Hej!

Undrar hur ni hade löst följande.

Håller på att byta min värmepump.
Har två 16mm flexrör ut till den.
I dessa två gick matningen plus styrkabel i den andra.

Nu till dilemmat.
Den nya pumpen ska ha två strömförsörjningskablar dragen till sig.
1x 5gx2.5mm
1x 3Gx2.5mm
Båda ska vara avsäkrade med 16A
Om jag tar båda flexrören i anspråk för strömförsörjningen så kan jag inte få ut någon styrkabel.
Kabelrören ligger i huset betongsula så har svår att få dit fler.

Husets huvudsäkring är 20A
Tanken slog mig att dra ut en 5Gx2,5mm till pumpen genom ett av flexrören. Sätta nytt säkringsskåp vid pumpen och dela upp den där ute till det jag behöver. På detta vis blir ett rör ledigt för styrkabeln.

-Är det ok att dra 20A från en intern 20A säkring i huvudsäkringsskåpet vidare ut till pumpen (ca 15meter) och sedan säkra ner den till 400v 16A och 230v 16A?

Eller hur hade ni gjort?

Redigerat:
Du behöver nog grövre trådar än 2,5 kvm för det.

Låter som en lite märklig matning av pumpen.

tommib
Vad är det för pump och varför ska den ha två matningar? Vad är det för styrkabel? Går den inte att klämma in tillsammans med någon av matningskablarna?

22 mm är en väldigt udda dimension för elrör, är du säker på den?

Det är inte så att du ska mata utedelen med 5g2,5 och sedan matar den innerdelen avsäkrat med 3g1,5? Alt innerdelen på typ stickpropp?
Lägg gärna upp en specifikation om du kan

Har den inbyggd elpatron i utedelen kanske? Annars är det vanliga att innedelen ska ha en av matningarna då den innehåller elpatroner och sånt...

Tack för svar/frågorna.
-22mm.. nä, du har helt rätt. De är 16 rör. Vet inte vad jag fick 22 ifrån. Rättar det i texten.

Det är en Panasonic Monoblock 9kw. Som jag läst mig till så är ena matningen för drivning av kompressorn och den andra för en boost heater. Denna heater ska tydligen hjälpa till när temperaturen kryper ner i temp.

Styrkabeln är till för de olika sensorerna och styrningar som pumpen kan kommunicera mot innerdelen, acktanken. Vanligtvis 0,5mm med med skärmning etc så blir den också runt 7,5mm med tex 7 ledare i.

Har kollat med tillverkare och säljare. Det ska dras två separata matningar till pumpen. Annars funkar den inte som den ska.

Redigerat:
tommib
Surt. Det går förstås inte att byta pump?

Den där Boost heatern gör sig mycket bättre i innerdelen enligt min åsikt men pumpen är förstås byggd som den är.

tommib tommib skrev:
Vad är det för pump och varför ska den ha två matningar? Vad är det för styrkabel? Går den inte att klämma in tillsammans med någon av matningskablarna?

22 mm är en väldigt udda dimension för elrör, är du säker på den?
22 mm var en standard dimension på den g:a goda tiden. Då var det 15,6 sedan 22 osv. det är på moderna tider som man har bytt till 16 och 20 och 25mm. När bytet skedde mins jag inte men jag skulle gissa 1970 -1980.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Surt. Det går förstås inte att byta pump?
:) Nej, för det är den jag vill ha.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
22 mm var en standard dimension på den g:a goda tiden. Då var det 15,6 sedan 22 osv. det är på moderna tider som man har bytt till 16 och 20 och 25mm. När bytet skedde mins jag inte men jag skulle gissa 1970 -1980.
Sorry, felskrivning av mig. Det är 16mm rör som installerades 2005.

Hej, Såg att mains1 skall vara 20A (trefas) o Mains2 16A (enfas) men det kanske inte är din modell

Tabell med modellnummer och motsvarande strömkrav, 20A trefas och 16A enfas.

Schablon för anslutningsinställningar för två modeller med 3-fas och 1-fasanslutningar och FI-skyddsbrytare.
H håbbe1961 skrev:
Hej, Såg att mains1 skall vara 20A (trefas) o Mains2 16A (enfas) men det kanske inte är din modell

[bild]
Ja, läste detta också. Blev inte klok på det då manualen var motsägelsefull.
Enligt tekniker räcker det med 3-fas 16A.

B Byhem skrev:
[bild]
Ja, läste detta också. Blev inte klok på det då manualen var motsägelsefull.
Enligt tekniker räcker det med 3-fas 16A.
1-fas låg precis på gränsen så då tyckte han det var bäst att även där lägga en 2,5mm över 16A

E elmont skrev:
(OT men, mina föräldrar köpte ett hus 1983, vi flyttade in 27/12 1983, dagen för det stora strömavbrottet. Jag var 12 år gammal 1983. Våren 1984 byggdes det om/renoverades det och jag minns att elektrikern, en lokal firma som jag sedan kom att vara anställd hos, beklagade sig en aning över att ha behövt köpa nya bockverktyg så jag vill påstå att ändringen skedde lite senare, 1983-84.)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Du kan lägga 2.5mm2 kablar i rör i mark och belasta med max 24A PVC eller PEX isolerad trefas men "no way" att den går in i dina rör. tror ej att enbart 5g kabeln går in

Kan du lägga nytt rör ovan jord (gul slang med slät insida) och slutföra installationen så kan de väl grävas ner i vår?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.