Byggahus.se

Nya rör i gjutjärn eller plast?

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hallå!

Jag ska byta ut avloppsrören från wc, dusch och tvättställ i samband med den pågående badrumsrenoveringen.

Hade från början tänkt att använda gråa plaströr i PVC (?), men när jag pratade med driftsteknikern på mitt jobb, så föreslog han att jag skulle montera dit nya rör i gjutjärn istället för plast :confused:

Detta för att gjutjärnsrören ska var mycket tystare vid spolning, duschning etc.

Jag har sett på forumet att det bara verkar vara plaströr som gäller vid utbyte av gamla gjutjärnsrör.

Synpunkter på detta? Vart får jag i sådana fall tag på nya gjutjärnsrör?

// Kim

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Stämmer att plaströren är "ljudligare" men kostnaden och bekvämligheten är argument som talar mycket för plast. TEx kapar du plaströren med en vanlig fogsvans medans gjutjärnsrören kräver kraftigare doningar. Sen är gjutjärnsrören mycket tyngre och bökigare att montera.

Ur hållbarhetssynpunkt KANSKE gjutjärnsrören är bättre men det handlar om 30-40 år innan det spelar roll och då känns det som att det kvittar.

Själv körde jag på plast från rinkaby. Funkar perfa än sålänge iaf. Enkelt att slänga upp och fästes med patentband (eller vad de nu heter) där man känner för det. Jag har badkar, dusch två vägghängda muggar samt tvättställ. Nu gjorde jag inte allt samma dag men troligt är att man skulle klara det på en två dagar med plast. Med gjutjärn tror jag det tar dubbelt i tid.

3. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Kolla in rör från Poloplast. Lika tysta som gjutjärn och passar i vanliga PVC/PP-delar. Smidigt när man inte behöver tysta rör alla ställen. Tänk på att dessa rör inte bör fästas stumt mot byggnadsdelar. Man kan gärna lägga lite Armaflex mellan röret och fästsvepet.
    Finns hos alla grossister och kostar 15-20% mer än standardrör. Inte 1000:-/metern som vissa här har fått uppgifter om. Det är för övrigt POLO-KAL NG du skall använda. Många dåligt pålästa rörläggare förväxlar dessa med Poloplast brandsäkra rör för industri. De är DYRA.

Sök på "poloplast" på forumet.