722 läst ·
16 svar
722 läst
16 svar
Nya parkeringsregler för en mer ordnad trafik
Sida 1 av 2
För nästan tre år sedan fick vi nycklarna till vårt hus i ett lite äldre villaområde med hus byggda på 40-talet. Vår lugna gata gränsar till en sjö och ligger en längre bit bort från mer trafikutsatta gator. Alla förutom vi på gatan har egen infart eller garage. Några har iofs svårt att använda sina garage och infarter så de står också parkerade på gatan. Vi har inte ens en privat bil utan det är min arbetsbil som står på gatan. Eftersom fastigheten ligger på ett berg är tomtgränsen cirka 2 meter vertikalt från gatan. Jag har som person aldrig gillat att vara i vägen och försöker därför alltid ställa bilen så nära muren som möjligt.
I mitten av november gick kommunen ut med information om att det blir områdesförbud i hela området fr.o.m. december, förutom några enstaka platser med utmärkta parkeringsplatser. Man bifogade även en karta på vilka gator som får dessa s.k. besöksparkeringar som blir avgiftsbelagda. I början av denna vecka sattes parkeringsskyltar upp. På vår gata och flera andra mindre gator blir det parkeringsförbud. Närmaste besöksparkering från oss kommer att ligga några hundra meter bort. Imorgon vid midnatt behöver jag ställa bilen där och hoppas få plats. Kommunen verkar inte ha haft en helt genomtänkt plan för besöksparkeringar. Fick information om att några boende på en gata en bit bort fått sina utfarter blockerade eftersom besöksparkeringen placerats på andra sidan gatan om deras tomter. De skrev till kommunen som då flyttade parkeringsskylten till tomtsidan. Jag skrev själv till kommunen för över en vecka sedan men har inte fått någon återkoppling.
Är det någon som har erfarenhet av liknande fall eller kännedom om regelverket som styr kommuners möjlighet att införa nya parkeringsregler? Kan det finnas en möjlighet att få dispens? Regelverket verkar bestå av följande författningar.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/parkering_hallbarhet/lag/
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...att-for-kommun-att-ta-ut-avgift_sfs-1957-259/
I mitten av november gick kommunen ut med information om att det blir områdesförbud i hela området fr.o.m. december, förutom några enstaka platser med utmärkta parkeringsplatser. Man bifogade även en karta på vilka gator som får dessa s.k. besöksparkeringar som blir avgiftsbelagda. I början av denna vecka sattes parkeringsskyltar upp. På vår gata och flera andra mindre gator blir det parkeringsförbud. Närmaste besöksparkering från oss kommer att ligga några hundra meter bort. Imorgon vid midnatt behöver jag ställa bilen där och hoppas få plats. Kommunen verkar inte ha haft en helt genomtänkt plan för besöksparkeringar. Fick information om att några boende på en gata en bit bort fått sina utfarter blockerade eftersom besöksparkeringen placerats på andra sidan gatan om deras tomter. De skrev till kommunen som då flyttade parkeringsskylten till tomtsidan. Jag skrev själv till kommunen för över en vecka sedan men har inte fått någon återkoppling.
Är det någon som har erfarenhet av liknande fall eller kännedom om regelverket som styr kommuners möjlighet att införa nya parkeringsregler? Kan det finnas en möjlighet att få dispens? Regelverket verkar bestå av följande författningar.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/parkering_hallbarhet/lag/
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...att-for-kommun-att-ta-ut-avgift_sfs-1957-259/
Tack för svar. Att ta bort berg i det här fallet om det ens är möjligt är inget som man gör i en handvändning. Huset ligger rätt nära tomtgränsen, en äldre elstolpe, ett kabelskåp och ett borrhål är delvis i vägen och man behöver såklart söka marklov. Det är en helt annan frågeställning.T TypRätt skrev:
Ja, spränga är framför allt dyrt och som du säger kräver lov och tid. Men min uppfattning är tyvärr att du nog bör se hur du kan lösa parkering inom den egna fastigheten alt hyra plats av någon granne. Jag tror inte kommunen har möjlighet att ge dig dispens eller en privat parkering. Vid nybyggnation är det som oftast krav på att huset ligger nog långt in för att två bilar skall kunna parkeras på den egna fastigheten.B Bujin skrev:
Kommunen kan knappast ge någon löpande dispens för din bil. Kommunen måste ju agera utifrån likabehandlingsprincipen, då skulle ju alla få dispens. Det som kallas för "boendeparkering".
Det vanliga i villaområden är s. k. tomtparkering, att man själv förväntas ordna med parkering för sina och gästers bilar. Ibland tillåts gatuparkering men eftersom vägarna ofta är så smala i är det inte alltid det ens går att parkera lagligt så faller detta ofta naturligt. Och så finns ju exempel som du nu upplever att det typ går att att parkera lagligt men är trångt och att kommunen då kliver in och reglerar parkeringen med lokala trafikföreskrifter.
Jag tror lösningen framåt tyvärr är att bygga den där parkeringsplatsen på din tomt. Det är bygglovsfritt upp till 50 kvm parkeringsplats, utfartsvägen räknas ej med. Ändras (sänks) befintlig markhöjd mer än 50 cm krävs marklov.
Det vanliga i villaområden är s. k. tomtparkering, att man själv förväntas ordna med parkering för sina och gästers bilar. Ibland tillåts gatuparkering men eftersom vägarna ofta är så smala i är det inte alltid det ens går att parkera lagligt så faller detta ofta naturligt. Och så finns ju exempel som du nu upplever att det typ går att att parkera lagligt men är trångt och att kommunen då kliver in och reglerar parkeringen med lokala trafikföreskrifter.
Jag tror lösningen framåt tyvärr är att bygga den där parkeringsplatsen på din tomt. Det är bygglovsfritt upp till 50 kvm parkeringsplats, utfartsvägen räknas ej med. Ändras (sänks) befintlig markhöjd mer än 50 cm krävs marklov.
Men behöver inte kommunen kunna motivera uppdaterade lokala trafikföreskrifter? Det är inte alls mycket trafik på vår gata och jag har inte märkt av några incidenter som motiverar parkeringsförbud. Två bilar kan inte mötas överallt men jag har aldrig sett att sopbilen haft svårighet att komma förbi. Med tanke på att kommunen redan efter några dagar får flytta på olämpligt placerade parkeringsskyltar tyder det på att beslutsunderlaget är bristfälligt. Beslutsfattare kanske har suttit och kastat pil på en karta? Vi är inte besökare utan bor på gatan och är inte de enda som drabbas av att man med kort varsel ändrar förutsättningarna.Claes Sörmland skrev:
Kommunen kan knappast ge någon löpande dispens för din bil. Kommunen måste ju agera utifrån likabehandlingsprincipen, då skulle ju alla få dispens. Det som kallas för "boendeparkering".
De regelverk och författningar som gäller i den bransch där jag är yrkesverksam är jag väl insatt i. Jag har t.o.m. fått tillrättavisa både kommun och tillsynsvägledande myndighet i en fråga. Jag vet att det finns fall där kommuner fått backa om parkeringsregler. Det är dessa exempel som jag behöver.
Kommunen har de senaste åren lyckats hamna i mycket kostsamma halvt misslyckade infrastrukturprojekt. Jag vet inte om det beror på att tjänstemän i kommunen är inkompetenta, korrupta eller både och. Varför är inte tjänstemannaansvaret högre? Innan vi köpte hus var jag ordförande för en större bostadsrättsförening och gjorde stora besparingar åt föreningen. Både i en kommun och bostadsrättsförening handlar det delvis om att förvalta andra människors investeringar på bästa sätt.
Det förväntas/rekommenderas att föregås av en utredning som anger skäl och motivering men det finns inget lagkrav. Kommunen har rätt att besluta om lokala trafikföreskrifter även utan skäl och motivering. Som man säger i kommunsektorn: "Även dåliga beslut är beslut".B Bujin skrev:
Kapitel 3 i denna berör din fråga ganska precist men efter att ha skummat igenom den så tror jag att det är rätt kört.
Parkeringshandbok
LAGSTIFTNING, REGLERING OCH TILLSTÅNDGIVNING
https://kunskapsstyrningvard.se/download/18.583b3b0c17e40e3038449020/1642427659877/7585-535-6.pdf
Parkeringshandbok
LAGSTIFTNING, REGLERING OCH TILLSTÅNDGIVNING
https://kunskapsstyrningvard.se/download/18.583b3b0c17e40e3038449020/1642427659877/7585-535-6.pdf
Jag tycker inte det är så konstigt att man vill få bort bilar från gatan. Det är trångt på villagatorna och att ha bilar rakt utanför sin infart kan vara väldigt besvärligt och begränsande. Jag ser fram emot att det blir betalparkering på gatorna här i området. Nu var din situation lite annorlunda med p-förbud vilket ju är att gå ett steg längre, men jag tycker det naturliga är att man ser till att ha plats för sina bilar på sin egen fastighet.
Det här är inte riktigt samma situation men här fick kommunen backa. https://www.battrestadsdel.se/hager...elsen-stoppar-parkeringsavgifter-i-hagersten/Claes Sörmland skrev:
Ja man kan ju som berörd ofta överklaga ett kommunalt beslut. Dels kan man få det laglighetsprövat i förvaltningrätt vilken alltså inte prövar frågan materiellt utan bara tar ställning till om det finns lagstöd för beslutet. Och dels finns ofta möjlighet att få frågan prövad materiellt (i sak) enligt specialregleringar om överklaganderätt i respektive lag.B Bujin skrev:
Men överklagar ingen inom tidsfristen för detta så står ju kommunens beslut. Det är nog det vanliga.
Det verkar i det fall som du länkar till att kommunen fick pisk på formalia och att i sak vann man inget på detta överklagande.
Jag förstår att det blir besvärligt när en del använder villagator som infarts- och arbetsplatsparkering. Om jag nu inte hade det jobb som jag har skulle det kommande parkeringsproblemet inte existerat för vår del. Det finns hushåll som har två bilar samt mopedbil till sina ungar.MathiasS skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt att man vill få bort bilar från gatan. Det är trångt på villagatorna och att ha bilar rakt utanför sin infart kan vara väldigt besvärligt och begränsande. Jag ser fram emot att det blir betalparkering på gatorna här i området. Nu var din situation lite annorlunda med p-förbud vilket ju är att gå ett steg längre, men jag tycker det naturliga är att man ser till att ha plats för sina bilar på sin egen fastighet.
Intressant! Tack för denna information. Vad är det för tidsfrist som brukar gälla för sådana överklaganden?Claes Sörmland skrev:
Ja man kan ju som berörd ofta överklaga ett kommunalt beslut. Dels kan man få det laglighetsprövat i förvaltningrätt vilken alltså inte prövar frågan materiellt utan bara tar ställning till om det finns lagstöd för beslutet. Och dels finns ofta möjlighet att få frågan prövad materiellt (i sak) enligt specialregleringar om överklaganderätt i respektive lag.
Men överklagar ingen inom tidsfristen för detta så står ju kommunens beslut. Det är nog det vanliga.
Det verkar i det fall som du länkar till att kommunen fick pisk på formalia och att i sak vann man inget på detta överklagande.