Byggahus.se

Nya rekommendationer för montering av trall (alla moment)

7k läst  54 svar

1. P
    Medlem Nivå 4
    Nej inga extrareglar eller syllpapp. Båda rekommendationerna kändes överdrivna. Branschen vill att man ska ha både hängslen och livrem, troligtvis för att de ska komma undan med sämre kvalitet på virket (om man ska vara konspiratorisk).

2. P
    Medlem Nivå 4
    Men jag kan verkligen rekommendera att lägga med konstant cc-mått, speciellt om man fått virke som skiljer i bredd.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår, det märks!
    Ingen annan än en inbiten yrkesman skulle med en dåres envishet upprepa att 126-120 inte är 6 utan att ha bra på fötterna.
    Möjligtvis kan jag lindra det psykiska lidande jag åsamkar dig genom att nonchalant kalla det för "6mm glipa" med att revidera min åsikt till att det just nominellt rör sig om en 6mm avstånd mellan brädorna?.
    Känns det bättre då?

Eller finns det bara ett sätt att uttrycka detta på och det är ditt sätt?

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Så länge man låter bli att säga att man ska lägga trallen med 6 mm glipa utan i stället följa anvisningarna så kommer det att bli kanon.

5. optimum
    Medlem Nivå 9
    Jag själv föredrar sunt förnuft och inte några tokiga byggregler.

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Det ligger onekligen en stor tillfredsställelse i att göra precis som man själv finner bäst.

7. T
    Medlem · Nivå 9
    Alla brädor är inte 120mm

8. A
    Medlem Nivå 1
    Likväl som alla brädor inte är är 120mm så är alla idioter människor men inte alla människor är idioter.

Gå och trolla någon annanstans.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 9
    hehe man undrar ju vem som trollar.
    :D

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 4
    Jag vet inte om någon läste mitt inlägg ovan, men min 120-trall varierade alltså från 117 till 123 mm. Då valde jag 123 mm som cc-mått.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka