Byggahus.se

Ny uppfart förstörd av takentreprenör.

1. Polacoloco
    Husägare Nivå 6
    Hej alla.

Det föll sig som så att vi fick vår uppfart gjord innan det var dags att lägga ny papp på taket.

Så när uppfarten inte ens var en vecka gammal kom leveransen med takpappen. Trots att jag vid minst två tillfällen sa till företaget som skulle lägga taket att uppfarten är helt ny och inga tunga lastbilar får köra på den så körde lastbilen som levererade takpappen in på uppfarten. Detta resulterade i att två plattor knäcktes på mitten och att stenläggningen deformerades om än bara en aning. Detta är såklart oerhört irriterande då vi lagt nästan 100K på en ny uppfart.
    Jag påpekade såklart detta genast för takfirman som sa att sånt händer och att de ska fixa det. Plattorna som gick itu är från en pall med blandade storlekar och inte av typen man köper en och en på byggvaruhuset. Vi fick plattor över efter att uppfarten var gjord som man skulle kunna använda för att fixa skadan.

Takfirmans lösning är att bara helt sonika byta ut de plattor som är skadade då de inte anser att det behövs någon annan åtgärd. Alternativt göra ett avdrag på fakturan för taket med 2000kr.

Vi ställer oss frågande till detta då vi för det första anser att skadan är större än bara två spruckna plattor. Deformeringen kanske inte syns övertydligt nu men med tiden så kan den ju leda till att deformeringen förvärras allt eftersom uppfarten används. Redan nu kan man vicka på en eller ett par plattor. För det andra så tycker vi inte att en takfima, även om de sysslar med annat än tak som snickerier och kök osv är lämpade att åtgärda skadan. Jag har pratat med företaget som anlade uppfarten och de sa att för 2000kr kommer man inte långt om de skulle åtgärda skadan.

Firman som la taket har sagt att de är försäkrade mot såna här saker men jag misstänker att de inte vill använda sig utav försäkringen då jag tror att deras självrisk kan va ganska hög och eventuellt fördyra deras premie.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av någon liknande situation och hur den isåfall löstes? Alternativt om någon kanske har en åsikt om hur vi ska gå vidare i ärendet?

Ska vi låta takfiman fixa skadan? Ska vi låta företaget som la uppfarten fixa skadan och sedan fakturera takfirman eller deras försäkringsbolag? Ska vi kräva att takfirman åtgärdar skadan med hjälp av en riktig anläggare eller ska vi acceptera ett prisavdrag på 2000kr eller ska vi kräva mer?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    En fråga först, tål inte uppfarten tunga fordon alls? Vad kostar det om firman ska köpa nya plattor själva?

3. Polacoloco
    Husägare Nivå 6
    Uppfarten tål personbilar. Plattorna är 6cm tjocka. Antar att belastningen också blev extra hög när de lyfte av pallar med takpapp upp på taket med kran. Vad en platta kostar vet jag inte då de inte går att köpa lösa för en vanlig konsument.

4. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    En bild säger mer än tusen ord..

5. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Hör med företaget som lagt uppfarten vad dom anser bör göras.
    Den som är ansvarig för skadan är också ansvarig att åtgärda densamma. I praktiken kan ni inte ställa krav på vem som ska göra jobbet.
    Ett avdrag på 2000 är på tok för lågt om ni misstänker sättningsskador.

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Hoppas underlaget klarar tung trafik, inte så bra jobb annars...

7. W
    Medlem · Nivå 7
    I den värld som markentreprenörer jobbar så skiljer man på bärigheten för gångtrafik, biltrafik och tung trafik (Lastbil/buss).
    och bärigheten beräknas utifrån vilken trafikbelastning stenläggningen ska tåla.

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Ja såklart, men hade ju varit önskvärt att den klarar en tung transport någon gång...