Byggahus.se

Nya bra inköpsställen för elprylar (eljo etc)?

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag behöver ha lite Eljo-prylar och söker bästa inköpsstället...

Elbutik.se har funnits ett tag och funkar bra men är inte speciellt billigt. Lika bra pris på ClasO på det dom har.

Elonline.se ser ok ut, någon som handlat och jämfört priser ordentligt?

Finns det några fler nya spelare som bör beaktas?

2. M
    Medlem Nivå 1

Ett tips till...

Hejsan!

Jag kan tipsa om http://www.expressel.se/
    Har kvalitetsgrejor tex Eljo till vettiga priser. Har beställt ett par gånger därifrån, och det har funkat mycket bra.
    Sen ibland finns det roliga saker i deras rea-avdelning :)

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ok, kan jag handla vilka RSKnr som helst där eller är dom låsta till sitt sortiment? Jag ska ha en del skumma saker.

4. T
    Renoverare Nivå 14
    Tycker Elbutik är billigare än både Expressel och Elonline.

5. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Priserna är olika, men leveransvillkoren är också olika, så min erfarenhet är att det jämnar ut sig. Kolla helheten.

6. A
    Medlem · Nivå 7
    Elbutik levererar mot faktura för privatperson vilket är trevligt

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du skall handla "konstiga" saker så är elproffset.se ett alternativ, där kan du trycka in artikelnumret på vad som helst som finns i sortimentet hos de stora elgrossisterna. Sist jag handlade var de betydligt billigare än elbutik, men sist jag jämförde priser så var de klart dyrare.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag tackar för tipsen, jag får helt enkelt knappa in inköpslistan hos ett par olika butiker och jämföra priserna....

9. 6
    Medlem Nivå 7
    Hörde av en säljare på en grossistfirma att man i grossistledet varit fundersamma och lite irriterade på att t.ex. CO kan sälja Eljoprylar så billigt som dom gör. Vid en träff med Scneider/Eljo fick man höra att det finns en parallel tillverkning i Estland (tror jag de va) för tillverkning av styckepacketerade prylar för försäljning direkt till konsument. Och på dom håller t.ex. plasten en betydligt lägre kvalite´ än "poffsprylarna" som säljs hos grossister, men prylarna har samma utseende.
    Kan det stämma, eller var det bara försäljarsnack?

Jag har lyckats ha sönder ett antal hakar som håller ramen på plats mot centrumdelen i samband med demontering av ramen.
    Och det gäller nog prylar både från CO och grossist, om jag minns rätt...
    Eljo skickade dock ett antal ramar kostnadsfritt efter ett telsamtal.

10. T
    Renoverare Nivå 14
    Låter som rent skitsnack, varför skulle Schneider tillåta att prylar av sämre kvalitet får bära deras namn?

11. M
    Moderator · Nivå 18
    Det skiljer på olika eljo serier, har diskuterats tidigare här på forumet

12. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Jag har handlat på Expressel några gånger och det går bra att köpa mot faktura, men kontanter tar de inte emot.
    (De ligger efter vägen till mitt jobb så jag har slunkit in där några gånger).

13. 6
    Medlem Nivå 7
    Min elektriker sa samma sak, att det finns olika plastkvalitéer hos Eljo Trend, beroende på försäljningsställe...
    Ingen rök utan eld??

Ett tips är att prata med en grossist om att få handla privat där. Brukar funka, åtminstone hittills för mig, speciellt om ens arbetsgivare har kundnummer där.
    Fördelen är att det mesta finns hemma. Och ibland kan det också vara billigare än t.ex. CO för samma (??) saker.
    Nackdelen är att många saker inte går att köpa stycke- eller metervis, t.ex. klammer, eller kabel.

14. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Jag har också väldigt svårt att tänka mig att Schneider Electrics skulle riskera att försämra vad som väl får anses som landets största varumärke i segmentet genom att dribbla med olika kvalitéer.

Sanningen är ju att Clas Ohlson har en helt acceptabel marginal på sina priser, och trots allt säljer en hel del material. Det är säkert inte heller oviktigt för Schneider att vara representerade hos en kraftigt expanderande kedja som just Clas Ohlson.

Vad elgrossisterna fortfarande inte har lyckats att avveckla är ju dessa felaktigt upphissade bruttopriser, där installationsföretagen ibland har upp emot 80-90% rabatt. Men det har vi redan diskuterat i en annan tråd..

15. J
    Medlem Nivå 9
    Eller två ;)