Jag ska ta mig an att bygga vår invändiga trappa och tänkte be om lite råd och tankar. Jag är själv en van snickare men har aldrig gjort just en sådan här sak. Det är ett nybygge så idag finns ingen trappa här alls.
Mycket tacksam för alla synpunkter och input.
Det är alltså en trappa enligt ritning, med ett vilplan halvvägs upp. Total höjd färdigt golv till färdigt golv är 2,9 m.
Vilplanet är 1100 mm och totala bredden är 2240 mm. Ett trappsteg är alltså cirka 1 meter i bredd.
Trappan ska vara stängd och under ska det bli ett förråd.
Uppåt på ritningen ligger ett vardagsrum. Trappstegen i ek ska vara synliga åt det hållet, gäller båda övre och nedre trappan.
Så, grundtanken är att bygga vilplanet, sen fästa trappvangnarna som sågas ut ur rejält tilltagna reglar. Köpa 40 mm tjock ek som industrilackas, och såga till sätt- och plansteg (blåa rutor på trappstegen nedan).
Från golv och upp till plan/sättsteg byggs vanlig gipsvägg.
Knarr är totalförbjudet, trappan skall bli välbyggd.
Mina specifka funderingar lyder:
1. Hur kraftiga trappvangar behövs? Det vill säga, främst hur höga måste de va för att hålla och för att få plats att såga ut stegen?
2. Utsågning trappvangar? Jag tänker mig att ta en plywoodskiva och malla med hjälp av den. Ställa den på plats och rita med hjälp av vinkelhake, vattenpass och lasermätare från golv för att få exakta placeringar av varje steg. Sen såga ut detta, föra över till slutliga vangar, och såga ut. Detta tänker jag är ett kritiskt moment.
Jag kan hantera en skena + sänksåg, med då måste jag handsåga sista biten pga att en klinga är rund. Man kan sen slipa med maskin, men då riskerar man att vangen inte blir perfekt kontra den motstående sidan, och så har man problem med knarr m.m.
Ett alternativ tänker jag är en måttsatt ritning som läggs in i ett cad-program och sen sågas ut med datorstyrd såg.
3. Utstickande plansteg eller jämt i kant med sättsteget?