Byggahus.se

Ny strömbrytare, fas och tändtråd ?

1. P
    Medlem · 9 inlägg

phila

Medlem
    Hej,

Ny här på forumet så va snälla :)

Har alltså plockat bort den gamla strömbrytaren och självklart var jag för ivrig och memorerade ej hur trådarna satt.

Nu när jag ska koppla in den nya strömbrytaren blev jag lite förvirrad av hur trådarna löper samt färgerna på dessa.

Två vita trådar, och hopkopplingen av de svarta trådarna är det som förvirrar mig mest...

Vad är logiken kring denna koppling ? Huset är byggt 1978 och jag vet att gamla ägaren byggt ut och i samband med detta gjort vissa förändringar vad gäller elen. Vad som gjordes vet jag dock ej.

Jag har alltså 2 vita trådar, 1 brun och en svart som jag ska ansluta till min nya strömbrytare (kron) men vart ska dessa in ? Har ritat upp ett schema över hur kablarna löper samt en bild över dessa och den nya strömbrytaren.

Vore enormt tacksam för svar. Återkom gärna med frågor om något är oklart. Tack på förhand.

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det där är svårt att uttala sig om, lite för många trådar. Du måste isolera ändarna på alla dina oanslutna trådar och mäta vad som är vad.

En försiktig gissning skulle vara svart fas, vita + brun tändtråd. Hur fungerade den gamla brytaren? Hur många lampor tände den? Är du säker på att det var en kron och inte en dubbeltrapp?

3. P
    Medlem · 9 inlägg

phila

Medlem
    Tack för svar !

Bifogar en bild på ursprungsritning där det framgår att det åtminstone från början varit en kronkoppling (inringat på bild). Det ser ut som att denna brytare kan ha gått till utebelysning som efter utbyggnad ej längre finns kvar. Ur fasaden i anslutning till denna brytare kommer också en utgående kabel som ej är ansluten till något.

Den gamla brytaren var utan funktion (vad vi kunnat notera) men tror som sagt att den en gång användes till utebelysning som i och med utbyggnad ej längre finns. I stället för att sätta igen detta med doslock skulle jag nu återigen vilja använda detta till utebelysning om möjligt men behöver förstå logiken eller tanken kring att man dragit som man gjort.

Direkt under denna brytare sitter en ytterligare brytare som går till två olika lamputtag (fullt fungerande).

Det får absolut bli en mätning på detta !

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Av ritningen framgår att det ursprungligen satt en kronomkopplare i denna dosa som styrde utomhusbelysning och ett lamputtag på "söderväggen". Dessutom matas ett uttag via dosan. Strömmen kommer troligen via ett av rören som kommer uppifrån.

Men att finna någon logik i de trådar du ritat upp går jag bet på. Antalet rör tyder på att det finns en kopplingsdosa med i bilden, kanske placerad rakt ovanför denna dosa. Titta i så fall i denna.

5. E
    Medlem · jämtland · 20 831 inlägg

elmont

Medlem
    Ritningen är från 1973 och då fick man inte koppla bakom "apparater" så det sitter med största säkerhet en kopplingsdosa ca 20 cm från taket mitt över brytaren.

6. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ja, det jag inte fattar är de bruna ledarna. De är många och går på ett konstigt sätt.

Iofs skulle det kunna vara två mellantrådar från en trappbrytare nedom denna och sen ytterligare en tändtråd från denna brytare, i tillägg till de två vita troliga tändtrådarna.

Runda av med ett uttag under kombinationen så får jag åtminstone ihop det logiskt men det behöver inte betyda att det är så. Man måste helt enkelt leta rätt på vart dessa trådar tar vägen.

Edit: Men då borde det gå ner en svart med de bruna. Eller så är detta slutänden och g/g+blå går vidare från brytaren under i ett annat rör.....

7. P
    Medlem · 9 inlägg

phila

Medlem
    Tack för mycket bra svar ! Det stämmer. Sitter kopplingsdosa precis under tak ovan brytare enligt bild. Sitter även en dosa strax ovan golv direkt under (fick tyvärr inte med det på bilden). Lamputtaget som syns på andra bilden samt ytterligare ett lamputtag styr jag med brytaren som är monterad på bild.

Så följdfrågan...om jag vill ha utebelysning, kan jag på ett enkelt sätt använda befintliga kopplingsdosor, och hur ?

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det går fortfarande inte att säga, och det underlättas inte av att huset är ombyggt. Jag misstänker också att det tidigare var felkopplat. Kanske inte fel, men olämpligt.

Den gamla strömbrytaren, var det verkligen en kronomkopplare eller var det en dubbeltrapp? Det går inte att koppla in en kronomkopplare på dessa fyra ledare utan att två ligger under samma plint. Det kan vara så att två ledare bara var skarvade på en blindplint. Stämmer din ritning i #1?

Så det enkla svaret är att fortsätta titta i dosor och då menar jag att rita upp ett kretsschema. Försök lista ut vart varje rör tar vägen. Börja med att lista ut varifrån strömmen kommer med sina tre ledare, L, N, PE. Varning för att dra i ledarna med tomtehattar på - dessa kan börja glappa så att du kanske får vrida på hattarna igen eller göra om hela kopplingen med moderna toppklämmor.

Kopplingsdosan vid tak borde ha fem, kanske sex, utgångar:
    - inkommande
    - utebelysning
    - lamputtag mitt på väggen
    - lamputtag i hörnet ovanför strömbrytarna
    - ned till apparatdosan där strömbrytaren ska kopplas in.
    - var sitter det sista lamputtaget som styrs av undre brytaren?

Samtidigt går det två rör upp från denna A-dosa, ett borde alltså gå till kopplingsdosan men var går det andra?

Finns det fortfarande ett fungerande vägguttag vid golvet, eller vad för dosa har du där??

9. E
    Medlem · jämtland · 20 831 inlägg

elmont

Medlem
    Ja du kan använda den befintliga installationen för utebelysning, MEN jag är rätt säker på att någon för inte allt för många år sedan gjort om lite i installationen så för att söker veta hur du ska göra bör det kollas upp lite. Jag tycker mig se lite "trådar" som jag skulle gissa vara hempul.

10. P
    Medlem · 9 inlägg

phila

Medlem
    Japp, har haft en elektriker hemma under dagen och vi satte igen dosorna och planerar en helt ny dragning för utebelysningen. Han noterade också att det var många trådar man hade velat följa och att en hel del av arbetet med största sannolikhet utförts av hempulare. Kontentan är i alla fall att snabbast/billigast lösning är en ny dragning för min utebelysning.

Ni ska ha ett stort tack för hjälpen !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.