47 603 läst ·
87 svar
48k läst
87 svar
Nya lovreglerna är en fars
Ja det blir en viss liberalisering där. Dagens direkt anslutning är ju ett krav att det inte får finnas något mellan bostadshuset och komplementbyggnaden så det ska ligga mycket nära. Efter ändringarna måste man hålla sig inom tomten, så plötsligt kan det bli längre avstånd mellan bostadshuset och komplementbyggnaden/komplementbostadshuset. Tomtens storlek kan ju också styras av de komplementbyggnader/komplementbostadshus man bygger bygglovsfritt - de utökar naturligt tomtens storlek.S sin skrev:
Det som skiljer med de nya reglerna är ju att det blir samma för alla, medan kommunerna tidigare har olika riktlinjer kring vad som gäller utanför plan. Dessutom så har ju kommunerna ofta gjort skillnad på huruvida det är tätbebyggt område eller ej, även om det inte finns någonS sin skrev:Håller med om det är en kraftigt ökad lovplikt framför allt utanför planlagt område. Även om gällande regelverket för vad som i realiteten är lovpliktigt eller ej utanför planlagt område varit rätt godtyckligt och svårt att utröna, i alla fall av min erfarenhet i den kommun jag bor i.
Det märkligaste i det hela när det gäller byggnation utanför planlagt område är att något som tidigare var lovfritt (vilket de flesta komplementsbyggnader hittills varit utanför planlagt område) helt plötsligt räknas in i den pott man har att disponera över. Mycket märkligt.
Jag tycker också att det är märkligt också att det inte görs en uppräkning av tillåten byggyta efter storlek på tomt, det är stor skillnad mellan 60 kvadratmeter på 1000kvm och 60 kvm på 10 hektar.
Här i Falkenberg har de givit bygglov till så subjektivt osmakliga hus utanför detaljplanerat område att man kan misstänka bestickning. Samtidigt som de inom detaljplanerat område jagat vanligt folk för färgen på fasaden, och det är inte neonrosa som det har handlat om.VLJ skrev:
I min kommun så överensstämde deras linje rätt bra med hur de nya reglerna ser ut när jag hade ett ärende med dem gällande nybyggnation av komplementsbyggnad. De är generellt rätt avslappnade vad gäller utformning och det estetiska, men desto värre vad gäller det tekniska och formalia kring bygglovsansökan.VLJ skrev:
Då får jag sätta igång att bygga av helverte nu i november, för jag antar att min gamla vedbod, 100 år gamla brygghus och ladan gör att inget får byggas utan lov efter 1/12…
Det är ju gamla ekonomibyggnader som inte har uppförts inom ramen för bygglovsbefriade komplementbyggnader så de lär inte räknas med i potten.T Television_Set skrev:
Det är en fasadändring av en komplementbyggnad för att använda bygglovsbyråkratins vackra språk. En sådan ändring kräver inte bygglov från 1 december.C Anba001 skrev:
Jag är på allvar lite orolig för mina SIDI-plattor. Men jag räknar med att asbestfobin tar hand om det problemet. Jag har naturligtvis denna bok hemma:B Bernt Ö97 skrev:
https://www.balkongforlag.se/utgivning/eternithus/
D Dispens skrev:Hej!
De nya lovreglerna är en stor fars och en endaste stor lögn. En fars och de som beslutat vet inte ens vad de pratar om.
Inom plan får man nu bygga till huset med 30 kvm,
Inom detaljplan får en komplementbyggnad ett komplementbostadshus om högst 30 kvm göras. Det här är en pott om 45 så man kan göra 30+15 men de får högst vara 30 kvm st.
Utanför detaljplan är det samma för tillbyggnad.
Utanför detaljplan får en komplementbyggnad ett komplementbostadshus om högst 50 kvm göras. Det här är en pott om 65 så man kan göra 50+15 men de får högst vara 50 kvm st. Inte heller får de vara större än befintliga huset. Det här är en KRAFTIGT UTÖKAD lovplikt utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse. Och det slutar inte där.
Det här är inte extra lovbefrielser utan de gamla som friggebod och gamla attefallsbyggnaden ska ingå i dessa.
Inom och utanför detaljplan krävs inte lov för fasadänringar så man kan måla om huset, byta material och sätta in dörrar och fönster utan lov. Ni vet, sånt som man alltid kunnat göra utanför plan utan lov kan man nu göra inom plan utan lov.
Om byggnaden är särskilt värdefull eller ligger i sådant område så gäller INGA lovbefrielser dock.....
Det här är inte begränsat till inom detaljplan utan gäller nu också utanför detaljplan!!!! Snart behöver man här alltså bygglov för att måla huset utanför detaljplan!!! Inom plan kunde man förut göra det om det inte väsentligt förändrade byggnadens karaktär. Så är det inte längre om du vill måla om eller byta material. Nu behöver du bygglov oavsett bara du byter färg eller material om byggnaden är värdefull. Byggnaden i sig behöver inte ens vara värdefull utan det räcker med att den är inom ett sådant område.
Det här sista är en fars! I debatten stod David Josefsson (Moderat) och ojja om en villa:
[länk]
Det komiska är att den där byggnaden ligger i ett värdefullt område. Inte nog med att lovplikten består för det huset. Man UTÖKAR lovplikten för omfärgning eftersom det inte längre krävs att huset väsentligt förändras.
Generellt har man ÖKAT lovplikten i landet. Inte tvärtom.
Ja här har de svamlat om samlad bebyggelse och räknat hus och vägar. ”Ansök om bygglov så kan vi avslå om det inte behövs” är ett svar man inte vill ha. I och med de nya reglerna blir det väl tydligare med detaljplan eller ej. Gråzonen med bedömning om samlad bebyggelse försvinner?VLJ skrev:
Så är det. Det blir tydligare, enklare att tolka.M Mattias H skrev:
Tänker också på denna iofs rätt coolaOssian K Olsson skrev: