1 536 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Ny vattenservitut men kan inte gräva ner till frostfritt Stockholm
Hej på er.
Jag skall dra in nytt vatten i huset och på vissa ställen har jag berg som gör att jag inte kommer ner 1,6 meter. Nu undrar jag om det finns någon tabell som kan hjälpa mig att räkna ut hur mycket isolering jag kan använda för respektive djup jag kan komma ner. Jag tror jag kommer ner ca 1 meter med PEM-slangen på det grundaste stället och hur mycket isolering och vilken isolering skall jag då ta? Vill undvika värmekabel. Tacksam för hjälp
Jag skall dra in nytt vatten i huset och på vissa ställen har jag berg som gör att jag inte kommer ner 1,6 meter. Nu undrar jag om det finns någon tabell som kan hjälpa mig att räkna ut hur mycket isolering jag kan använda för respektive djup jag kan komma ner. Jag tror jag kommer ner ca 1 meter med PEM-slangen på det grundaste stället och hur mycket isolering och vilken isolering skall jag då ta? Vill undvika värmekabel. Tacksam för hjälp
Men maximalt tjäldjup 1,6m är för plogade vägar.Ludde Jakobsson skrev:
Hej på er.
Men man kanske har samma krav i kommunen även på annan mark? Det har jag inte koll på.
Jag vet inte. Jag försöker se om jag kan isolera mitt "problem" och jag hittar inget om vilket djup jag lägga slangen på och i så fall hur mycket isolering jag behöver. .. Men jag skall kolla om jag hittar något om plogat vs icke plogad.. TackGoC skrev:
Oplogat/plogat påverkar relativt mycket men om du kan hålla dig på minst en meters djup och lägg avlopp och vatten tillsammans med en isoskiva som lock så kommer du klara dig bra är min bedömning. Du skulle även kunna spräcka dom värsta bergstopparna beroende på hur det ser ut. Hade jag varit dig så hade jag även slängt med en värme kabel i schakten då du ändå håller på, billig försäkring.
Förenklad dimensioneringstabell.
https://www.isover.se/supporten-tipsar/forenklad-dimensionering-av-frostskydd-av-va-ledningar#2
https://www.isover.se/supporten-tipsar/forenklad-dimensionering-av-frostskydd-av-va-ledningar#2
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Här i Umeå har jag en ledning med vatten på 60 cm djup, 70 mm markisolering direkt på ledningen och lagd på tvärsen, dvs 120 cm bredd. Halva sträckan är plogad vintertid. Har aldrig frusit på typ 15 år.
Så om du gräver så djup och brett du kan så kommer det nog att funka.
Protte
Så om du gräver så djup och brett du kan så kommer det nog att funka.
Protte
Tack, skönt att höra.prototypen skrev:
Liknande trådar
-
Ny häck och kall vinter?
Trädgård allmänt -
Ny luftvärmepump värmer inte huset alls
Värmepumpar -
Nyborrad brunn, knasiga värden på vattnet och färg som inte kan bestämma sig.
Vatten & Avlopp -
Varför går det inte att högerklicka på "Senaste inläggen" och få upp dessa i nytt fönster?
Övrigt Off Topic -
Nya Element funkar inte
El