Byggahus.se

Nya tätningslister till dörrar

1. S
    Medlem · Kalmar · 174 inlägg

SamB

Medlem
    Sommarens fasad-målnings-projekt är just nu i full gång, och med på köpet kommer även dörrarna att frächas upp med ny färg.
    Tidigare ägare har använt allehanda list-typer (E och P - profiler) för att täta dörrarna. Men vad jag kan se så finns det frästa spår där man kan trycka fast en tätnings-list. Har även fått som förslag att sätta O-profil-lister i silikon (som limmas i en silikonsträng) överallt.

I en tidigare renovering så satte jag limmade silikon-lister med gott resultat på intågande fönster, men här är jag lite rådvill då det kanske är smidigare att sätta "något" i de frästa spåren på ytterdörrarna karm.

Googlade på sådanna lister och fann fler olika profiler... Vad ska man ha?...

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Du ska förmodligen ha en sk sågspårslist. De jag brukar använda är för 3mm brett spår och för 4mm mellanrum mellan förblanda och karm, me. Det finns säkert andra varianter, du får mäta på din dörr. Föredrar definitivt dessa framför att silikon fast tätlist.

3. S

SamB

Medlem
  4. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Jag föredrar o-profil, med sågspånet centrerat under listen - men det beror ju på hur sågspåret sitter hos dig. Storleken beror på springan. Jag har 4mm springa och använder 8mm list.

5. S

SamB

Medlem
    Tusen tack!
    Har du nått tips på fabrikat och/eller inköpsställe också?

Har även en balkongdörr som inte är spårad, är silikon o-profil som limmas bra där också, universal?... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.