Hejsan, har fått hem min nya SMEG spis, Induktion med dubbla ugnar. Idag har jag framdraget 3-fas, nolla och jord, 400V på 16A säkring och 2,5m2 kabel. Antar att detta är ganska standard.

Frågan än nu om jag måste byta säkring för min nya spis? Och i sådana fall, måste jag även byta kabelarea? Se bifogade bilder för spisinfo

IMG_3492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp!
Mvh Mats

Går bra att köra på den befintliga spismatningen.

Fastän det står 14,7KW?

• Gilla
Mats2000 och 1 till
  • Laddar…
Det är bara max effekt på spisen, ytterst sällan allting startas samtidigt och på full effekt. Om du blåser på med 14,7 kW kontinuerligt lär köket bli som en bastu. Har matningen hållit till den gamla spisen lär den hålla till den nya också, om du inte ska öppna storkök förstås ;)

Den måste ha 25A vilket innebär byte till 6mm2 kablar!

"lyssna" på snaggletooth

12,5A väl?

• Gilla
Keegan
  • Laddar…
21.3043 A vid fullt pådrag !

16 A 2.5m2 det är väl så att den jobbar med 2 eller 3 faser mot en nolla o 230 v således är förbrukarna på 230 v blev det krånglig
så var det när jag bytade spishäll,kanske annorlunda när det är kombinerat med ugn

Redigerat:
  • Gilla
Tobb1
  • Laddar…
Jag håller med, använd din befintliga matning (om du är helt säker på att nollan är framdragen och inkopplad - om gamla spisen var märkt 230V så lär nollan vara rätt kopplad, var den gamla märkt 400V så måste du kolla nollan för att vara helt säker).

JBA69 skrev:
Den måste ha 25A vilket innebär byte till 6mm2 kablar!
varför köra enfas när han har 3fas :P??

håller med yxis, var noga med nollan.

Om nu huvudsäkringarna har 16 eller max 20 amp vilket är vanligt i villor o lägenhet ,vad gör då 25 a för nytta
det är val ej heller realistigt att dra fram 5x6m2
det kan vara lite lurigt med 400 v märkning ,det är 400 v mellan faser mellan nolla o fas 230 v
Dom allra flesta spisar ugnar o dyl jobbar mellan fas o nolla dock bara en nolla till två eller tre faser.det räcker med en nolla til flera faser när det är växelström
vilket ger 230 v till förbrukarna kopplingssemats första ex visar fas+ nolla vilket blir 230 v till förbrukare
det kan kanske förekomma undantag

paaalma skrev:
varför köra enfas när han har 3fas :P??

håller med yxis, var noga med nollan.
Precis. Och då räcker det med 12.5A/fas

Kolla nollan och kör sen på

Elkludde skrev:
Om nu huvudsäkringarna har 16 eller max 20 amp vilket är vanligt i villor o lägenhet ,vad gör då 25 a för nytta
De ä väl jättebra, då får han ju röra på sig när huvudsäkringen smäller ;)

gadeberg skrev:
Precis. Och då räcker det med 12.5A/fas

Kolla nollan och kör sen på
12.5A? Hur kom du fram till det? Produktbladet äger 15.8 kW, för mig blir det över 20A. För mig är det tveksamt om det håller när du börjar köra storkok, men inte lönt o byta matning innan du testat.
http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/37000.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.