Byggahus.se
Grundpappen är väl en bra ide för att skydda stommen?
Å andra sidan är min stomme sen 24 år tillbaka helt intakt då trallen fungerar som offerbrädor.

kant-kant mått är inte samma som CC. Det kan tekniskt sätt bli olika. Om brädorna diffar i bredd skulle CC 126 ge annat kant-kant 126. Men tror knappast det har någon verklig betydelse då vi pratar så liten skillnad, dock finns det ju en mening med att dom visar kant-kant och inte CC.
Två trall med faktiskt mått 126 ger CC126 och kantkant126 om dom ligger intill varandra.
Två trall där den ena är 126 och den andra 120 ger CC123 om dom ligger intill varandra men blir kantkant126(mätt över den breda)

För övrigt mäter jag alltid CC mått med kant-kant istället när det byggs något, vilket säkert är fel men bra mycket snabbare.

Jag har svårt för att se att grundpappen har någon vettig funktion.

Jag vill lyfta ett varningens finger mot att lägga trall med glipa. Jag brukar göra det och är fostrad av farsgubben att göra det. Sedan såg jag ett tv-inslag där dom avrodde från glipa. Så nu när jag byggde verandan kring nya huset så skippade jag glipor. Glad va jag över det när sommaren va så torr som den va. Det värsta jag har är upp till 8mm. Ser för j-t ut. 145x28mm från B-max och en del från ByggOle (XL-bygg)

• Gilla
Jef och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är det överhuvudtaget någon som följer deras regler?

Alltså dessa
1. 6mm springor mellan brädor
2. Grundpapp under trallen
3. Spikregel vid skarv av trall
4. Fuktskydda ändträ med peneterande olja

Jag har precis byggt ny altan och följde ingen av ovanstående regler.
Inte jag heller

LinusW LinusW skrev:
kant-kant mått är inte samma som CC. ...
Nej, men det ger samma mått i slutändan...med någon millimeters skillnad på det totala byggmåttet. Testa själv genom att rita upp 126mm avstånd på en lång bräda, klipp ut några pappersbitar med olika bredder mellan 118 och 123 mm, markera centrum breddledes på varje papperslapp. Placera sedan ut dem med centrum mot märket och mätt totalt byggmått. Placera sedan varje papperslapp kant mot samma märke och mät totalt byggmått. Det kommer att skilja 0-5 mm på totalen hur du än gör.

P Pierre F skrev:
Jag vill lyfta ett varningens finger mot att lägga trall med glipa. Jag brukar göra det och är fostrad av farsgubben att göra det. Sedan såg jag ett tv-inslag där dom avrodde från glipa. Så nu när jag byggde verandan kring nya huset så skippade jag glipor. Glad va jag över det när sommaren va så torr som den va. Det värsta jag har är upp till 8mm. Ser för j-t ut. 145x28mm från B-max och en del från ByggOle (XL-bygg)
Om man inte gillar mellanrum och tycker ser fult ut stämmer det bra. Men om man tvärtemot gillar det och kanske tycker att det är praktiskt då skit och vatten lättare rinner ner i mellanrummen, då är det också rätt svar.
Har själv 130 mm c/c på förstugebron ut det både funkar väldigt bra och är snyggt.
Bygger nu ny altan med 118mm breda uttorkade (och spikraka) trall på c/c 125 mm. Snyggt! (y)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Med 10mm glipa så är det ju extremt mycket glipa och man kan ge sig att allt man tappar trillar mellan. T o m kabanossen och majskolvarna :)
Nä, skämt och sido. Jag vill ha en liten glipa men inte en mm mer en 5mm. Och hade jag lagt min trall med 5mm så hade jag i dag haft 12-13mm glipa. Inget jag önskar.

Vi har precis lagt ca 70 kvm trall och jag har följt principen med konstanta cc-mått. Jag började att mäta bredden på ett ganska stort antal av trallbrädorna. Det visade sig att breddmåttet skiljde mellan 11,7 och 12,3 cm. Alltså bestämde jag att cc-måttet skule vara 12,3 för att inte få för stora glipor när allt är färdigtorkat. Trallen skulle läggas i olika riktningar i olika partier, så därför började vi med att göra en tabell med 12,3 multipler (12,3 - 24,6 - 36,9 osv). Sedan la vi ut ett måttband på sträckan som skulle mätas in för att undvika följdfel genom att mäta från brädbredd till brädbredd eller om skulle använt en mall istället. Vi markerade ett streck på båda sidorna av partiet och gjorde linjer med snörslå.
Sedan var det enkelt att lägga trallen. Principen är att sikta mitt emellan strecken. De flesta trallbredder låg på 12,1 till 12,2, så de låg i princip kant-i-kant. Ett parti utökade vi cc-måttet till 12,4 för att ta bort en small trallbredd på slutet.

• Gilla
Lantliga
  • Laddar…
optimum
Palmis Palmis skrev:
Vi har precis lagt ca 70 kvm trall och jag har följt principen med konstanta cc-mått. Jag började att mäta bredden på ett ganska stort antal av trallbrädorna. Det visade sig att breddmåttet skiljde mellan 11,7 och 12,3 cm. Alltså bestämde jag att cc-måttet skule vara 12,3 för att inte få för stora glipor när allt är färdigtorkat. Trallen skulle läggas i olika riktningar i olika partier, så därför började vi med att göra en tabell med 12,3 multipler (12,3 - 24,6 - 36,9 osv). Sedan la vi ut ett måttband på sträckan som skulle mätas in för att undvika följdfel genom att mäta från brädbredd till brädbredd eller om skulle använt en mall istället. Vi markerade ett streck på båda sidorna av partiet och gjorde linjer med snörslå.
Sedan var det enkelt att lägga trallen. Principen är att sikta mitt emellan strecken. De flesta trallbredder låg på 12,1 till 12,2, så de låg i princip kant-i-kant. Ett parti utökade vi cc-måttet till 12,4 för att ta bort en small trallbredd på slutet.
Följde du rekommendationerna också med spikregel och syllpapp under trallen mot reglarna?

optimum
Har nyligen skruvat en hel del trall och jag har INTE följt dessa knepiga rekommendationer och det har gått mycket bra.

Inga spikreglar, ingen syllpapp och skruvat relativt nära ändar men givetvis förborrat.

Däremot följt goda råd här på forumet att använda rostfri skruv och det blev A4 typ.

Använt både 28x145 samt 28x120. Tycker det är ok med relativt stora mellanrum så det blev med knivbladets distans.
Helnöjd.
Dock lite lurigt med golvet i uterummet som lades med trallen med ådring "glad gubbe" där den är högre i kanterna än i mitten.

Vore nog bättre de fokuserade på leverantörers kvalitet av tryckimpregnerat som varierar kraftigt från bra till ren skit.

• Gilla
erijo923 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju du som inte klarat kursen i att läsa ritningar. Det står C-C 126, inte 6 mm springa. Det där med "de avser en 120 mm bräda" har du ju hittat på helt själv. Det finns inget trallvirke som är konsekvent 120 mm.
Nu tycker jag att du håller rätt otrevlig ton, dessutom faller det tillbaka på dig själv att du varken klarar av enklare ritningsläsning eller klarar av att titta på en film på youtube utan ger dig in i pajkastning...

De anger mycket tydligt att det rör sig om en bräda på 120mm, inget påhitt.
Dock hittar du själv på att det någonstans anges C-C mått vilket är felaktigt eller är det "alternativa fakta"?.

Om du lyckats förvirra någon så är alltså rekommendationen från Svenskt Trä:
6mm glipa mot husfasad samt mellan trallbrädorna det är vad som visas i filmen, ser man något annat så får man se om filmen tills man förstår eller göra som man själv vill (det är också OK).

Jag vet faktiskt inte vad den ersätter för äldre rekommendation, jag kommer hålla mig det det jag själv gillar i utseende och tycker är praktiskt. Köper mitt virke oftast under högsäsong och så billigt jag kan få det vilket gör att mina 120 eller 145 plank håller drygt 3mm över angiven dimension och jag lägger dem dikt an för 2-3mm glipa under sommaren då jag använder däcket.
Mot husfasad håller jag närmare 10mm,

Bjuder på bilder från färskt lagt pooldäck i Juli 2017 och efter två år Augusti 2019 efter några relativt fuktiga och regniga veckor.

Edit: Dubbelquote
Edit2: Störde mig på att bild 2 var roterad 90 grader.

• DSC_0655.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20190816_184219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 5 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Dock hittar du själv på att det någonstans anges C-C mått vilket är felaktigt eller är det "alternativa fakta"?.

Om du lyckats förvirra någon så är alltså rekommendationen från Svenskt Trä:
6mm glipa mot husfasad samt mellan trallbrädorna det är vad som visas i filmen, ser man något annat så får man se om filmen tills man förstår eller göra som man själv vill (det är också OK).
Nej, man rekommenderar inte 6 mm springa mellan brädorna. Man rekommenderar att hålla trallvirkets nominella bredd, plus 6 mm som C-C-mått.

Ok, de skriver, "kant till kant", eftersom det är lögn i helvete att försöka mäta ut mitten på en trallbräda. Det blir dock i praktiken samma sak som C-C.

Visa bilaga 330768

Jag har yrkesmässigt ritat, och måttsatt, dagligen i 15 år. Det är ju klart att jag kan ha gjort fel hela tiden, men jag tror inte det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Man rekommenderar väl trallen och mellanrummet till att vara totalt 126mm? Eller fattar jag fel?
Så om trallen är 123mm blir mellanrummet 3mm?

• Gilla
masterjompa
  • Laddar…
A andreasö skrev:
Man rekommenderar väl trallen och mellanrummet till att vara totalt 126mm? Eller fattar jag fel?
Så om trallen är 123mm blir mellanrummet 3mm?
Korrekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.