Byggahus.se

Ny ventilation och värmepump i 20-talshus

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 3 inlägg

Bergqvisten

Medlem
    Vi har precis köpt ett 1,5-planshus med källare på 97+45 kvm som är byggt 1920.
    Det har idag självdragsventilation samt uppvärmning med LVVP (luft/vatten-värmepump). Ventilation är bristfällig och ska åtgärdas omgående. Värmepumpen är 12 år gammal och behöver även den bytas inom en snar framtid.

Till saken hör att vi även planerar en större renovering av kök och vardagsrum under våren där vi behöver öppna upp runt murstocken (det sitter idag en uppreglad vägg runtomkring denna), vilket ger oss lite fler möjligheter att förbereda för och bygga in ventilation samtidigt.

Vi funderar på vilket alternativ som är bäst för oss och är nyfikna på att höra era synpunkter. Nedan är några idéer, men vi är självklart öppna för att höra andra förslag också.

1. Sätta in mekanisk frånluft (F) på vinden och dra nya frånluftskanaler från källare och bottenplan delvis via utsidan av murstocken. Frånluftsventiler på övervåning går direkt upp på vinden. LVVP byts när den gamla ger upp. Fördel är att det ger en billigare installation, nackdelar främst med komfort och ev. kalldrag från väggventiler samt ingen återvinning förstås.

2. Sätta in FTX-ventilation nu, ny LVVP när den gamla ger upp. Tilluft- och frånluftskanaler via murstocken. Dock begränsade möjligheter att sätta ventilationsdonen på optimala ställen - de måste sitta i direkt närhet till murstocken. Befintliga väggventiler för tilluft sätts igen/stängs. Förstår att det kan vara svårt att räkna hem en sådan investering på bara besparingen i värmeåtervinningen, speciellt i ett gammalt läckande hus, utan jag ser det mer som en komfortfunktion med uppvärmd tilluft. Men är det värt investeringen?

3. Sätta in FTX-ventilation och samtidigt investera i ny LVVP, kanske även med gemensam styrning för att kunna optimera förbrukningen. Det kanske inte lönar sig att fortsätta köra med vår gamla LVVP hela vägen tills den går i graven utan är bättre att investera i ett kombinerat system med FTX+LVVP som arbetar optimalt tillsammans?

4. Byta ut LVVP till FLVP och på så vis lösa båda ventilation och uppvärmning i en och samma enhet. Tror mig förstå att en FLVP är långt ifrån lika effektiv som en LVVP, så jag misstänker att detta inte är det bästa alternativt, men jag kan ha fel!

BONUSFRÅGA:
    Vad göra med ventilation kring braskaminen? Om vi sätter in FTX, borde det då sitta en frånluftsventil vid kaminen för att ta tillvara på värmen?

Har ritat in förslag på placeringar av ventiler på ritningen, små cirklar ska motsvara ventiler och stora cirklar kanaler. Skulle dessa placeringar kunna fungera?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Plan 0.png
    Plan 1.png
    Plan 2.png

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 805 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Absolut inte frånluftsvärmepump iallafall.

Tycker du skall behålla befintlig värmepump tills den ger upp. Samstyrd värmepump och FTX är överskattat, jag har det och det ger endast fördelen att köra aktiv kyla. Önskar jag hade det separerat och bara styra eventuell kyla via värmepumpen. De kombinerade systemen är långt ifrån så bra som dom framställs och jag tycker det är bättre att hålla det enkelt och separerat.
    FTX sköter ventilationen
    Värmepumpen sköter temperaturregleringen

Ska du göra en FTX installation så ska det göras ordentligt med bra placerade don. Du behåller en låg energiförbrukning och får riktigt bra luftkvalitet.

Kan du inte få en vettig rördragning så kör på endast frånluft och friskluftsventiler och lev med lite kallras

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Stockholm · 3 425 inlägg

Josth

Medlem
    Alternativ 4 är som sagt bara att glömma. Frånluftsvärmepumpar passar i moderna, välisolerade och täta hus där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av den totala energiförlusten i huset.

Alternativ 3 att i förtid skrota LVVP kan bara vara aktuellt om den fungerar riktigt dåligt och är mycket underdimensionerad. Annars bör man absolut kunna ha den i 20 år tycker jag.

Alternativ 2 att sätta in en FTX-anläggning låter bra om ni har möjligheten att dra alla kanaler som behövs i samband med renoveringen. Blir ju en bra balanserad ventilation i ett äldre hus som kanske inte är så tätt.

Braskaminen ska helst ta förbränningsluften via en separat kanal direkt utifrån.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.