Jag tänkte montera lite nya radiatorer nu inför vintern och vill gärna ha lite tips.

Mina förutsättningar är: Gammal torpargrund med plankgolv som skall renoveras i framtiden.
Tänkte sätta två till tre slingor med 4 radiatorer på varje ( tvårörs-system ).

Jag undrar nu hur ni andra har gjort?

Vad är bäst att använda ? Prisol, RiR eller vad?

Skall man dra under golven eller fälla in i golven ?

Hur dimensionerar man rören? Räcker 15 mm prisol?

Eventuellt funderar jag på att tilläggsisolera ytterväggarna 50 mm från insidan och då bygga in rören i väggarna. Nån som har gjort så?

Kommer du åt från torpargrunden så är det nog den bästa lösningen.

15 mm räcker gott.

max 2 radiatorer på ett 15 rör

CarMan skrev:
max 2 radiatorer på ett 15 rör
Lite olika åsikter om detta tydligen, vad baserar du detta på ?

Då kanske man skall köpa ett fördelningsskåp och dra en slinga till varje rum istället.

Var hittar man sådanna ? Och vad kostar dom?

vilken storlek man ska ha, kan igentligen inte generaliseras, det hala beror på hur långt det är o antal böjar m.m.
men det kan aldrig bli fel om man har för grova rör, har man därimot för klena rör så kan det blir problem

Kan det inte bli problem med möss i kombination med RiR?

Dom gillar ju att käka på plast.

Jag körde 22 mm Cu rör till radiatorerna i ladan som består av pannrum, garage,verkstad och loft på 145 kvadrat.
Uppe på loftet sitter 4 st radiatorer , ganska stora , sen i dubbelgaraget två lite mindre sam i verkstaden samma som i garaget och jag körde 22 mm rör till alla radiatorer , dels för att få bra cikulation samt att det såg bäst ut , kör gamla radiatorer , samma som inne i huset, öppna gjutgjärn.

Jag drar vattenburen värme nu. Drar i källartaket. Alla rör synliga. Skönt att kunna kolla av rören och när jag säljer kan jag peka på rören och säga: "Allt jag gjort syns, inga dolda fel" Inga skarvar dolda. Presskoppling. Hårda 22-rör för matning. Isolerar efteråt på dem ställen där jag inte vill värma upp och oisolerat där det gärna får spilla lite värme. Avstick med 15-rör till varje radiator. På några ställen blir det ett avstick till 2 radiatorer. 2 kretsar. Lite ventiler på strattegiska ställen. ventiler även på 15-rören där jag misstänker att jag vill bygga om rum etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.