Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ny torktumlare strular - vad har jag för rättigheter?

1. S
    Medlem · 122 inlägg

SteelyDan

Medlem
    Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??

2. electroluxaren
    Medlem · - · 12 434 inlägg
    Nej!

3. T
    Husägare · värmlands län · 1 529 inlägg

tobbbias

Husägare
    Hehe, kort och tydligt svar. Men nej killgissar samma som Electroluxaren. Du har köpt en maskin, inte en tjänst. Materiel kan alltid gå sönder. Men du borde väl snart kunna häva köpet kan jag tycka.

• Laddar…
  4. electroluxaren
    Enligt kkl har kunden rätt att häva köpet eller få en ny vara efter tre försök att reparera den befintliga inom garantitiden. Är varan köpt utan garanti.... vilket händer på felgiganten ibland då det är sk öppetköpvaror som gått tillbaka, så är det kört. möjligt att man kan hävda reklamation inom 3-år, men det är jättesvårt. intressant i detta fallet är vad kommunens konsumentvägledare säger

5. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Var i KKL hittar du något om "tre försök inom garantitiden"?

Vad menar du med kört. Konsumentköplagen är precis lika tillämplig i dessa fall!

6. electroluxaren
    Nej!
    Garanti är en överenskommelse mellan säljare och köpare. KKL stipulerar minst 6 månaders garanti. Felgiganten kan likväl som IKEA säga att fyndvaror undantas från garanti då står detta på kvittot

• Laddar…
  7. Alfredo

Besserwisser
    Det där var inte speciellt klargörande.

8. electroluxaren
    Ett nej är ett nej, solklart!

• Laddar…
  9. Alfredo

Besserwisser
    Menar du verkligen att Konsumentköplagen inte är tillämplig om man köper en vara "utan garanti" på Elgiganten.? Eller vad menar du med "nej".

Nej det är direkt felaktigt. En eventuell garanti är en helt frivillig överenskommelse och inget som "stipuleras" i KKL.

10. electroluxaren
    Du måste ju förstå att KKL inte behövs om garanti är frivilligt! Eller?

11. T
    Medlem · 3 451 inlägg
    Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Fel på varan som kunden köpt | För företagare | Konsumentverket

12. S
    Medlem · 122 inlägg

SteelyDan

Medlem
    Lärdomen är att handla i en lokal, liten butik med personlig service och omtanke om kunden. Saknas helt hos Elgiganten. Med den erfarenhet jag gjort kommer jag nästan gång gynna en liten verksamhet även om jag måste betala dubbla summan. 3 ggr lagning av s a m m a fel kan vara grund för att häva köpet, men innan dess kan det finnas ett otal saker att laga, även den 3 ggr. En annan lärdom, olika fabrikat är olika tillmötesgående, har jag nu hört. Whirlpool som detta gäller brukar tydligen kräva att varenda skruv byts ut innan en ny maskin ges ut.

13. Alfredo

Besserwisser
  14. electroluxaren
    Ha ja du läser vad du vill, men läs allt eller tro på vad du vill. Jag struntar i dina amsagor!

15. C
    Medlem · 12 681 inlägg
    Reklamationsrätt enligt KKL (3 år, varav säljaren har bevisbördan första 6 månaderna) och garanti (frivillig utfästelse från tillverkaren) är två olika saker. Man kan alltid åberopa reklamationsrätt enligt KKL oavsett vilka garantier som getts.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.