261 läst ·
6 svar
261 läst
6 svar
Ny på eldningsfronten.
God morgon. Har precis flyttat in i hus med en kamin.
Behöver lite råd nu då ja är helt grön på denna aktivitet.
Vad är bästa veden att köra om man vill hålla värmen länge?
Vart hittar jag bästa veden i Malmö med omnejd?
Är ved dyrt nu följden?
Hur vet jsg om veden jag köper är dyr eller billigt?
Behöver lite råd nu då ja är helt grön på denna aktivitet.
Vad är bästa veden att köra om man vill hålla värmen länge?
Vart hittar jag bästa veden i Malmö med omnejd?
Är ved dyrt nu följden?
Hur vet jsg om veden jag köper är dyr eller billigt?
Mest en trivselkomplement.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 966 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 966 inlägg
Allt beror på hur mycket och hur smidigt du vill att det ska vara. Ska du elda flera kubikmeter så rekommenderar jag att låna/hyra släp och åka uppåt Hässleholm med omnejd då det kan vara halva priset på ved där jämfört med Malmö.
Vanligt lövträd fungerar för de flesta och även gran/furu går bra även om det knastrar lite.
Sen är det skillnad på ved och ved och hur blöt den är och liknande. Eldar man lugnt och länge så tycker jag man ska ha torr ved för att slippa störa grannarna. Har själv en granne som jag tror eldar en gammal altan för det stinker i området varje gång han tänder..
Vanligt lövträd fungerar för de flesta och även gran/furu går bra även om det knastrar lite.
Sen är det skillnad på ved och ved och hur blöt den är och liknande. Eldar man lugnt och länge så tycker jag man ska ha torr ved för att slippa störa grannarna. Har själv en granne som jag tror eldar en gammal altan för det stinker i området varje gång han tänder..
Ok det är bra svar! Har tyvärr inte plats för kubikmeter med hemma, ska mest elda för trivsel och lite extra värme de kallaste dagarna
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 966 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 966 inlägg
Då tycker jag du ska börja med att åka till Bauhaus/liknande och köpa 2-3 säckar med björkved och sen ser du hur mycket som går åt. Efter det så kan du ju utvärdera om det är värt att åka runt och hämta hem mer ved eller om du ska fortsätta med säckar.
Peffekt. Tack för svar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var hittar jag snygga och bra köksfläktar med mekanisk frånluft?
Kök -
Kallförråd: Smälla på ny stående panel direkt befintlig spontad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nibe EVC13 - vad kan vara fel, och/eller hur dumt att installera ny?
Värmepumpar -
Är det okej med sprickor och hål i ny fasad?
Fasad