BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte uppfyller EU kravet på att vara en demokratisk organisation. Det är ju istället en union mellan stater som i sin tur är demokratier med lite olika upplägg och kvalitet på demokratin beroende på vilken del av det mångfacetterade demokratibegreppet man uppskattar. D v s skulle vi ersätta medlemsstaterna helt med EU så skulle vi förlora demokratin i Europa. Lyckligtvis har EU ingen militär och kan därmed inte etablera våldsmonopol och gripa makten.
Anser du att det är en diktatur, själva definitionen av en diktatur som det påstås i #506 ?

BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att det är en diktatur, själva definitionen av en diktatur som det påstås i #506 ?
EU är en union mellan stater med ytterst begränsade demokratiska inslag som t ex EU parlamentet med dess lilla makt. En huvudsakligen teknokratisk och korporativ kultur. Även om vissa auktoritära inslag finns i EU-kulturen så är diktatur ett främmande begrepp, det finns ju ingen diktator eller junta.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi har kommit långt, från att slänga gamla strumpor till diktatur.

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
EU är en union mellan stater med ytterst begränsade demokratiska inslag som t ex EU parlamentet med dess lilla makt. En huvudsakligen teknokratisk och korporativ kultur. Även om vissa auktoritära inslag finns i EU-kulturen så är diktatur ett främmande begrepp, det finns ju ingen diktator eller junta.
Makten finns ju i Bryssel numera för gemensamma ommråden som miljö och energi.

Sen är det då EU parlamentet som beslutar om att stifta nya direktiv och lagar och EU kommissionen-regeringen måste ju ha EU parlamentets stöd.

Sen vi svenskar förefaller ju inte vara särskilt engagerade utifrån hur vi röstat.
https://www.europaportalen.se/index.php/tema/sverige-i-eu

Ärenden tar ju sedan en sväng genom vår riksdag men det förväntas att man följer EU omröstningens beslut annars blir det "långbänk-kaos".

Men svenska politiker vill ju ogärna diskutera EU och hur det fungerar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
De = EU-kommissionen i min text. Du eller jag har inte valt dem direkt.
Du har inte direktvalt regeringen, alltså ministrarna, inklusive statsministern, i Sverige heller.

Det är, precis som EU-kommissionen, en av den valda församlingen (riksdagen eller EU-parlamentet, utsedd grupp.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Igår packade vi lite kläder/textil, blev en kasse till återbruk respektive återvinning, lämnas in på ÅVC nu i kommande vecka med lite annat som också ska till återvinning. "Trasförrådet" var fullt så inget nytt behövdes där.
Allt gjordes i demokratisk anda i hemmet utan att någon av oss diktatoriskt krävde att den andra hälften skulle göra sig av med något klädplagg.😂

• Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
S skogaliten skrev:
Du har inte direktvalt regeringen, alltså ministrarna, inklusive statsministern, i Sverige heller.

Det är, precis som EU-kommissionen, en av den valda församlingen (riksdagen eller EU-parlamentet, utsedd grupp.
Den svenska regeringen är inte det man tror, Sverige är ett bolag på den amerikanska börsen. (US Securitys and Exchange Commission) Dvs de styrs reellt av den Amerikanska Federal Reserve.
Och det samma är de flesta andra länder, jag har också hittat Danmark, Norge och många andra länder. I övrigt hittar man där både olika länders delstater och tex polisen i olika länder är också där.
Det är alltihop registrerat som bolag och det går att hitta om man vet var man ska söka och efter vad.

Skärmbild från EDGAR med information om "Sweden Kingdom Of" inklusive adress och identifieringsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
L LarsEC skrev:
Den svenska regeringen är inte det man tror, Sverige är ett bolag på den amerikanska börsen. (US Securitys and Exchange Commission) Dvs de styrs reellt av den Amerikanska Federal Reserve.
Och det samma är de flesta andra länder, jag har också hittat Danmark, Norge och många andra länder. I övrigt hittar man där både olika länders delstater och tex polisen i olika länder är också där.
Det är alltihop registrerat som bolag och det går att hitta om man vet var man ska söka och efter vad.

[bild]
Ojdå, teorierna når nya höjder (eller bottennapp)

• Gilla
  • Haha
Nick 72 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L LarsEC skrev:

[bild]
Du verkar inte förstå vad det är för webbplats ens.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Oj, nu blev det mycket.🤣
Är det inte enklare att göra "som man blir tillsagd" gällande textiler. Jag behöver sedan inte bry mig om hur kommunerna löser det, osv.
Men erkänner att det är underhållande hur långt OT vissa kan dra det.😂

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Oj, nu blev det mycket.🤣
Är det inte enklare att göra "som man blir tillsagd" gällande textiler. Jag behöver sedan inte bry mig om hur kommunerna löser det, osv.
Men erkänner att det är underhållande hur långt OT vissa kan dra det.😂
Snarare blev det här för mycket.....

Rebecca Uggla vilken sopdrottning 😠

https://www.svtplay.se/video/8Eqwwo...textilavfall-sa-paverkas-du-av-nya-lagen-2096

RoTe RoTe skrev:
Kastade ett par kallingar efter jul som det gått hål i, dessa ska alltså numera samlas på hög tills jag orkar åka till återvinningen... Tror jag kör en åt gången så att miljön får sig en liten extra törn av min treliters raka sexa...
Hur många par nylonstrumpor går åt på en säsong??

• Haha
Intet
  • Laddar…
RoTe
M MrsForest skrev:
Hur många par nylonstrumpor går åt på en säsong??
Vad är det för fråga? Ville du något mer än att håna mig på ett sätt jag inte förstår?

BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar inte förstå vad det är för webbplats ens.

• En illustration med massa människor framför en större figur i handbojor hållande ett "debt card," mot en digital bakgrund med texten "Cashless.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.