Byggahus.se

Ny obligatorisk energimärkning på torktumlare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 693 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Fredrik

Spara 4 TWh per år på att energimärka torktumlare? Jag är ingen expert men är inte det jädrigt mycket el? Hur mycket el drar Sveriges torktumlare sammanlagt egentligen?

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: RM

Måste väl finnas viktigare saker för Energimyndigheten att lägga tid och pengar på.....

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: KnockOnWood

Vänta bara, detta är bara början av vad den vansinniga EU-kommisionen kommer att hitta på.

De drog tillbaka sitt direktiv om olivolja på restaurangerna efter att ha blivit utskrattade världen runt.

Nu sitter de och slickar sina sår och försöker hitta på nästa idiotregel som Europas befolkning skall terroriseras med.

På gång är effektgränser för dammsugare.
    Nästa steg är väl elektriska tandborstar.

Sverige ut ut EU!

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Frågan är hur mycket jag som konsument tjänar på att köpa en så energieffektiv produkt???
    Den högre inköpskostnaden måste ju motiveras med att jag under dess livslängd kan tjäna in extrapengarna annars är det ju inte intressant oavsett hur många ++++++++ dom nu ska lägga till...

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Micke

Vad fint. Vi har en skala från F till A. Men för att snurra till det lägger vi till några plus och tror att det blir lättare för konsumenten. Varför kan vi inte istället få effektförbrukningen enligt standardmätning istället? Det är ju mycket lättare att jämföra mellan två produkter om ena drar 150kwh/år och den andra 200kwh/år. Vilken skulle du valt om den första kostar 10000kr och den andra 5000kr? Hur många år längre måste du ha den första maskinen för att betala sig?

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Limpan4all

Eller fallet med Boshtumlare märkt C (228kWh/år) och en Samsung märkt A++ (236kWh/år) totalt vansinigt är och blir det en som drar mera ström för en HÖGRE energiefektivtetsklassning.
    Bosch Torktumlare WTA74101SN (frånluft, 88 minuter torktid)
    Respektive
    Samsung Torktumlare DV80F5E5HGW (kondensation med värmepumpsteknologi, 170 minuter).

Totalt vansinnigt, jag har ingen glädje av en massa varmluft som matas ut, jag vill få ner den totala energiförbrukningen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.