Är det värt att byta termostater. Våra är från 1978 danfors i ett enrör system?
Strävar efter då jämn och bra värme i radhuset.

Sedan undrar jag vad fästet till denna radiator heter så jag vet vilken koppling termostaten ska ha ?

Kan ni rekommendera en termostat eller är det bara köpa en modern från danfors, mma osv.

Har någon provat termostater som har schemaläggning. Det jag vill är att termostaten i vårt sovrum ska stänga av sig under natten då vi sover för att få det svalt och starta på morgonen och vara igång under dagen.

• Närbild på en gammal radiatorventil med metallfäste från ett enrörssystem, relaterat till frågan om utbyte och kompatiblitet med moderna termostater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil en RAV eller RAVL, vilket beror på halsens diameter,
Illustration av två ventiltyper: RAVL med 26 mm diameter och RAV med 34 mm diameter, båda med kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för "panna", är det en värmepump, i så fall bör inte mer än max någon termostat strypa flödet.
"All" temperaturreglering bör ske via ändring av framledningstempen.

Vi har ingen egen värme. Vi delar värme med alla andra radhus från en undercentral med fjärrvärme.

Har man fjärrvärme går det bra att använda termostater som man vill.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
B buhu skrev:
Är det värt att byta termostater. Våra är från 1978 danfors i ett enrör system?
Strävar efter då jämn och bra värme i radhuset.

Sedan undrar jag vad fästet till denna radiator heter så jag vet vilken koppling termostaten ska ha ?

Kan ni rekommendera en termostat eller är det bara köpa en modern från danfors, mma osv.

Har någon provat termostater som har schemaläggning. Det jag vill är att termostaten i vårt sovrum ska stänga av sig under natten då vi sover för att få det svalt och starta på morgonen och vara igång under dagen.
LIdl säljer elektroniska termostater denna vecka. Beroenden på vad har för termostat idag kan det.behövas adapter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.