Hej!
Renovering av tvättstuga i källare pågår. Källarens yttermur är av betonghålsten. Byggt 1939-1940. Delar av putsen har tagits ner där den satt dåligt, troligtvis knackar jag ner ytterligare några partier. Jag har noterat en liten spricka mellan betonghålstenar i grundmuren, det är inget stort så jag är inte så orolig för det, se bild. Nedanför fönstrets högra sida. Huset har ändå stått länge, så någon spricka är inte så konstigt. I övrigt ser det bra ut vad jag kan bedöma. Men nu när jag ska putsa väggen vill jag gärna göra det så bra som möjligt. Även om jag är medveten om att det kan röra sig någon millimeter och skapa en ny spricka i framtiden.
Jag har krafsat ur löst material längs sprickan. Räcker det nu att lägga på putsbruk (gissningsvis putsbruk c?) och försöka trycka in det i den lilla sprickan så gott det går? Eller ska jag först fylla själva sprickan med något hårdare bruk för att sedan lägga puts i ett nästa steg? Alla tips mottages tacksamt! Om det även finns något enkelt sätt att förebygga en ny spricka så är det av intresse, även om det kanske är omöjligt.
Renovering av tvättstuga i källare pågår. Källarens yttermur är av betonghålsten. Byggt 1939-1940. Delar av putsen har tagits ner där den satt dåligt, troligtvis knackar jag ner ytterligare några partier. Jag har noterat en liten spricka mellan betonghålstenar i grundmuren, det är inget stort så jag är inte så orolig för det, se bild. Nedanför fönstrets högra sida. Huset har ändå stått länge, så någon spricka är inte så konstigt. I övrigt ser det bra ut vad jag kan bedöma. Men nu när jag ska putsa väggen vill jag gärna göra det så bra som möjligt. Även om jag är medveten om att det kan röra sig någon millimeter och skapa en ny spricka i framtiden.
Jag har krafsat ur löst material längs sprickan. Räcker det nu att lägga på putsbruk (gissningsvis putsbruk c?) och försöka trycka in det i den lilla sprickan så gott det går? Eller ska jag först fylla själva sprickan med något hårdare bruk för att sedan lägga puts i ett nästa steg? Alla tips mottages tacksamt! Om det även finns något enkelt sätt att förebygga en ny spricka så är det av intresse, även om det kanske är omöjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tydligt svar! Märkligt att jag inte kunnat hitta det i andra trådar, kanske att jag söker slarvigt.. Men då går jag på först med bruk b i sprickorna enligt din beskrivning.J Jansson69 skrev:
Det här med att förebygga att ny spricka återkommer på samma ställe. Är det någon idé? Jag minns att jag sett någon som satt upp ett nät, tex ett fint armeringsnät eller liknande över en spricka och putsat på det. Som en slags förstärkande putsbärare. Men det resulterar kanske bara i att det spricker på något annat ställe om det skulle röra sig någon halv millimeter?
Murverk under mark muras alltid med minst murbruk B eller starkare, det är en generell regel..J JAVA_ skrev:Tack för tydligt svar! Märkligt att jag inte kunnat hitta det i andra trådar, kanske att jag söker slarvigt.. Men då går jag på först med bruk b i sprickorna enligt din beskrivning.
Det här med att förebygga att ny spricka återkommer på samma ställe. Är det någon idé? Jag minns att jag sett någon som satt upp ett nät, tex ett fint armeringsnät eller liknande över en spricka och putsat på det. Som en slags förstärkande putsbärare. Men det resulterar kanske bara i att det spricker på något annat ställe om det skulle röra sig någon halv millimeter?
Ja du kan näta med ett stålnät på insidan i putsen om den nuvarande putsen är tillräckligt tjock..
Är du säker på att putsen som sitter där idag är av C kvalitet?
Okej! Men då är B tillräckligt hårt i fogarna, eller finns skäl att överväga ännu hårdare? (A?)J Jansson69 skrev:
Säker på C-puts är jag inte. Men jag tycker att den är ganska porös och det verkar stämma med beskrivningar av putsbruk C. Putsen har antagligen suttit där sedan huset byggdes på 40-talet. Kan jag bli säker på något sätt enkelt sätt, om det är C eller något annat? Finns det skäl att överväga putsbruk B på väggarna?
Bästa svaret
Kör med murbruk B i sprickan och putsbruk C i putsen..J JAVA_ skrev:Okej! Men då är B tillräckligt hårt i fogarna, eller finns skäl att överväga ännu hårdare? (A?)
Säker på C-puts är jag inte. Men jag tycker att den är ganska porös och det verkar stämma med beskrivningar av putsbruk C. Putsen har antagligen suttit där sedan huset byggdes på 40-talet. Kan jag bli säker på något sätt enkelt sätt, om det är C eller något annat? Finns det skäl att överväga putsbruk B på väggarna?
Då håller jag tummarna för att det har rört sig färdigt. Men jag ställer in mig på att hålla koll i området framöver för att uppmärksamma ev. rörelser.C cpalm skrev:
Vi har också en del sprickor i vårt gamla hus (1920), tänkte ta itu med källaren om något år men fick tipset att smeta på hobbygips under tiden, enkelt och då ser man direkt om det spricker igen. Man vet inte varför de har spruckit, kan vara gamla sättningsskador, markförändringar etc.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fix i källare, hur gå till väga för att putsa till detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsa väggar i källare med gipsputs
Färg, Måla & Tapetsera -
Att putsa innervägg källare eller inte?
Liknar mögel på nyputsad vägg i källare
Tillfällig uppsnyggning i källare med puts
Grund & Markarbeten