Hej!
Helt ny på det här forumet och trots att jag har sökt och läst och sökt och läst så rivstartar jag:

Bor i ett tegelhus från 1898 med murad och ventilerad torpargrund av gråsten. Större delen av huset renoverades på 80-talet men två rum lämnades orörda. Och nu är det dags...

Idag ligger helt oisolerat plankgolv på bjälkar upplagda på tegel, c:a cc 1000. Det har att sig rejält så jag tänker bygga helt nytt bjälklag. Min plan är 220x45 med cc 600 på platsgjutna betongplintar. 220 mm isolering på läkt, fuktspärr samt limmad och skruvad golvspån. Låter det vettigt?

Det finns idag inga som helst tecken på fukt i grunden (det är ju väl ventilerat genom plankgolvet...) men vad riskerar jag när jag tätar till golvet?

Innerväggarna är idag Treetex på reglar mot tegelvägg. Ingen fuktspärr. Isolering okänd. Min plan är att regla upp, säkra luftspalt mot teglet, isolera 70 mm, fuktspärr och gips.

Ovanför innertaket av Treetex ligger den gamla glespanelen. Ner med den, väg av och upp med ny glespanel och på med gips.

Vad tror ni? Är det Humle och Dumle i renoveringstagen, eller?...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.