Hej,
Jag installerade en ny Haato 55 (NIBE) VVB idag, men säkringen far på en minut efter påslag.
VVBn levererades med stickpropp, jag klippte bort proppen och skalade kablarna för att göra fast installation precis som den tidigare hade (en likadan fast 15 år gammal), den gamla var kopplad till en brytare med indikationslampa, lampan var slut så jag beslutade mig för att ta bort den och skruva upp en dosa istället. I dosan kopplade jag blå med blå, svart med brun och jord med jord via tre wagon. Problemet är att VVBn går i cirka en minut innan automatsäkringen löser ut. Vad är felet? förstår ingeting.
-
-
Medlem · 29 inlägg 22 jun 20:26
-
-
22 jun 20:31 #4
- Laddar…
-
22 jun 20:38 #5
Du har helt säkert kopplat 400Volt på en beredare som ska ha 230V
-
-
Medlem · 29 inlägg 22 jun 20:41
-
-
22 jun 20:47 #10
Såhär var den tidigare vvbn kopplad till brytaren.
-
-
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 513 inlägg 22 jun 20:52
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 20 513 inlägg
- 12 907 gillningar
- 981 bilder och filmer
22 jun 20:52 #12Den bilden säger ingenting. Det är som sagt vanligt att VVBer drivs med 400 V så det går inte att anta att blå är neutral här, det är ingenting märkligt. Du har brustit i kontrollen.
- Laddar…
-
27 jun 21:22 #13
Det ser också ut att vara helt undermålig dragavlastning. Antingen får man ha en dragavlastningsnippel eller så klamrar man anslutningskabeln under brytaren.
Liknande trådar
-
Hur mycket drar en varmvattenberedare i ett kallt utrymme för att hålla 60 grader?
Vatten & Avlopp -
Nytt Assa 2002 låshus, låsvred fjädrar tillbaka
Fönster & Dörrar -
Hur är processen när man drar ny el?
El -
Rekommendera ny varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Värt att byta varmvattenberedare Focus Värme till nyare/annan varmvattenberedare?
Vatten & Avlopp