Byggahus.se

Nya hängrännor - behövs takfotsplåt?

1. C
    Medlem · västerbotten · 1 inlägg

cornerstone

Medlem
    Hej,

Ska byta hängrännor och stuprör på huset och just nu sitter ingen takfotsplåt utan "duken" under går ut lite längre.
    Taket i övrigt är betongpannor och nedersta raden är spikad.
    För att få bort de gamla fästerna och sätta takfotsplåt måste jag bryta upp den nedersta raden takpannor.
    Alternativet är ju att inte ta bort betongpannorna och bara kapa fästerna.

Så frågan är, överarbetar jag om jag sätter takfotsplåt?

/C

2. M
    Medlem · Uppsala · 563 inlägg

Macarus

Medlem
    Plåten kan monteras på iaf två sätt vad jag vet:
    1. På nedersta bärläkten. Styr alltså vattnet från pannorna ner i rännan och skyddar från stänk mellan ränna och takfot.
    2. På takfoten. Antingen så den styr ner vattnet från pappen i rännan, dvs "ovanpå" rännan men under takpappen, eller under rännan, då missar vattnet från pappen rännan. Poängen här blir alltså att skydda takfoten.

Variant 2 blir svår att få till då plåten då ska sitta under pappen eller så ska en pappremsa läggas ovanpå. Svårt utan att riva läkt och alltihop...

Om takfoten är i bra skick och klarat sig hittills skulle jag inte krångla med plåt i efterhand.

• Laddar…
  3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 163 inlägg

prototypen

Medlem
    Jag har krånglat med plåt efteråt, något jag inte ångrar.

Protte

4. M
    Medlem · 7 inlägg

Mrnikky

Medlem
    Renoverar ett tak där hängrännorna sitter skruvade i plåten . Finns inget trä att skruva i och således inget vettigt sätt ett få ett bra ” lut ” på rännorna . Någon med idéer om hur en lösning kan tänkas se ut?

5. M

Macarus

Medlem
    Verkar lite märkligt att rännkrokarna bara är skruvade i takfotsplåten. Den är normalt rätt tunn. Men kan du inte bocka till rännkrokarna som vanligt för att få rätt fall på rännorna? Normalt är det ju så man justerar fallet, inte genom att flytta infästningen av krokarna, iaf med den typen av krok.

6. Staffans2000
    Banned by Bo · 8 792 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Du får masa dig upp på stegen och ta några bilder. Jag har svårt att förstå vad det är du beskriver.

7. M
    Medlem · 7 inlägg

Mrnikky

Medlem
    Sitter ju monterade direkt i takplåten.
    Finns inget att fästa. Reglarna går inte hela vägen upp till tak.

Hjälp!

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 163 inlägg

prototypen

Medlem
    Vad gör fyrkantrören där?

9. M
    Medlem · 7 inlägg

Mrnikky

Medlem
    Är plåttak alternativt ett stag där väggpanel varit fäst för att bygga in hängrännan .

10. M

Macarus

Medlem
    Bilder brukar klargöra men nu gav de nog upphov till fler frågor än svar... ;)

Lösningen med fyrkantsrören ser ju väldigt märklig ut. Någon har alltså väldigt gärna velat bygga in hängrännan och råkade ha en massa fyrkantsrör över och använda dessa som stomme för detta? Och så plåtfasad på? Inbyggnaden lär ju inte direkt se diskret ut :). Jag gissar att de vindpapp(?)inslagna reglarna är vanliga träreglar. Har svårt att förstå hur takstolarna ser ut...

Men åter till frågan om själva rännkrokarna. Nu syns ju inte själva infästningen av dessa. Är de alltså instuckna mellan takplåt och fotplåt och sen skruvade igenom både och? Också rätt udda.

Är det bara rännan du ska åtgärda eller är det större förändringar på gång? Ska du ha kvar inbyggnaden av rännan? Ska du ha kvar fyrkantsprofilerna kan man kanske tänka sig att ställa/fästa en regel ovanpå dem för att något att fästa rännkrokar i. Finns ju krok avsedd att fästa i takfotsbärda som kanske går att använda. De krokarna brukar antingen vara anpassade för ett par standardlutningar på tak eller vara ställbara. Kanske går med de senare men det blir ju lite special.

Men tänker du ändå lägga om taket om inte så länge (det ser inte sprillans ut) skulle jag inte lägga tid och pengar på någon specialare nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.