Byggahus.se
Hej,

Funderar på att tilläggsisolera mitt garage så man kan använda det även på vintern. Det är byggt i lättbetong, så jag undrar ifall det finns några risker med att sätta upp en ny innervägg mot den befintliga ytterväggen i lättbetong. Kan man använda sig av trä reglar eller ska man använda plåt? Måste man ha en luftspalt mellan reglarna och väggen eller går det bra att sätta dem dikt ann?

Om man använder plåtreglar, hur fäster man plasten som ska på innan man slänger upp osb + gipsskivorna?

Vilken typ av isolering bör man använda...Cellplast eller går det bra med vanlig innerväggs isolering (glas/stenull)?

Du kan använda vilket som. Personligen skulle jag använda stålreglar, men det är en smaksak. Du kan montera den nya väggen dikt an, men om du sätter den nya väggen 10 mm ifrån får du en bättre ljudisolering. Det är väl aldrig fel med en luftspalt heller.

Skruva fast OSB, montera plasten, och sedan gipsen utanpå det.

hur fäster man plasten mot stålreglarna?

Sätt plasten mellan OSB'n och gipsen.

hmm...ska man verkligen göra det? Man kan kanske fästa dem med dbl tejp?

Finns ingen anledning, men om du vill fästa den innan du skruvar dit gipsen kan du alltid fästa upp den med häftpistol. När du väl skruvat dit gipsen kommer plasten ingenstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.