Nu har jag satt mig lite i klistret tror jag... :o

Har satt upp ett IKEA-kök i en lägenhet där väggarna är av tegel med ett tjockt (1-2cm) lager mycket porös puts utanpå. Har kört med blå (10mm) plugg o det verkar hålla.

Nu har det blivit så illa att jag måste flytta ett skåp c:a 12 mm åt sidan, vilket i sin tur kommer innebära att jag måste borra nya hål bara någon millimeter från de gamla.

Inser att det aldrig kommer gå och behöver därför fylla de gamla hålen med något för att kuna ta upp de nya. Hade en liten plan på att bara trycka i träpluggar i de gamla hålen o fästa dem med lim (PL600?), men det kanske inte är det bästa.

Så nu hoppas jag att du kan ge mig lite av din tid och hjälpa mig med en bättre idé...

Stort tack för din hjälp!!!

Kan säkert fungera. Skulle kanske valt ett annat lim, tex uretanlim. Det expanderar vid härdningen, fukta hålet lite först bara.

Annars går det säkert med ngt cementbaserat mtrl, puts eller Husfix. Låt det härda färdigt innan du borrar de nya hålen.

jag skulle nog borra det nya hålet och sedan "plugga" det tillfälligt för att sedan fylla det gamla med husfix. När husfixen stelnat lirkar/borrar du bort pluggen och använder det nya hålet.

Är det inte lättare att borra nya hål i skåpet?
Om det känns bättre kan du ju borra nya hål i både vägg och skåp. Placera då naturligtvis hålen på betryggande avstånd från de befintliga!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.