3 175 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Nya radiatorer, vilka rör är lämpliga.
Jag tänkte montera lite nya radiatorer nu inför vintern och vill gärna ha lite tips.
Mina förutsättningar är: Gammal torpargrund med plankgolv som skall renoveras i framtiden.
Tänkte sätta två till tre slingor med 4 radiatorer på varje ( tvårörs-system ).
Jag undrar nu hur ni andra har gjort?
Vad är bäst att använda ? Prisol, RiR eller vad?
Skall man dra under golven eller fälla in i golven ?
Hur dimensionerar man rören? Räcker 15 mm prisol?
Eventuellt funderar jag på att tilläggsisolera ytterväggarna 50 mm från insidan och då bygga in rören i väggarna. Nån som har gjort så?
Mina förutsättningar är: Gammal torpargrund med plankgolv som skall renoveras i framtiden.
Tänkte sätta två till tre slingor med 4 radiatorer på varje ( tvårörs-system ).
Jag undrar nu hur ni andra har gjort?
Vad är bäst att använda ? Prisol, RiR eller vad?
Skall man dra under golven eller fälla in i golven ?
Hur dimensionerar man rören? Räcker 15 mm prisol?
Eventuellt funderar jag på att tilläggsisolera ytterväggarna 50 mm från insidan och då bygga in rören i väggarna. Nån som har gjort så?
Då kanske man skall köpa ett fördelningsskåp och dra en slinga till varje rum istället.
Var hittar man sådanna ? Och vad kostar dom?
Var hittar man sådanna ? Och vad kostar dom?
Kan det inte bli problem med möss i kombination med RiR?
Dom gillar ju att käka på plast.
Dom gillar ju att käka på plast.
Jag körde 22 mm Cu rör till radiatorerna i ladan som består av pannrum, garage,verkstad och loft på 145 kvadrat.
Uppe på loftet sitter 4 st radiatorer , ganska stora , sen i dubbelgaraget två lite mindre sam i verkstaden samma som i garaget och jag körde 22 mm rör till alla radiatorer , dels för att få bra cikulation samt att det såg bäst ut , kör gamla radiatorer , samma som inne i huset, öppna gjutgjärn.
Uppe på loftet sitter 4 st radiatorer , ganska stora , sen i dubbelgaraget två lite mindre sam i verkstaden samma som i garaget och jag körde 22 mm rör till alla radiatorer , dels för att få bra cikulation samt att det såg bäst ut , kör gamla radiatorer , samma som inne i huset, öppna gjutgjärn.
Jag drar vattenburen värme nu. Drar i källartaket. Alla rör synliga. Skönt att kunna kolla av rören och när jag säljer kan jag peka på rören och säga: "Allt jag gjort syns, inga dolda fel" Inga skarvar dolda. Presskoppling. Hårda 22-rör för matning. Isolerar efteråt på dem ställen där jag inte vill värma upp och oisolerat där det gärna får spilla lite värme. Avstick med 15-rör till varje radiator. På några ställen blir det ett avstick till 2 radiatorer. 2 kretsar. Lite ventiler på strattegiska ställen. ventiler även på 15-rören där jag misstänker att jag vill bygga om rum etc.
Klicka här för att svara