Fick precis hem 2 styck Makita BL1850B batterier och tillhörande snabbladdare. Packar upp grejerna och får inte ens igång batteriindikatorn, dvs. batterierna är helt urladdade (vilket brukar att vara big no no när det gäller
Li-ion). Kommer batterierna att uppnå full kapacitet trots denna urladdning eller bör man reklamera?

Batteriet tar emot laddning.

Oftast finns ett skydd mot att de skall kunna bli för urladdade. I dessa fall så värmer laddaren försiktigt upp batteriet innan laddning. Jag tror inte det är någon fara. Men du kan ju försöka reklamera.

• Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Det bästa är att mäta spänningen med en multimeter, nu kan det vara lite sent om du redan har provat att ladda batteriet. Batterierna tar skada av att lagras med för låg spänning, hur indikatorn korrelerar med batterispänning har jag ingen aning om. Vet tyvärr inte vilken spänning som är för låg heller, jag har pratat med sakkunnig som har förklarat det, men glömt hälften.

• Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Det förekommer att batterier levereras i "sleep-mode", och de vaknar då första gången de sätts i en laddare. De brukar dock vara märkta med den informationen, för att förhindra att användaren tror att batteriet är trasigt eller urladdat.

• Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Makita har tidigare haft en designmiss i sina batterier, övervakningskretsen har legat och dragit ström ur en av cellerna vilket lett till att det blivit obalans mellan cellerna och laddaren vägrat ladda.

Men normalt bryter övervakningskretsen utgången på batteripacket vid för låg cellspänning och det visar då 0volt vid mätning.

• Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Tack för svar! Jag hörde av mig till återförsäljaren och det är tydligen helt normalt. Batterierna kommer mer eller mindre urladdade direkt från Makita. Låter lite skumt, men jag har varit med om ex. mobiler som levereras helt urladdade så kanske inte helt ovanligt.
Hur som helst var jag välkommen att återkomma ifall batterierna underpresterar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.