Hej,

Köpte nya dörrhandtag från Beslagsboden på Bauhaus.

Se video, fastnar i olika lägen och är tröga, varierat skruvarna från löst dragna till hårt dragna men det är samma problem. Oljade låshuset men gjorde ingen skillnad. De gamla dörrknopparna gick hur fint som helst.

Något fel eller är handtagen skräp helt enkelt?

• Gilla
fisgris8 och 3 till
  • Laddar…
Ställ dig så du har dörren framför dig samtidigt som du kan hålla i båda handtaget på både ut och insida samtidigt, nu ruskar du om handtaget lite så kommer det centrera sig.
Om det inte hjälper så kan handtaget vara för hårt åtskruvat, vissa låshus är känsliga för det.
Det finns en uppsjö av dessa låshus som köps in från Kina som är kopior av ASSA låshus.

1 123abc skrev:
Ställ dig så du har dörren framför dig samtidigt som du kan hålla i båda handtaget på både ut och insida samtidigt, nu ruskar du om handtaget lite så kommer det centrera sig.
Om det inte hjälper så kan handtaget vara för hårt åtskruvat, vissa låshus är känsliga för det.
Det finns en uppsjö av dessa låshus som köps in från Kina som är kopior av ASSA låshus.
Jag gjorde som du beskrev, har trixat med skruvarna till både handtag och nyckelhål men det är samma problem. Något mindre trögt när skruvarna är lösa men då rör sig alla delar och skaver mot dörren. De gamla knopparna går ju hur fint som helst det är ju det som är så märkligt (?)

Någon som testat Habos returfjädrar som på bilden? Hjälper de?

• Svarta plastdetaljer, kameratillbehör, objektivringar, uttagna mot vit bakgrund, fotografisk utrustning, overlay-filteradapter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Jag gjorde som du beskrev, har trixat med skruvarna till både handtag och nyckelhål men det är samma problem. Något mindre trögt när skruvarna är lösa men då rör sig alla delar och skaver mot dörren. De gamla knopparna går ju hur fint som helst det är ju det som är så märkligt (?)

Någon som testat Habos returfjädrar som på bilden? Hjälper de?
Returfjädrar hjälper att dra tillbaka trycket.
Estetiskt kan vissa trycken i vissa låshus för innerdörrar upplevas att de lyfter trycket för mycket med Habo returfjäder då det är en del förspänning.
Instruktionsdiagram för montering av returfjäder till dörrhandtag steg-för-steg.

1 123abc skrev:
Returfjädrar hjälper att dra tillbaka trycket.
Estetiskt kan vissa trycken i vissa låshus för innerdörrar upplevas att de lyfter trycket för mycket med Habo returfjäder då det är en del förspänning.
[bild]
Tack, jag tänker att jag provar det. Ska ju byta alla dörrar men inte just nu bara :)

M Mjolnir skrev:
Tack, jag tänker att jag provar det. Ska ju byta alla dörrar men inte just nu bara :)
Om den drar upp trycket för mycket så kan du testa millers returfjäder och se om det blir bättre.
Det är så sällsynt med lös returfjäder till innerdörrar så jag minns inte om den är bättre i det avseendet.

När jag bytte dörrhandtag var det känsligt om jag skruvade fast för hårt på en sidan först. Blev finlir att skruva fast lite på ena sidan, sedan på andra osv. Och inte för hårt. Jag upplevde det som att att ifall det hamnade lite snett så gick det trögt.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Precis. Jag hade samma problem och det var ett himla trixande att få det bra. Tror det är viktigt att handtagen sitter helt rakt och centrerade. Testa att lossa på skruvarna, ruska om så det känns löst och friktionsfritt. Sen dra åt lite och repetera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.