Är det någon som har installerat någon av de nya pelletspannorna t.ex. Viessman Vitolig 300, Pellex PMX?
Pannorna beskrivs som om de sköter sig själv, med färre uraskningar och rengöring dvs mer likt en oljepanna. Viessman förordades i Konsumentverkets utvärdering (egentligen ÄFAB:s utredning åt Konsumentverket, se www.afabinfo.com). En sammanfattning publicerades i Råd och Rön för ca 6 månader sedan.

Vi är på gång att köpa en mer lättskött pelletspanna för att ersätta olja (värmepump eller liknande kommer inte att fungera i vårt hus, utan omfattande ombyggnad av värmesystemet). Vi vill inte heller hålla på att rengöra/aska ur varje vecka, då vi båda jobbar en massa, så en en pelletsbrännare är inget alternativ. Dessutom har vi den pannan som i testerna inte är lämplig att utrustas med pelletsbrännare (CTC 1100). Därför är vi intresserade av att höra om någon på forumet har erfarenhet av dessa pannor? Lite fakta: Oljeförbrukning ca 6 m3, boyta 320 m2 + 160 biyta. byggår 1928, puts på tegelväggar (3 eller 4 sten), tvåglasfönster orginal, huset finns i södra Skåne.

Vore väldigt tacksam om någon tog sig tid och att någon har hunnit före oss.

mvh

sanna

Vi installerade en Baxi Eurofire 2004 i vår CTC 1100 från -99. Funkar alldeles utmärkt. Har också läst att den pannan inte är så bra att köra pellets i, men har även bekanta som kör med samma grejor och dom är också helnöjda. Ska man elda med pellets får man räkna med lite jobb såsom aska ur, bära säckar (om man inte bulkar) osv. Visst finns det vissa pannor och brännare som inte kräver lika mycket askande, men frågan är om är villig att lägga ut pengar på ett nytt system med ny panna och brännare. Vi askar ut vår ca 2ggr i månaden under vintern ( tar max 10 min ).

Vårat hus är 120+100m2, byggår -49, puts på lättbetong, tvåglas med bra drag 8). Vi köpte huset i april i år och har aldrig kört med olja, men förra ägaren gjorde av med ca 3 m3/år. Har inte riktigt räknat ut vad pellets förbrukningen ligger på, men som vädret är nu så gör vi av med ca 16kg/dygn.

Man brukar ju jämföra 2ton pellet med 1 m3 olja. Räknar man efter det så blir det ju i ert fall ca 12ton pellets/år. Pellets per ton 1800-2100kr = ca 24000/år, olja ca 8000kr/m3 = 48000/år. Alltså en halvering av uppvärmningskostnaden. Sen beror förbrukningen på fler faktorer som pelletskvallite, panna, brännare osv.

Hoppas du blev lite klokare ;)

susannagustafsson skrev:
Vi är på gång att köpa en mer lättskött pelletspanna för att ersätta olja

Dessutom har vi den pannan som i testerna inte är lämplig att utrustas med pelletsbrännare (CTC 1100). Därför är vi intresserade av att höra om någon på forumet har erfarenhet av dessa pannor? Lite fakta: Oljeförbrukning ca 6 m3, boyta 320 m2 + 160 biyta. byggår 1928, puts på tegelväggar (3 eller 4 sten), tvåglasfönster orginal, huset finns i södra Skåne.

mvh

sanna
Med en oljeförbrukning på 6 m3/år så kommer de att gå ca 12 ton pellets, Kanske något mindre då en ny pelletspanna har bättre verkningsgrad..
Men helt riktigt så bör ni nog byta panna då ni lär få tömma aska ofta om ni skulle köra med nuvarande panna..

Helt klart är det en bra panna men även rätt dyr så jag tycker ni ska kolla på janfire nh (panna o brännare) med automatisk sotning o rengöring av brännare som kostar ca 50000:-
Den klarar 4 ton pellets mellan uraskningarna (ca 3 ggr/år för er) vilket är de samma med alla automatpannor från Österike som kostar ca 100000:- + att ni även behöver acktank för vv beredning vilket blir x antal tusen till..

Jag skulle kolla på Janfire Intergral eller KMP Uno.

susannagustafsson skrev:
Är det någon som har installerat någon av de nya pelletspannorna t.ex. Viessman Vitolig 300, Pellex PMX?
Pannorna beskrivs som om de sköter sig själv, med färre uraskningar och rengöring dvs mer likt en oljepanna. Viessman förordades i Konsumentverkets utvärdering (egentligen ÄFAB:s utredning åt Konsumentverket, se www.afabinfo.com). En sammanfattning publicerades i Råd och Rön för ca 6 månader sedan.

Vi är på gång att köpa en mer lättskött pelletspanna för att ersätta olja (värmepump eller liknande kommer inte att fungera i vårt hus, utan omfattande ombyggnad av värmesystemet). Vi vill inte heller hålla på att rengöra/aska ur varje vecka, då vi båda jobbar en massa, så en en pelletsbrännare är inget alternativ. Dessutom har vi den pannan som i testerna inte är lämplig att utrustas med pelletsbrännare (CTC 1100). Därför är vi intresserade av att höra om någon på forumet har erfarenhet av dessa pannor? Lite fakta: Oljeförbrukning ca 6 m3, boyta 320 m2 + 160 biyta. byggår 1928, puts på tegelväggar (3 eller 4 sten), tvåglasfönster orginal, huset finns i södra Skåne.

mvh

sanna
Hej Sanna!

Är själv ägare av en pellets panna,
jag jobbar mkt men tid att aska ur brännarrör samt skapa ut pannans främre del har jag.
Det tar mig 4-5 minuter varje vecka.
Var annan eller var tredje vecka sotar jag ur hela pannsystemet och rengör ordentligt.

En dålig dag tar det en halvtimme och en bra dag en kvart.
Sen är pannans alla rör, gångar renskrapade och ursotade.
Och du klarar klart av det själv. Du behöver inte mannen i huset till det! Du vet Kvinnor kan! Låt honom ställa sig och laga käket under tiden. Någon nytta kan du ju ha av honom  ;)

//Froken _Obstinat

När ni tycker sanna ska köpa en brännare till henns/deras nuvarande panna el nån brännare som kräver veckorengöring tänk då på att dom kommer att ha ca 12 ton i årsförbrukning vilket inte är som normal villan direkt... ;)

Kör själv med en thermia brännare som jag rengör efter 1,5-2 ton pellets fast thermia tycker räcker med 1 gång på 6 ton pellets..

olja ca 8000kr/m3 = 48000/år
Vill inte vara nån messersmith men det var ett tag sen oljan kostade 8000kr/kubikmeter den kostar i dagsläget 10000 och med en förbrukning på 6 kubik/år så blir uträkningen ännu mer tilltalande till pelletsens fördel. 24000:- istället för 60000:- here we go!
Vi har en Biomatic 20+ sen i augusti och jag tror vi kommer ha en tredjedel i värmekostnad nu jämfört med oljan tidigare  ;D

Du tänker helt rätt Susanna. Tycker man att det räcker med de hobbies som man redan har, så ska man definitivt satsa helhjärtat på ett så automatiskt pelletseldninngssytem som möjligt!

Förutom Viessmann så har KMP, http://www.kmp-ab.se, kommit ut med en helt ny helautomatisk panna som heter UNO. Den saknar visserligen Lambdasond, men förefaller vara väl genomtänkt. Jag är själv i samma situation som du, men för vår del så faller Viessmann bort pga utrymmesskäl.

Jag kommer nog att avvakta ett tag för att se hur UNO:n kommer att stå sig map driftsäkerhet etc. Håller den vad den lovar så kommer det nog att bli mitt val. Dessutom är den rimligt prissatt, 50.000:- är konsumentpris för pannan med brännare. Sedan tillkommer naturligtvis installation, skruvar och pelletsförråd.

Lite fakta: Oljeförbrukning ca 6 m3, boyta 320 m2 + 160 biyta. byggår 1928, puts på tegelväggar (3 eller 4 sten), tvåglasfönster orginal, huset finns i södra Skåne.
OBS: du klarar dig inte med någon av de pannor/brännare som föreslagits. Din max energiförbrukning överstiger de 15-20 kw som de nämda produkterna ger. Du måste antingen komplettera med el/olja vid toppar eller välja något fabrikat som har produkter som ger minst 25-30kw helst 40kw annars blir det kallt när det är kallt  :-?
rogge

CTC 1100 finns i två varianter, 25 respektive 40 kW. Vilken är det som du har?

• Da_house_2_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har eller hört något om KPM UNO? priset installerat.. Och en fråga.. Nån som vet om den är en prisvärd investering i förhållande till andra?

Jag har idag ca 224kvm heluppvärmd yta. + ca 128 kvm ink. garage deluppvärmd yta (Källare) Har idag en gammal CTC 265B från -67 där beredaren gjort sitt (Ny Termia 60l elberedare) med en Termia BeQem 15 kw pelletsbrännare..
Huset är bara plankstomme med en papp och Eternit på utsidan och en tretex skiva på insidan.
Det går i dag dessa månader som nu varit åt ca. 4 säck x 16 kg pellets/dygn=64 kg Vilket med för en förbrukning dess månader på ca. 2 ton/månad..
Denna skyhöga förbrukning har ju många faktorer.. dels isolering.. gamla fönster.. och att pannan säkert inte har den högsta verkningsgrad längre..

Håller nu på att Tillägs isolerar med 45mm på insidan i samband med renovering och fönsterbyte. sedan kommer det att komma en 50mm isolering på utsidan senare i samband med fasad beklädnad..

sen är ju tankarna på en bättre värme källa också aktuell. Många tankar ligger åt Solfångare.. men i ett välisolerat hus hur mycket värme går åt på de månader solen kan värma?? och komb. med vad Pellets? Värmepump? eller bara värmepump.. Ja detta e hårklyvande.. *ler*

Rodgeman skrev:
Någon som har eller hört något om KPM UNO? priset installerat.. Och en fråga.. Nån som vet om den är en prisvärd investering i förhållande till andra?

Jag har idag ca 224kvm heluppvärmd yta. + ca 128 kvm ink. garage deluppvärmd yta (Källare) Har idag en gammal CTC 265B från -67 där beredaren gjort sitt (Ny Termia 60l elberedare) med en Termia BeQem 15 kw pelletsbrännare..
Varför inte en biomatic panna till din brännare då den oxå kommer med spaksotning nu??

2an: -Är den lika bra som man uppfattar att KPM Uno är till investeringen.. Jag menar att min brännare kan man ju kanske sälja begagnad och få någon slant för..

Rodgeman skrev:
2an: -Är den lika bra som man uppfattar att KPM Uno är till investeringen.. Jag menar att min brännare kan man ju kanske sälja begagnad och få någon slant för..
Ja det är den nog o om den skulle va bättre (uno) så är det definitivt inte mycket då biomatic fick mycket bra betyg i test med automatpannor.. Årsverkningsgraden (även enbart vv på sommaren) låg på 85% ;)
Vid max effekt 95,2% verkningsgrad..
Här finns testet på biomatic 20+ men det är samma som du skulle få det med skillnaden att du måste böja dej ner till brännareno att det bara är 6 kW elpatron i den mot 9 kW i 20+.. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/moderna_pelletspannor_2005.pdf

Här finns länk till biomatic pannan http://www.thermiapellets.se/docroot/svenska/sidor/biomatic_id144.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.