Byggahus.se

Ny rördragning under varmvattenberedaren

1. J
    Medlem · 206 inlägg

JSten

Medlem
    Har nyligen bytt varmvattenberedare (då den gamla började läcka), samt i färd med att koppla in kall och varmvatten till det nybyggda garaged. Detta har lett till att det är dags att börja reda ut rördragningen under varmvattenberedaren där husets alla rör sammanstrålar. Status är som såhär:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_5008.png

D.v.s vi har gamla prisolrör som kommer upp ur plattan, dessa rören går ut till resten av huset. Vi har inkommande vatten (samt vattenmätare) som kommer underifrån i bild. Vi har soft-pex rör som är kopplade till varmvattenberedaren som sitter på väggen 30-50cm ovanför (medveten om att soft-pex inte bör användas för varmvattenberedare, men det var en nödlösning som jag nu tänker fixa). Till sist har vi de nya pex rören (LK) från garaget som kommer längs med väggen från vänster.
    Sett från ovan:
    vattenSituation.png

Notera att VVB kommer ovanifrån, medan de andra rören kommer från plattan (eller horisontellt).

Så, min plan är som följer (sett från ovan):
    vattenFörslag.png

Tänker att jag hårdlödar alla böjar och grenkopplingar (https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rordelar-for-lodning/) samt använder klämringskopplingar för att koppla på mig på samtliga inkommande rör (garage, de som går ner i plattan, VVB och inkommande) (vill inte löda på plats utan göra det på ett säkrare ställe).

Några frågor:
    • Storlekarna på rören, är de vettiga. Befintliga rör är 22mm i stammarna (den gamla beredaren och inkommande har 22mm rör). Jag tänker att jag behåller 22mm för kallvatten men minskar till 18mm för varmvatten
    • Finns det en bättre lösning eller tankevurpa som jag har gjort. Har hanterat klämringskopplingar för, aldrig hårdlödat förr, men känner inte att det borde vara något problem att lära sig. Kan även nämna att jag inte har tillgång till något pressverktyg.
    • Andra tankar och idéer?

2. J
    Medlem · 206 inlägg

JSten

Medlem
    Har funderat och räknat vidare på det här och för enkelhetens skull så behåller jag 22mm för båda stammarna. Till det tänker jag mig hårdlödade böjar och grenkopplingar. T.ex. avsticket för husets kallvatten (18mm) blir:

Övergångarna till PE-X rören tänker jag mig:

Låter det vettigt? En något relaterad fråga, pex rören jag har är LK Uni 25x3.5 och vad jag vet tillverkar LK inte halvkopplingar till den dimensionen, är halvkopplingen jag har valt en ok lösning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.