2 856 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Nya elcentralen
Hej,
tänkte så smaningom byta våran gamla hederliga
elcentral (ser ut så här : http://www.abelko.se/pdfmanualer/Elsvar 200.pdf)
och skaffa en ny istället som ser ut så här :
http://www.clasohlson.se/shop/store...ign=N&NoCache=2/13/2004+11:37:44+AM#q3965
Tyvärr har jag ingen idee vad "El-Nissen" kommer att
begära för jobbet.
Det är alltså bara centralen som ska bytas.
Någon som kan tänka sig vad jag måste hosta upp ???
tänkte så smaningom byta våran gamla hederliga
elcentral (ser ut så här : http://www.abelko.se/pdfmanualer/Elsvar 200.pdf)
och skaffa en ny istället som ser ut så här :
http://www.clasohlson.se/shop/store...ign=N&NoCache=2/13/2004+11:37:44+AM#q3965
Tyvärr har jag ingen idee vad "El-Nissen" kommer att
begära för jobbet.
Det är alltså bara centralen som ska bytas.
Någon som kan tänka sig vad jag måste hosta upp ???
>
Ser att länken tycks inte fungera som den ska >
Nya centralen hittar ni med artikelnummret
32-2395
på http://www.clasohlson.se/
Sorry
:-[
Nya centralen hittar ni med artikelnummret
32-2395
på http://www.clasohlson.se/
Sorry
:-[
Först ska jag säga att jag inte är någon riktig el-nisse. Har bara ett halv års erfarenhet som praktiserande industrielektriker.
Om el-nissen tar "vit" taxa, vilket jag förutsätter får du räkna med ca 400 kr/timme
Om det "bara" rör sig om att byta elcentral så uppskattar jag arbetstiden till mellan 3-4 timmar.
Arbetskostnad: ca 1500 kr.
Sen tillkommer kostnad för material förstås.... Desutom förutsätts att den nya centralen sitter på samma ställe som den gamla sitter...... Ring runt till några elfirmor, dom brukar kunna ge ett pris direkt...
Om el-nissen tar "vit" taxa, vilket jag förutsätter får du räkna med ca 400 kr/timme
Om det "bara" rör sig om att byta elcentral så uppskattar jag arbetstiden till mellan 3-4 timmar.
Sen tillkommer kostnad för material förstås.... Desutom förutsätts att den nya centralen sitter på samma ställe som den gamla sitter...... Ring runt till några elfirmor, dom brukar kunna ge ett pris direkt...
Tack för svar -
Meningen var ju inte att skaffa just den centralen
utan att den skulle fungera som ett mönster.
En sån elcentral ska vi ha. Varifrån den kommer
märken, osv sk****er jag i.
Frågan var ju vad själva jobbet kommer att kosta.
Klart att de flesta hantverkare har synpunkter när
man själv ordnar material. Då tjänar dom ju ingenting.
Tror (för min del) inte att dom ger sina rabatt vidare
till oss konsumeter.
Men vad vet jag.
Nyss fick jag skaffa material åt rörmåkarn själv.
Han kom med en lista och jag sprang och handlade.
Men självklart har du rätt när du påpekar att jag
ska höra med "El-Nissen" innan jag rusar iväg
till Claas-Ohlsson ;D
Meningen var ju inte att skaffa just den centralen
utan att den skulle fungera som ett mönster.
En sån elcentral ska vi ha. Varifrån den kommer
märken, osv sk****er jag i.
Frågan var ju vad själva jobbet kommer att kosta.
Klart att de flesta hantverkare har synpunkter när
man själv ordnar material. Då tjänar dom ju ingenting.
Tror (för min del) inte att dom ger sina rabatt vidare
till oss konsumeter.
Men vad vet jag.
Nyss fick jag skaffa material åt rörmåkarn själv.
Han kom med en lista och jag sprang och handlade.
Men självklart har du rätt när du påpekar att jag
ska höra med "El-Nissen" innan jag rusar iväg
till Claas-Ohlsson ;D
Lite vid sidan av ämnet, men ändå. 
En del av det som hantverkare av olika slag tjänar pengar på är just det att de är återförsäljare av material. Att de lägger en avans på de priser som de ha är inte mycket konstigare än att ICA tar mer betalt än de själva betalar för flingorna och blöjorna. Om man tänker efter så är 400kr ganska billigt med tanke på att det ska betalas timlön till gubben, sociala avgifter, argetsgivaravgift, skatter osv. Då är det inte konstigt att de vill dra in lite stålar på material också.
Risken om man köper grejer själv är att man missar nåt eller att nåt inte passar. Bl a så vet jag att vissa lågprisare säljer blandare med rördimensioner och med c-c som inte används i Sverige. Då behövs små specialdetaljer och pris på extra arbete och adaptrar, bussningar och annat blir dyrare än man sparade på den dyra detaljen man köpte själv. Det är mao viktigt att det blir rätt grejer från början. Rinkaby rör är t ex bra på sånt.
En del av det som hantverkare av olika slag tjänar pengar på är just det att de är återförsäljare av material. Att de lägger en avans på de priser som de ha är inte mycket konstigare än att ICA tar mer betalt än de själva betalar för flingorna och blöjorna. Om man tänker efter så är 400kr ganska billigt med tanke på att det ska betalas timlön till gubben, sociala avgifter, argetsgivaravgift, skatter osv. Då är det inte konstigt att de vill dra in lite stålar på material också.
Risken om man köper grejer själv är att man missar nåt eller att nåt inte passar. Bl a så vet jag att vissa lågprisare säljer blandare med rördimensioner och med c-c som inte används i Sverige. Då behövs små specialdetaljer och pris på extra arbete och adaptrar, bussningar och annat blir dyrare än man sparade på den dyra detaljen man köpte själv. Det är mao viktigt att det blir rätt grejer från början. Rinkaby rör är t ex bra på sånt.
@ sveno
Nej inte alls vid sidan av ämnet
Har man en hantverkare som vet vad han / hon
ska ha för jobbet och fixar en lista är et ju upp
till dig att leta efter billigaste leverantörn.
Då skulle det nog ochså passa.
Men just nu gäller det ju EL.

Nej inte alls vid sidan av ämnet
Har man en hantverkare som vet vad han / hon
ska ha för jobbet och fixar en lista är et ju upp
till dig att leta efter billigaste leverantörn.
Då skulle det nog ochså passa.
Har redan varit med om det där.Bl a så vet jag att vissa lågprisare säljer blandare med rördimensioner och med c-c som inte används i Sverige. Då behövs små specialdetaljer och pris på extra arbete och adaptrar, bussningar och annat blir dyrare än man sparade på den dyra detaljen man köpte själv. Det är mao viktigt att det blir rätt grejer från början.
Men just nu gäller det ju EL.
Hmm 3-4 timmar är väl optimistiskt... om allt klaffar är det klart att det går... men om t.ex. kablarna är lite för korta är nog 6-12 timmar en bättre uppskattning.johawk3 skrev:Först ska jag säga att jag inte är någon riktig el-nisse. Har bara ett halv års erfarenhet som praktiserande industrielektriker.
Är installationen infälld eller på puts (ytmonterad)?
Var NOGA med att välja en central som är så pass lik den gamla till utsendet och placering av komponenter!
Detta sparar dina pengar och elektrikerns tålamod
Mvh Jonas - Elingenjör..
3-4 timmar är för lite, ja har iaf aldrig klarat o byta en central med resor till och från samt mtrl införskaffande på den tiden. Det som folk ofta glömmer är att det tar TID innan och efter man kommer till själva platsen.
Sen ska man enligt konstens regler mäta upp anläggningen efter ett central byte. Skriva nya centralanslag m.m
Sen ska man enligt konstens regler mäta upp anläggningen efter ett central byte. Skriva nya centralanslag m.m
Om din elektriker godkänner det så köp materialet själv. Blir nästan alltid billigare än om din elektriker köper det och ger dig "rabatt". Har själv haft nöjet att bli kungligt knullad av "vår" elektriker och tänker köpa in materialet själv hädanefter, dra rör själv och låta en elektriker koppla in och godkänna det. Jag blir tvungen att muta elektrikern för detta "besvär" men det lönar sig definitivt bättre än alla s.k. storkundsrabatter som man skulle få annars.
I ditt fall så rör det sig om relativt små summor så det kanske inte lönar sig för dig att gå alternativa vägar.
mvh
David
I ditt fall så rör det sig om relativt små summor så det kanske inte lönar sig för dig att gå alternativa vägar.
mvh
David
Klicka här för att svara