Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??
16 858 läst · 159 svar
17k läst
159 svar
Ny torktumlare strular - vad har jag för rättigheter?
-
-
Medlem · - · 12 090 inlägg 24 mar 19:55
-
24 mar 19:59 #3
Hehe, kort och tydligt svar. Men nej killgissar samma som Electroluxaren. Du har köpt en maskin, inte en tjänst. Materiel kan alltid gå sönder. Men du borde väl snart kunna häva köpet kan jag tycka.
- Laddar…
-
Medlem · - · 12 090 inlägg 25 mar 09:5025 mar 09:50 #4
- Laddar…
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 454 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
25 mar 13:47 #5
- Laddar…
-
Medlem · - · 12 090 inlägg 25 mar 15:3325 mar 15:33 #6
Garanti är en överenskommelse mellan säljare och köpare. KKL stipulerar minst 6 månaders garanti. Felgiganten kan likväl som IKEA säga att fyndvaror undantas från garanti då står detta på kvittot- Laddar…
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 454 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
-
Medlem · - · 12 090 inlägg 25 mar 15:37
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 454 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
25 mar 15:45 #9
- Laddar…
-
Medlem · - · 12 090 inlägg 25 mar 16:2425 mar 16:24 #10
-
25 mar 16:27 #11
Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.
Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket- Laddar…
-
25 mar 16:28 #12
Lärdomen är att handla i en lokal, liten butik med personlig service och omtanke om kunden. Saknas helt hos Elgiganten. Med den erfarenhet jag gjort kommer jag nästan gång gynna en liten verksamhet även om jag måste betala dubbla summan. 3 ggr lagning av s a m m a fel kan vara grund för att häva köpet, men innan dess kan det finnas ett otal saker att laga, även den 3 ggr. En annan lärdom, olika fabrikat är olika tillmötesgående, har jag nu hört. Whirlpool som detta gäller brukar tydligen kräva att varenda skruv byts ut innan en ny maskin ges ut.
- Laddar…
-
Alfredo
Besserwisser- Västernorrland
- Medlem sep 2008
- 15 229 inlägg
- 19 454 gillningar
- 1 955 bilder och filmer
25 mar 16:30 #13
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Medlem · - · 12 090 inlägg 25 mar 16:3325 mar 16:33 #14
-
25 mar 16:33 #15
- Laddar…