Jag ska lägga ny Ytpapp på mitt garage ca 7 x 7 meter, 3° lutning. Garagetaket är ett Pulpettak.
Jag kommer lägga direkt på de gamla ytpappen som ser tillräckligt bra ut som underlag till den nya ytpappen. Skarvarna ska ligga lodrät.

Min fundering är hur jag ska göra med skarvarna? Ska jag försöka förskjuta dem så att de inte ligger uppe på de gamla skarvarna i den mån det går?
Eller ska jag lägga skarvarna exakt likadant som det ligger nu?

Väljer jag att förskjuta skarvarna så blir slutresultatet inte lika snyggt och det kommer bli betydligt mycket mer spill.

Lägger jag skarvarna som det är nu, vilket enligt mig är är det snyggaste. Då blir det också minimalt med spill.

På millimeterpappret har jag skrivit "J" vilket är den hellimmade ytterkanten som man lägger på sist. Varje cell är 5 cm.

Typ av Ytpapp SBS 4500 3° med klisterkant 7 x 10 meter, täckyta 6,3 meter. Svart ytpapp på garage med pulpettak och synliga skarvar, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss på millimeterpapper som visar planering av ytpappskarvar på ett garage med pulpettak.
Skapa konto
Illustration av ett pulpettak i sektion med beteckningar för varje del, inklusive ytpapp och isolering.
Skapa konto

Redigerat:
Rickard.
Ursäkta men varför ska du lägga om det? Läcker det?

Nu kanske bilderna ljuger men att lägga på en självtäck på det där ser ut att vara en klar försämring.

Förutom det så ”godkänner” ingen tillverkare stående våder vid så låga lutningar med självtäck.

Rickard. Rickard. skrev:
Ursäkta men varför ska du lägga om det? Läcker det?

Nu kanske bilderna ljuger men att lägga på en självtäck på det där ser ut att vara en klar försämring.

Förutom det så ”godkänner” ingen tillverkare stående våder vid så låga lutningar med självtäck.
Det finns väl massor med tillverkare som godkänner just detta? Ytpapp SBS 4500 3°

Taket är 25 år och jag ska installera solceller.

Rickard.
Läs montageanvisningen. Att lägga våderna i fallets riktning rekommenderas bara på branta tak, i alla fall av dom tillverkare jag läst vilket i och för sig inte är så många.

Att lägga åt andra hållet ställer mindre krav på klistrets täthet helt enkelt vilket inte är något man behöver ta hänsyn till när man skarvsvetsar (det är det du har nu)

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Läs montageanvisningen. Att lägga våderna i fallets riktning rekommenderas bara på branta tak, i alla fall av dom tillverkare jag läst vilket i och för sig inte är så många.

Att lägga åt andra hållet ställer mindre krav på klistrets täthet helt enkelt vilket inte är något man behöver ta hänsyn till när man skarvsvetsar (det är det du har nu)
Tvärtom så har jag läst överallt att med lågt lutande tak kan våderna ligga i fallets riktning för att vattnet har lättare att rinna av taket. Lägger man horisontalt kan det bli stillastående vatten över varje skarv.

Redigerat:
Rickard.
M Micke.800 skrev:
Lägger man horisontalt kan det bli stillastående vatten över varje skarv.
Har svårt att se hur det skulle vara ett problem, särskilt inte i jämförelse. Själv tycker jag över huvudtaget taget inte man bör lita på klister vid så låga lutningar men det är min åsikt.

Såhär skriver Mataki och trebolit har nog i princip samma.

• Skärmdump av Mataki.se med anvisningar för takinfästning och illustration av klisteranvändning på skarvar.
    Skapa konto
Rickard. Rickard. skrev:
Har svårt att se hur det skulle vara ett problem, särskilt inte i jämförelse. Själv tycker jag över huvudtaget taget inte man bör lita på klister vid så låga lutningar men det är min åsikt.

Såhär skriver Mataki och trebolit har nog i princip samma.
Tack för tipsen! (y)
Jag kommer nog att kontakta tillverkaren och se vad de tycker är bäst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.