt att montera och minskar reflektioner kraftigt.
    Används ofta som insynsskydd...
    Det kommer dock ge minskat ljus in också men det kan man kanske leva med på dem mest störande fönstren.

Kolla med nått lokalt skyltföretag eller en glasmästare om att köpa en bit och testa.
    Monteras på utsidan med hjälp av vatten med en liten skvätt såpa i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.