53 747 läst · 692 svar
54k läst
692 svar
Nya lagen om återvinning av textilier
Hade jag kunnat förutse.RoTe skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 545 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 545 inlägg
Nej, den gör väl inte det. Den var lite för generell. Hade spågubben sagt "Jag tror detta kommer att bli så in i helsike lyckat att återvinningscentralerna kommer att be folk vänta med att återvinna kläder" så hade jag varit nöjd.Claes Sörmland skrev:
Nu var han bara som vilken örebroare som helst och sade "det kommer aldrig att gå" vilket är en ganska meningslös spådom.
För du vet, Claes, att vid vartenda (vi kan begränsa oss till politiska sådana) beslut finns det alltid en kör av just örebroare (geografin är ointressant i sammanhanget) som utbrister "det kommer aldrig att gå" eller något i den stilen. En del av dem kommer sedan efteråt, ibland t.o.m. uppmärksammat i media, och påstår att "detta varnade vi för redan i förväg".
Innebär det att örebroare ofta har rätt? Självklart inte. Det innebär bara att man om man alltid förutspår att något kommer att skita sig så får man rätt ibland.
Lite som att svara C på alla frågor på högskoleprovet.
Just den här insamlingen är jag själv ganska tveksam till eftersom jag vet vilka av mina trasiga strumpor som kommer att gå till "energiåtervinning" och vilka som kan användas till annat. Likadant med plastlocken där jag tidigare samlade nära 100% i rätt återvinningskärl och nu i princip samlar alla i fel... Men inte är jag örebroare för det
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 545 inlägg
Så nu var förutsägelsen för vanlig och för ofta korrekt.Slottsbäcksväktarn skrev:
Nej, den gör väl inte det. Den var lite för generell. Hade spågubben sagt "Jag tror detta kommer att bli så in i helsike lyckat att återvinningscentralerna kommer att be folk vänta med att återvinna kläder" så hade jag varit nöjd.
Nu var han bara som vilken örebroare som helst och sade "det kommer aldrig att gå" vilket är en ganska meningslös spådom.
För du vet, Claes, att vid vartenda (vi kan begränsa oss till politiska sådana) beslut finns det alltid en kör av just örebroare (geografin är ointressant i sammanhanget) som utbrister "det kommer aldrig att gå" eller något i den stilen. En del av dem kommer sedan efteråt, ibland t.o.m. uppmärksammat i media, och påstår att "detta varnade vi för redan i förväg".
Innebär det att örebroare ofta har rätt? Självklart inte. Det innebär bara att man om man alltid förutspår att något kommer att skita sig så får man rätt ibland.
Lite som att svara C på alla frågor på högskoleprovet.
Just den här insamlingen är jag själv ganska tveksam till eftersom jag vet vilka av mina trasiga strumpor som kommer att gå till "energiåtervinning" och vilka som kan användas till annat. Likadant med plastlocken där jag tidigare samlade nära 100% i rätt återvinningskärl och nu i princip samlar alla i fel... Men inte är jag örebroare för det![]()
Jag tror du gör en logisk kullerbytta här: Bara för att det ofta finns människor som är mot förändring på osakliga grunder så ska argument mot något projekt inte lyssnas på. Nej så är det inte.
Tvärt om säger jag! Lyssna noga på argumenten mot och fundera på om projektet verkligen har livskraft. Stämmer argumenten eller är jag som projektdrivare bara fantasilös och fast i den enda vägens politik eller bunkertänk? Ta in projektets kritiker i värmen och används dem som djävulens advokat!
Just att vi har en kultur av skyggslappar och att avfärda kritik som gnäll har ju varit enormt kostsamt för vårt samhälle på senare år. Vi måste börja titta på de materiella sakfrågorna och dra ned på fluffvisionerna. Vi måste lyssna på argumenten mot projekten. Det är jättesvårt att driva konkret verksamhet i den fysiska världen och det misslyckas oftast. Det är verkligheten.
(Det där med Örebro förstår jag inte. @TRJBerg som har fått utstå ditt nedsablande bor i Heby, det är väl mot Uppsala till?)
OT: Jag tror inte att örebroare och närkingar är gnälligare än andra, däremot kan de vara bättre på statistik och förusägelser (eftersom man valt att placera SCB i Örebro)Claes Sörmland skrev:
(Att örebroare kommenterar förslag om nymodigheter med "det gå aldrig" på gnällig örebrodialekt är ett skämt från anno dazumal, med viss verklighetsförankring: Örebro ligger trots allt i gnällbältet).Claes Sörmland skrev:
Min kommentar handlade inte om det - utan om självförhärligande gubbar...Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 545 inlägg
Gubbar med spåkula eller ej, haveriet med textilinsamlingen fortsätter på kommunal nivå.
SVT rapporterar att kommunerna inte tar sitt ansvar och löser uppgiften. Det återges att min egen kommun försökte lösa problemet med att textilavfallet skulle läggas i insamlingsorganisationernas boxar. Men allt lump åt upp hela vinsten med insamlingen så nu hoppar Myrorna av samarbetet med kommunen.
I Malmö läggs textilavfallet från 14 kommuner på hög hos det kommunala företaget Sysav som inte vet vad man ska göra av det och det förväntas nu brännas. Samtidigt får Skåne Stadsmission lägga 20 procent av sin arbetstid på att sortera ut sådant som inte är återanvändbart.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/textillagen-fungerar-inte-i-praktiken-klader-behover-brannas
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...av-samarbete-med-nykopings-kommun-ohanterbart
SVT rapporterar att kommunerna inte tar sitt ansvar och löser uppgiften. Det återges att min egen kommun försökte lösa problemet med att textilavfallet skulle läggas i insamlingsorganisationernas boxar. Men allt lump åt upp hela vinsten med insamlingen så nu hoppar Myrorna av samarbetet med kommunen.
I Malmö läggs textilavfallet från 14 kommuner på hög hos det kommunala företaget Sysav som inte vet vad man ska göra av det och det förväntas nu brännas. Samtidigt får Skåne Stadsmission lägga 20 procent av sin arbetstid på att sortera ut sådant som inte är återanvändbart.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/textillagen-fungerar-inte-i-praktiken-klader-behover-brannas
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...av-samarbete-med-nykopings-kommun-ohanterbart
Redigerat: