Byggahus.se

Nya föreskrifter om sotning och brandskyddskontrol!

1. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Nya Frister för sotning och brandskyddskontroll. Gäller från 1 Jan 2015(y)

Fristerna i det nya systemet blir i huvudsak tre respektive sex år.
    Dessutom har förtydliganden gjorts vad gäller när första kontroll efter nyinstallation eller väsentlig ändring av en anläggning ska göras, samt hur användningssättet av en lokaleldstad styr vilken frist som ska tillämpas.
    https://msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-oc...om-sotning-och-brandskyddskontroll-beslutade/

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Snyggt jobbat av sotarna!

Vi som endast "trivseleldar" då och då under vinterhalvåret åker på brandskyddskontroll vart 6:e år i stället för vart 8:e.
    Och det är väl vi som är flertalet eldare nu när nästan alla har fjärrvärme eller värmepump.

Så sotarna har sett om sitt hus och ser till att det ramlar in pengar.

Tack för upplysningen Andreas Hansson (y)

(Sorry om detta låter magsurt. Har just fått mitt kontrollintervall för kaminen utsträckt till 8 år.)

• Laddar…
  3. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Det är tydligen bland myseldarna som dom flesta bränderna startar.

Kolla in konsekvens utredningen som finns i länken

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu kanske jag läser lite slarvigt, men var i konsekvensutredningen hittar du detta?
    Citera gärna med sidhänvisning.

Jag ser mest en administrativ förenkling från 2 - 4 - 8 intervallen till ett mer lätthanterligt
    3 - 6 intervall.

Och som sagt, en intäktsökning i en sviktande marknad för värmepannor av olika slag.

5. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Ja det där måste jag ha drömt.

Det står ju tydligt att det är vedpannorna som utgör största risken.
    Det är ju märkligt att dom får längre frist?

6. nino
    Renoverare · Nivå 19
    vad gäller för köksfläktar egentligen?
    Förr så grejade sotarn med köksfläkten (bla sprutade han nåt så det blev fläckar på min kakellist) men det gör dom inte längre.

Om man sätter upp en ny köksfläkt ska den kontrolleras av nån?

7. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Tror inte dom bryr sig om köksfläkten längre, bara man följer brandskyddsbestämmelserna när man installerar.

8. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Jadu, dessa sotningstomtar!
    De är duktigare på att lobba för en fortsatt framgångsrik pengastöld av oss myseldare.......
    Tänk om de var lika duktiga på att inte skita ner, inte krossa olivoljeflaskor, inte köra på mina privatbilar, inte krossa tegel, inte gå in med skorna, inte tvinga på mig dessa jävla luddiga "jagkommernärjagvilltider".
    Men ungefär hälften är ganska vettiga, gillar mitt kaffe, har överseende med 7 meter stege upp på mitt torn som är fastspänd med ett spännband och samtidigt tar av sig skorna.
    Heder åt er duktiga sotare, skitsotarna kan hinhåle ta som slavar........

9. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Jag har sökt och frågat vad som gäller köksfläktinstallation men ingen verkar veta, har Du koll?

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har aldrig upplevt detta, tvärt om!
    Här har sotaren till och med med sig ett eget skohorn, och naturligtvis dammsugare.
    Det är renare när han har gått än innan han kom (har ännu inte träffat en kvinnlig sotare).

Och jag bjuder mer än gärna på en kopp kaffe när jobbet är klart :)

11. D09
    Medlem · Nivå 25
    Ny installation ska besiktigas.

Rengöring sköter fastighetsägaren.
    Man anser att filtren idag är såpass renliga.

Edit

Rören alltså. Om man byter fläkt sedan spelar nog mindre roll.

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Beträffande skorna så är det en försäkringsfråga för alla yrkesutövande hantverkare!

Man ska helt enkelt inte ta av sig skorna i sitt yrkesutövande som hantverkare då detta står klart och tydligt i deras försäkringsvillkor.

Kan likväl jämföras med tex kökspersonal. Dom får inte heller ersättning från ev skada om dom tex arbetar med "foppa-tofflor" och får en skada av tappad pryl.

Självklart ska detta vara tydligt påpekat innan visit hos privatperson att denne får plocka undan/täcka golv!

Dom som tar av sig sina skyddsskor vid ett yrkesutövande, gör ett helt felaktigt val!

Likväl finns det ju regler för hur sotaren ska kunna arbeta säkert på allas tak beträffande stege och takstege.

Dessa regler finns ju till för sotarens bästa arbetsmiljö och förhoppningsvis många skadefria år i sitt yrke. Inte för att dom som valt att inte gå en "sota-själv-kurs" ska bli sura!

Tänkvärt!

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Nivå 9
    Att ta av sig skorna,gå ner en våning till sin arbetsplats å där ta på sig skorna igen tillhör väl ändå folkvett.Vissa stövlar in med blöta skor och går genom halva huset utan att blinka..

14. C
    Medlem · Nivå 17
    He he, slår vad om att det står i deras försäkringsvillkor att de skall ha sele när de är på taket också?

Annars hade vi också en väldigt positiv och trevlig upplevelse vid senaste sotarbesöket. Dock glömde han öppna spjällen innan han sotade vilket dessutom inte verkade bekymra honom så rent "tekniskt" vete f-n. :rolleyes:

15. nino
    Renoverare · Nivå 19
    fanns en här i byn som stövlade runt i huset för han var nyfiken, tyvärr? så syntes hans sotiga fotspår och han hade varit upp på övervåningen och kollat i sovrummen bla han har som tur är gått i pension