Hej!

Har köpt en ny spis 230 volt Electrolux 400, den gamla spisen har en märkning på baksidan jag tagit kort på, samt är inkopplad med perilex-kontakt i väggen. Har inte multimeter hemma, men är osäker på om det kan vara 230 volt i uttaget när det är perilex? I proppskåpet och säkring märkt Spis står det 1 fas 20 Ampere. Jag undrar alltså om jag bara kan köpa en perilex-kontakt och montera på kabeln till spisen och få det att fungera?

• Märkningsetikett på baksidan av en spis, visar elektriska kopplingsscheman och specifikationer för olika faser och spänningar, inklusive 220-240V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit Electrolux Serie 400 keramisk spis med fyra kokplattor, öppnad ugn med croissanter, med "REA"-etikett och pris 5495 kr på Elgiganten.
    Skapa konto
  • Hand som håller en perilex-kontakt, riktad mot ett perilex-uttag monterat på väggen under en hylla.
    Skapa konto
Gammal lägenhet? Kan du återanvända den gamla Perilexstickproppen och koppla på samma vis ska det fungera. Med bara 20 A 1-fas kan man dock bara använda en del av spisen samtidigt men i praktiken brukar det fungera då man sällan kokar på max hela tiden.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gammal lägenhet? Kan du återanvända den gamla Perilexstickproppen och koppla på samma vis ska det fungera.
Lägenheten är från 1950 men spisen och installationen är från 2007. Smart, jag kanske kan använda den gamla ja! Ska kika på det.

Installationen från 2007??? Perilex-uttaget ser ut som det kan vara från 1950... Extremt svårt att hitta och kunna köpa sådana Perilex idag.

• Gilla
Yesset
  • Laddar…
J Josth skrev:
Installationen från 2007??? Perilex-uttaget ser ut som det kan vara från 1950... Extremt svårt att hitta och kunna köpa sådana Perilex idag.
Jag förstår! Kanske säljaren menade att spisen sattes in då bara 😂

Säkert bara spisen som sattes in då 2007. Har den gått sönder ny alltså? Annars verkar den gamla vara en bra spis för att komma från Bosch då den är på hela 10,9 kW om man hade haft 3-fas.

Du har alltså bara en fas in?
Det är alltid 230V fasspänning i Sverige, oavsett typ av uttag.
Jag rekommenderar att du återanvänder kontakten. Det är en 25 A kontakt, de vanligaste är 16A och passar inte i ditt uttag.

• Gilla
Yesset
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har alltså bara en fas in?
Det är alltid 230V fasspänning i Sverige, oavsett typ av uttag.
Jag rekommenderar att du återanvänder kontakten. Det är en 25 A kontakt, de vanligaste är 16A och passar inte i ditt uttag.
Jag tolkar det så när jag kollar elcentralen, säkring 1, se bilder.

• Informationsblad om jordfelsbrytare och säkringsschema, inkluderar instruktioner och kontaktinfo för HSB Göteborg.
    Skapa konto
  • Bild på elcentralens säkerhetstavla med lista över säkringar och instruktioner för jordfelsbrytare, säkring 1 markerad för spis.
    Skapa konto
  • Elcentral med märkning Lgh.11 och säkringar, fokus på säkring 1.
    Skapa konto
J Josth skrev:
Säkert bara spisen som sattes in då 2007. Har den gått sönder ny alltså? Annars verkar den gamla vara en bra spis för att komma från Bosch då den är på hela 10,9 kW om man hade haft 3-fas.
Ja ugnen funkar inte på över/undervärme och samt en utav plattorna har gett upp. Men den går ju. Tar 18 minuter att koka 1 liter vatten men så blir det kanske även på en ny spis så länge det är 1 fas bara?

Där är det ju förberett för trefas till spisen på grupp 2. Då skulle jag nog dragit fram trefas till spisen.

D Daniel 109 skrev:
Där är det ju förberett för trefas till spisen på grupp 2. Då skulle jag nog dragit fram trefas till spisen.
Ok! Ja precis. Då ber jag nog en elektriker göra det, kanske är enklast, så får man lite ”snabbare” spis förstår jag då.

D Daniel 109 skrev:
Antagligen en jättedum fråga, men kan man vara säker på att nuvarande spis inte går på grupp 2 och trefas?

Om det går att dra i befintligt rör så är det ett snabbt jobb.

Spisen får större samtidig kapacitet om man kopplar den till 3-fas men en viss platta blir inte snabbare. Den gamla spisen hade alltså en kapacitet på 10,9 kW men med 1-fas 20 A kan man bara ta ut 4,6 kW samtidigt en längre stund.

K Klass0n skrev:
Antagligen en jättedum fråga, men kan man vara säker på att nuvarande spis inte går på grupp 2 och trefas?
Den tidigare ägaren bekostade inte uppgradering av spisinstallationen till 3-fas. Den är alltså 1-fas.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.