Byggahus.se

Ny luft/vattenvärmepump, väldigt ojämn temperatur och tryck...

1. O
    Medlem · Nivå 3
    Jag har nyligen fått installerat en luft/vattenvärmepump, en aroTHERM 8kW från Vaillant, som är kopplad på mitt radiatorsystem. Tydligen försöker pumpregleringen hålla så låg ut-temperatur från pumpen som möjligt, för att få hög verkningsgrad och spara energi, och det verkar väl rimligt. Tyvärr har det oönskade bi-effekter som jag inte vet om jag ska leva med eller klaga på.

Det sitter en reglerpanel på övervåningen i huset som skickar börvärden till pumpen. När då solen skiner in genom fönstren och det blir varmt på övervåningen, skickar reglerpanelen begäran om väldigt låga börvärden till pumpen. I går låg börvärdet på 15 grader. Det i sin tur innebär att temperaturen nere i källaren blir väldigt låg, där värmer ju inte solen. Det blir kallt och rått.

Ytterligare en effekt av detta är att trycket i radiatorsystemet sjunker med sjunkande temperatur, och går till slut under 0.5 bar, då pumpen är inställd att helt stänga av sig. När det sen blir kallare på övervåningen och reglerpanelen vill ha högre temperatur ut från pumpen, går den ju inte igång eftersom trycket är för lågt.

Jag har fyllt upp vatten i radiatorsystemet så att trycket nu pendlar mellan 0.5 och 2 bar, och jag vet inte om det är bra. Med den gamla pumpen som gav konstant 47 grader ut hade jag konstant 1 bar tryck i radiatorsystemet.

Jag snackade med Vaillant tidigt i våras och då var inte effekten av detta så stor som den är nu, så då lät jag mig nöja med att köras radiatorsystemet upp till 1.5 bar, men nu tycker jag det verkar orimligt stora skillnader både i tryck och temp.

Nån som har nån idé om detta?

2. I
    Medlem · Nivå 9
    Ang trycket så tycker jag det pendlar lite väl mycket. Har du kollat att expkärlet är helt?

Kan inte Vaillant men det brukar finnas en inställning på hur mycket din rumsgivare ska påverka framledningstemp. Då ställer du först in pumpen så att kurvan är rätt till ditt behov, och sedan påverkan av rumsgivaren.

Alternativet är att bara köra på kurva som styrs av utetemp, då kommer källaren alltid vara varm, men övervåningen lite för varm....

Bäst vore att dra en egen slinga till källaren som kan gå som egen krets, (har vaillant möjlighet till att styra 2 kretsar? så behöver du kanske bara en extra växenventil + cp)

• Laddar…
  3. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    ja eller sätt givaren i det kallaste rummet och låt termostatventilerna reglera i de övriga

• Laddar…
  4. O
    Medlem · Nivå 3
    Att bara köra utetempstyrt kanske är en lösning. Jag har ju termostater på elementen som skulle kunna reglera övervåningen, så var det med den gamla VVPn.

Givaren satt i källaren först, men installatören tyckte att den skulle sättas på övervåningen. Antagligen fattade de inte vad det innebar.

om expansionskärlet är helt... får kolla det.

Tack.

5. S
    Medlem Nivå 13
    Om vp är kopplad direkt mot radiatorerna utan extra kärl så är det inte bra att köra mot enbart delar av rad systemet det blir lite vatten för vp att jobba med och ev lågt flöde vilket kan leda till väldigt många starter.