Hej,
För ca 10-12 år sedan renoverade vi vårat enda badrum då vi köpte vårat hus. Tror det gick på hiskeliga 160K kr då.

Nu har vi fått möjligheten att bygga ut lite och flyttat en gavel. I det nya utrymmet har vi tänkt sätta en toalett dvs ingen dusch eller bad.

Jag är osäker på om ett utrymme med bara toalett måste ha våtrummsskiikt så som i badrum. Men jag har för mig att det kan vara lurigt att ha våtrummsskikt på två sidor om en vägg för att man kan stänga in fukt. Har ni några tankar kring det?

Som ni ser har vi även ett fönster i det gamla badrummet, så det kommer ju bli en lite "lustig" lösning minst sagt om man har kvar fönstret som vätter in till den nya toaletten. Men det känns lite motigt att riva det gamla badrummet och sätta igen fönstret. Det gamla badrummet var ju så dyrt. Har ni några tankar om detta?

Enormt tack för alla kommentarer,
/Fredrik

Två planritningar bredvid varandra, "Gammal" och "Ny". Visar sovrum och badrum, nytt tillägg av toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ett badrum med duschdraperi, fönster och hygienprodukter på en hylla.
    Skapa konto
Missade bifoga denna bild som visar vy från nya utrymmet.
Inomhusbyggarbetsplats med isolerat fönster, träreglar, OSB-väggspånskiva, byggavfall och elektriska installationer.
Skapa konto

BirgitS
F fredand44 skrev:
Jag är osäker på om ett utrymme med bara toalett måste ha våtrummsskiikt så som i badrum.
En toalett utan dusch och badkar ska enligt branschreglerna ha tätskikt på golvet med uppvik 5-10 cm på väggarna. Se branschreglerna från BKR (klinker) resp. GVK (våtrumsmatta).
F fredand44 skrev:
Som ni ser har vi även ett fönster i det gamla badrummet, så det kommer ju bli en lite "lustig" lösning minst sagt om man har kvar fönstret som vätter in till den nya toaletten. Men det känns lite motigt att riva det gamla badrummet och sätta igen fönstret. Det gamla badrummet var ju så dyrt. Har ni några tankar om detta?
Sätt upp gardiner så att det kan vara fördraget om man störs. Det är väl frostat glas?
I badrummet då lämpligen av ett tillklippt duschdraperi på en gardinstång uppe vid taket eftersom det är ovanför badkaret.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Tusen tack för svaret.
Då låter det ju som om tätskiktet inte blir på hela väggen, bara en snutt nedtill.
Ja en liten gardin kanske kan funka om man stör sig.
Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.