Byggahus.se

Nya trägolv

1. H
    Medlem · 13 inlägg

hannahphoebe

Medlem
    Hej :)
    Vi har tänkt att byta golv på hela övervåningen,då det befintliga golvet har en del trasiga plankor och är gammalt och knarrar.
    Hur gör man det bäst?
    Kan man återandvända de gamla plankorna? Ska man isolera och ta bort sågspån?
    Är det svårt att få det rakt?
    Har tänkt att göra det själv och kanske spara lite pengar.
    Alla råd och tips uppskattas ;)

2. D
    Medlem · 209 inlägg

Re: Nya trägolv

Enklaste lösningen är att hyra en golvslip och köra över golven och sedan lacka, betsa, olja eller vad man vill. Har slipat alla golv på övervåningen här och betsat i väldigt ljusvit färg och lackat med matt lack, blir väldigt fint men knarret är ju kvar.

Vill du ha det perfekt och utan knarr, lägga ner mycket tid och pengar så får du riva upp hela golvet och då går brädorna sönder så dom får kastas.
    Sedan riktar du bjälkarna så hela golvet blir plant och du kan lägga i lite mer isolering om du vill det, spånet kan vara kvar. När det är klart kan du köpa 28 mm plankgolv och lägga på bjälkarna eller golvspånskiva på bjälkar och sedan ett tunnare laminat eller trägolv.

När du ändå har rivit ut alla golv kan du ju instalera golvvärme som är skönt ;)

3. H
    Medlem · 13 inlägg

hannahphoebe

Medlem

Tack för tipset det är alltid välkommet med råd hur man ska göra och vad som blir billigast. :D

4. D
    Medlem · 500 inlägg

Jag befann mig nyss i en likadan situation.
    Kan man använda golvet igen? Ja, vi eldade upp det.
    Kan man göra det själv? Javisst!

Ligger brädorna direkt på golvåsarna blir det lite bökigare eftersom du måste försöka att inte kliva mellan åsarna :) Själv sprang jag runt i dagar och klev igenom en gång (japp, rätt igenom!). Sedan kom min sambo och lyckades med samma konststycke redan efter 15 min. :) Nåja. Att sedan räta upp golvet på åsarna är inte jättesvårt. Limma masonite eller annat trä där det behövs. Hyvla med elhyvel (effektivt) där du vill ha ned. Kolla av med en lång rätskiva och vattenpass. Sedan petar man på med det åt alla håll tills man känner sig less. Då slänger man på ett underlagsgolv av spån + valfritt golv eller nytt plankgolv om man tror sig komma sakna knarret (det gör absolut inte vi - även fast vi med gamla golvet intalade oss att det var charmigt med knarr)

Är det redan ett underlagsgolv så har man flera alternativ. Endera sågar man sönder det och fixar åsarna och lägger nytt underlagsgolv. Om inte så får man procenta med grålumppapp på spångolvet, masonite osv där det är lägst. Det går dock inte att trolla för mycket med grålumppappen eftersom det riskerar att bli svajjigt.

Kan verkligen rekommendera Beijers 15mm ekgolv som de säljer för 269kr/m2 som erbjudande. Kanonnöjd med det!

5. H
    Medlem · 13 inlägg

hannahphoebe

Medlem

tack för tipset du får det att verka busenkelt :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.