2 278 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
nya kranöverstycken på gammal blandare?
Köksblandaren från 50-talet krånglar. Ibland går det inte att skruva till den ena kranen efter användning utan den förblir öppen med forsande vatten. Misstänker en skada på spindelgängen, som kärvar fast. Går knappast att renovera. Antagligen bör kranbröstet (kranöverstycket) bytas med spindel och allt. Brukar kranbröst hålla ett slags universalmodell, så att de passar till olika fabrikat och årsmodeller? Finns möjligen några kritiska årtal, där nyare kranbröst inte passar till äldre kranar och köksblandare? Krankäglorna tycka dock vara tämligen universella och passa flertalet kranar. Ska passa på att köra med min nyinhandlade kransätesfräs, när jag ändå har skruvat isär armaturen. Metoden är verkligt effektiv mot kroniskt droppande kranar. Jag använde fräsen på andra kranar i huset samtidigt som jag bytte ventilkäglor. Kranarna blev som nya.
Mycket möjligt Åsa. Har en skrotlåda fylld med gamla kranöverstycken men inget av dem funkade. Återstod endast att slakta spargrisen och köpa nytt. Hittade en väggmonterad köksmodell av 50-talsmodell i ädel funkis. Ser ut ungefär som min gamla kökskran. En fabrik i Mora har efter decenniers upprhåll åter börjat tillverka en klassisk "folkhemsmodell" från 50-talet. Kostar under tusenlappen.Åsa Lund skrev:
Hur stoppar man läckage längs med kranspindlar nuförtiden. Förr förekom "packgarn" med graffitsmörja som tätning kring kranspindlar. Moderna kranar tycks mest ha en eller ett par o-ringar som spindeltätning. Har försökt ersätta o-ringarna med lindrev och armaturfett, men får inte tätningen att fungera. Har någon något funktionabelt knep?
Svårt hitta bra o-ringar till en gammal kranmodell.
O-ringar har väldigt sällan specialdimensioner, och om det är så finns det ofta någon standarddimension som ligger tillräckligt nära för att fungera. Brukar finnas sortimentspåsar och lådor med o-ringar och tätningsringar på VVS-avdelningen i bygghandeln för typ 30 spänn som innehåller många av de tätningsringar som förekommer i såväl gamla som nya VVS-prylar.H hans lindquist skrev:
Tack för tipset, cpalm! Ska ge o-ringarna en ny chans..C cpalm skrev:O-ringar har väldigt sällan specialdimensioner, och om det är så finns det ofta någon standarddimension som ligger tillräckligt nära för att fungera. Brukar finnas sortimentspåsar och lådor med o-ringar och tätningsringar på VVS-avdelningen i bygghandeln för typ 30 spänn som innehåller många av de tätningsringar som förekommer i såväl gamla som nya VVS-prylar.