Hej!
Har köpt en ny spis 230 volt Electrolux 400, den gamla spisen har en märkning på baksidan jag tagit kort på, samt är inkopplad med perilex-kontakt i väggen. Har inte multimeter hemma, men är osäker på om det kan vara 230 volt i uttaget när det är perilex? I proppskåpet och säkring märkt Spis står det 1 fas 20 Ampere. Jag undrar alltså om jag bara kan köpa en perilex-kontakt och montera på kabeln till spisen och få det att fungera?
Har köpt en ny spis 230 volt Electrolux 400, den gamla spisen har en märkning på baksidan jag tagit kort på, samt är inkopplad med perilex-kontakt i väggen. Har inte multimeter hemma, men är osäker på om det kan vara 230 volt i uttaget när det är perilex? I proppskåpet och säkring märkt Spis står det 1 fas 20 Ampere. Jag undrar alltså om jag bara kan köpa en perilex-kontakt och montera på kabeln till spisen och få det att fungera?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Gammal lägenhet? Kan du återanvända den gamla Perilexstickproppen och koppla på samma vis ska det fungera. Med bara 20 A 1-fas kan man dock bara använda en del av spisen samtidigt men i praktiken brukar det fungera då man sällan kokar på max hela tiden.
Du har alltså bara en fas in?
Det är alltid 230V fasspänning i Sverige, oavsett typ av uttag.
Jag rekommenderar att du återanvänder kontakten. Det är en 25 A kontakt, de vanligaste är 16A och passar inte i ditt uttag.
Det är alltid 230V fasspänning i Sverige, oavsett typ av uttag.
Jag rekommenderar att du återanvänder kontakten. Det är en 25 A kontakt, de vanligaste är 16A och passar inte i ditt uttag.
Jag tolkar det så när jag kollar elcentralen, säkring 1, se bilder.D Daniel 109 skrev:
Ja ugnen funkar inte på över/undervärme och samt en utav plattorna har gett upp. Men den går ju. Tar 18 minuter att koka 1 liter vatten men så blir det kanske även på en ny spis så länge det är 1 fas bara?J Josth skrev:
Där är det ju förberett för trefas till spisen på grupp 2. Då skulle jag nog dragit fram trefas till spisen.
Om det går att dra i befintligt rör så är det ett snabbt jobb.
Spisen får större samtidig kapacitet om man kopplar den till 3-fas men en viss platta blir inte snabbare. Den gamla spisen hade alltså en kapacitet på 10,9 kW men med 1-fas 20 A kan man bara ta ut 4,6 kW samtidigt en längre stund.