Jag ska ta mig an att bygga vår invändiga trappa och tänkte be om lite råd och tankar. Jag är själv en van snickare men har aldrig gjort just en sådan här sak. Det är ett nybygge så idag finns ingen trappa här alls.
Mycket tacksam för alla synpunkter och input.
Det är alltså en trappa enligt ritning, med ett vilplan halvvägs upp. Total höjd färdigt golv till färdigt golv är 2,9 m.
Vilplanet är 1100 mm och totala bredden är 2240 mm. Ett trappsteg är alltså cirka 1 meter i bredd.
Trappan ska vara stängd och under ska det bli ett förråd.
Uppåt på ritningen ligger ett vardagsrum. Trappstegen i ek ska vara synliga åt det hållet, gäller båda övre och nedre trappan.
Så, grundtanken är att bygga vilplanet, sen fästa trappvangnarna som sågas ut ur rejält tilltagna reglar. Köpa 40 mm tjock ek som industrilackas, och såga till sätt- och plansteg (blåa rutor på trappstegen nedan).
Från golv och upp till plan/sättsteg byggs vanlig gipsvägg.
Knarr är totalförbjudet, trappan skall bli välbyggd.
Mina specifka funderingar lyder:
1. Hur kraftiga trappvangar behövs? Det vill säga, främst hur höga måste de va för att hålla och för att få plats att såga ut stegen?
2. Utsågning trappvangar? Jag tänker mig att ta en plywoodskiva och malla med hjälp av den. Ställa den på plats och rita med hjälp av vinkelhake, vattenpass och lasermätare från golv för att få exakta placeringar av varje steg. Sen såga ut detta, föra över till slutliga vangar, och såga ut. Detta tänker jag är ett kritiskt moment.
Jag kan hantera en skena + sänksåg, med då måste jag handsåga sista biten pga att en klinga är rund. Man kan sen slipa med maskin, men då riskerar man att vangen inte blir perfekt kontra den motstående sidan, och så har man problem med knarr m.m.
Ett alternativ tänker jag är en måttsatt ritning som läggs in i ett cad-program och sen sågas ut med datorstyrd såg.
3. Utstickande plansteg eller jämt i kant med sättsteget?
Kanske snyggast med kant i kant (tillsammans med lätt rundad framkant) men svårare att få det exakt i matchningen, och sämre att gå i?
4. Led-belysning. Skulle vilja fälla in någon form av led-belysning. Naturliga stället kanske är i utsticket av plansteget? Det avgör ju i så fall punkt 3 ovan.
5. Handledare? Var och hur placerar man bäst en handledare i en sån här trappa?
6. Skruvning av steg. Hur skruvar jag detta osynligt? Sätter en extra träbit innanför sättsteget som jag kan skruva underifrån upp i plansteget? Liknande problem när plansteget ska fästas i vangen.
Enbart limning känns inte tillräckligt va?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar och bockar på förhand. Lovar att återkomma med lite byggbilder och text på detta sen, oavsett vilka metoder jag till slut landar i.
jag gjorde som amatör en enkel trappa (U) genom att efter hittat rätt formler för steg etc en mall i masonit. Därefter limmade ihop två byggplywoodskivor och sågade ur. Sparade några mm runtom markeringen och filade det sista men vagnstyckena ”sög sig” fast när jag provade om de passade. Sen byggde jag på den och sista steget var golvsteget och täckbrädan. Jag lät golvsteget sticka ut lite så man får in foten/ tårna lite under. Kändes bekvämare så.
som sagt. En väldigt enkel täkt trappa av en amatör som inte hade budget för att köpa en ny.
räckena köpte jag på bauhaus ( rostfritt och plexiglas )
Vangen kan du dimensionera efter vanliga sviktkriterier. Med så korta trapplopp som du har tänkt dig behöver du dock inte tänka på någon sviktberäkning eftersom andra faktorer kommer att vara dimensionerande. 42 mm limträ är bra material att utgå från till vangstyckena eftersom det är starkt och torrt. Med raka trapplopp skulle jag skippa momentet med mallar utan rita direkt på materialet. Det går att krångla til det rejält med urfräsningar etc. En enkel metod är att montera lister som stöd för plan- och sättsteg direkt på vangstyckenas insidor. Runda trappnosar utan utstickande plansteg kan bli mycket elegant. Själv gillar jag sådana trappor som man upplever sväva i luften, men det är mycket jobb och alla tycker inte om att gå i sådana trappor. Handledare placerar du lämpligen på de omgivande väggarna 800 mm över trappnosarna. Diameter 30-50 mm, minst 45 mm från väggen. Har du rätt dimension på planstegen i förhållande till trappbredden är knarr inget problem. Sättstegen skruvas i planstegens bakkant. Med en bredd på 1 meter bör planstegen vara ca 37 mm tjocka om du använder ek (som har 20% bättre prestanda än fur/gran).
Vangen kan du dimensionera efter vanliga sviktkriterier. Med så korta trapplopp som du har tänkt dig behöver du dock inte tänka på någon sviktberäkning eftersom andra faktorer kommer att vara dimensionerande. 42 mm limträ är bra material att utgå från till vangstyckena eftersom det är starkt och torrt. Med raka trapplopp skulle jag skippa momentet med mallar utan rita direkt på materialet. Det går att krångla til det rejält med urfräsningar etc. En enkel metod är att montera lister som stöd för plan- och sättsteg direkt på vangstyckenas insidor. Runda trappnosar utan utstickande plansteg kan bli mycket elegant. Själv gillar jag sådana trappor som man upplever sväva i luften, men det är mycket jobb och alla tycker inte om att gå i sådana trappor. Handledare placerar du lämpligen på de omgivande väggarna 800 mm över trappnosarna. Diameter 30-50 mm, minst 45 mm från väggen. Har du rätt dimension på planstegen i förhållande till trappbredden är knarr inget problem. Sättstegen skruvas i planstegens bakkant. Med en bredd på 1 meter bör planstegen vara ca 37 mm tjocka om du använder ek (som har 20% bättre prestanda än fur/gran).
Tack för värdefulla tips.
Jag kan dock inte beräkna svikt på ett bra sätt själv, men är rätt så bra på att köra på ögonmått och så ta i lite för mycket så brukar det hålla
Men kan du uppskatta hur höga vangar (limträ) jag kan behöva till det här? Alltså höjd innan jag jackar ur för stegen.
Eksteg tänker jag ta 40 mm så det låter ju lagom enligt dig.
Om jag gör viloplanet 1110 mm brett (enlligt ritning) så blir det som följer:
Djup på varje trappa är 1772 mm, höjd 1444 mm.
Med ca 180 mm steghöjd blir det 8 "höjder" (sättsteg) och 7 plansteg om man inte räknar med golvet eller viloplanet som ett steg.
Djupet på varje steg skulle då bli 253 cm.
Menskar jag bredden på viloplanet så får jag så klart lite djupare plansteg men det är nog inte nödvändigt.
Om du sågar vangstyckena ur 42 mm limträ får de aldrig vara lägre än 95 mm. Dina steghöjder och stegdjup blir bra.
Fick ett förslag från en trapptillverkare. 40 mm breda vangar. Icke måttsatt ritning men förstorar upp och mäter rätt bra och får det till totalt 380 mm höga vangar. Mätte inte det som motsvarar dina 95 mm men tror det är rätt så mycket mer än så. Kanske onödigt.
Limträ i bredden 42 mm verkar bara finns upp till 270 mm och det känns inte som att det räcker. 90 mm x 400 mm kan man köpa däremot. Får leta vidare
42 mm limträ ska finnas i höjder upp till 405 mm, det kan vara leveranstid. Det framställs genom klyvning av 90 mm limträ. Ett alternativ är att gå upp i bredd till 56 mm.
@martinradbo hur har det gått med din trappa? Är nyfiken då jag står i startgroparna med nybygge och planerar att bygga en liknande trapp som din. har du några färdiga bilder samt något under byggperioden?