Behöver lägga ny tjärpapp på garaget som nog inte har lagts om på ett par tre decennier.

Vad är enklaste tillvägagångssättet och vilka produkter rekommenderas?

Gissar att det är ett låglutande tak? Ring en firma som svetsar så blir det riktigt gjort, finns ju varianter för hemmafixare men jag litar inte på dom.

Stefan N Stefan N skrev:
Gissar att det är ett låglutande tak? Ring en firma som svetsar så blir det riktigt gjort, finns ju varianter för hemmafixare men jag litar inte på dom.
Ja, det är låglutande, dvs platt men med viss lutning där ena kortsidan är lite högre än den andra kortsidan.

Jag vet att det finns firmor, men nu är det gör-det-själv-alternativet som är aktuellt.

Rickard.
Är det bara "gör-det-själv papp" som är aktuellt så finns det inget bättre än(finns lika bra dock) trebolit glaciär 3⁰ som du hittar på byggmax.

Om det sen är ett värdigt material att spendera pengar på för dig kan jag inte svara på, det är en helt annan sak än skarvsvetsad papp och sämre på allt.

Rickard. Rickard. skrev:
Är det bara "gör-det-själv papp" som är aktuellt så finns det inget bättre än(finns lika bra dock) trebolit glaciär 3⁰ som du hittar på byggmax.

Om det sen är ett värdigt material att spendera pengar på för dig kan jag inte svara på, det är en helt annan sak än skarvsvetsad papp och sämre på allt.
Den har självklistrande kanter och så spikar man. Ser ju ut som något som skulle funka. Varför skulle det vara så mycket sämre?

Rickard.
hellborg hellborg skrev:
Varför skulle det vara så mycket sämre?
För att det är ett sämre material som monteras med en sämre metod helt enkelt. Det betyder dock inte att det inte har sin plats och kan vara ett bra tak men det är inte "samma sak".

Vill du så kan du lägga upp en bild på taket så kan jag säga vad jag tror om det. Faktiska lutningen på taket är också bra information.

Rickard. Rickard. skrev:
För att det är ett sämre material som monteras med en sämre metod helt enkelt. Det betyder dock inte att det inte har sin plats och kan vara ett bra tak men det är inte "samma sak".

Vill du så kan du lägga upp en bild på taket så kan jag säga vad jag tror om det. Faktiska lutningen på taket är också bra information.
Bild från köksfönstret.
Lutningen är ca 3,5 - 4 grader, dvs ca 30 cm på 4-5 meter. Lutar från kortsida till kortsida.

• Fönstervy, spegling av interiör, diskho, gröna blad, hus utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag tycker såklart det lutar för lite men det är inte heller total galenskap. Läs montageanvisningarna noga och montera noggrant så skulle jag inte bli särskilt förvånad om det håller ett gäng år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.