Har beställt en ny ugn och ser över installationsanvisningen. Ser då detta och funderar på vad danskarna gör annorlunda än vi? Varför kan de inte ansluta med stickpropp? Och, varför ska inte maskinen anslutas fast i övriga länder?

Monteringsanvisning för ugn med olika kablar och anslutningsinstruktioner, A avsedd för flertalet länder, B endast för Danmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Tja, danskarna har ett helt annat uttag ("glada dansken", typ K) är väl det första som kommer upp i huvudet.

Uppenbarligen så passar Schuko i dem men man får ingen anslutning av skyddsjord, vilket då utgör risken för strömgenomgång. Varför de inte skickar med en egen stickpropp skulle kunna bero på att deras uttag är klassade för max 13 A och detta är en ugn som kanske ligger högre än så.

Allt enligt Wikipedias förnämliga sida om AC kontaktdon.
https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#Danish_Section_107-2-D1_earthed_(Type_K)

Pga det glada danska uttaget...

Illustration av ett danskt typ K vägguttag och en jordad stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok. Det är inte en elsystemsfråga utan en fråga om standard för uttagen. Det kan jag förstå.

tommib tommib skrev:
arför de inte skickar med en egen stickpropp skulle kunna bero på att deras uttag är klassade för max 13 A och detta är en ugn som kanske ligger högre än så.
Japp. Denna ugn ska avsäkras 16A och har en anslutningseffekt på 3600W.

Det kanske är lika bra jag fortsätter med nästa fundering i samma tråd. Det har dock inget med danskjävlarna att göra utan för inkopplingen av hällen (och ingen behöver oroa sig, det är en elektriker med auktorisation som gör jobbet).

Jag har ju förberett 5G2,5 till ugn och häll, det gjordes om i samband med flytt av elcentraler osv, då min förståelse var att moderna vitvaror har högre effekt och avsäkras 16 och inte 10A. 2 faser till häll och 1 till ugnen. Det verkar stämma.

Jag blir dock lite nyfiken på vad konsekvensen är för de olika anslutningsalternativen, bruksanvisningen är minst sagt bristfällig.

För hällen anges anslutningseffekten till 7400W och att den ska avsäkras 16A. Vidare ges tre alternativ för inkopplingen:

Elektriska anslutningsscheman för inkoppling av häll, visar enfasig och tvåfasig anslutning med nollplintar.
Diagram som illustrerar tre olika elektriska anslutningsalternativ för en spishäll.

1. Vid en enfasig anslutning kan man rimligtvis inte utnyttja hällen fullt ut.
2. De två tvåfasiga alternativen skiljer sig bara åt i var nollan blir gemensam. Antingen direkt på plinten i hällen eller lite senare (mitt fall i kopplingsdosan vid ugnen). Ska man förvänta sig att även dessa två ger olika effektlägen? De två nollplintarna är ju samma punkt oavsett hur det kopplas, så i min värld ger dessa alternativ samma slutresultat.

Vänstra exemplet är vad du ska använda här i SE.

I mitten enfas i de länder där man matar anläggningarna så och använder höga avsäkringar för tex spisar.

Högra är ett specialfall för Holland där finns en gammal elföreskrift som förbjuder större säkring än 16 A för grupper i bostäder. Historiskt för att kunna ansluta tex spisar där har då en specialare med två separata enfasmatningar sedda som en "spisgrupp" kommit till. De använder tex Perilex på ett eget standardiserat sätt för såna fall också.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.