Hej köpte en kompressor 400V, när jag trycker på start så slår jordfelsbrytaren av direkt på sekunden, säkringarna faller inte. Någon som vet vad felet kan vara? Är den sönder, eller behöver man koppla om den? Verkar gå lätt när man vrider fläktbladen på motorn.
Ja den är ny, dock köptes den på auktion...A Avemo skrev:
Ja centralen är ganska ny, i en ganska ny byggnad så eljobbet är jag inte det minsta orolig för. Bandsågen fungerar i samma uttag tex.
Du behöver öppna handsken för att se hur den är kopplad inuti.
Har du multimeter?
Då kan du resistansmäta mellan motorns lindningar och jord (med handsken utdragen), då kan du få ett litet hum/indikation om motorn är hel eller inte.
Har du multimeter?
Då kan du resistansmäta mellan motorns lindningar och jord (med handsken utdragen), då kan du få ett litet hum/indikation om motorn är hel eller inte.
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är lite svårt att se på bilderna. Men det ser ut som att det är kablar med 4 ledare till både anslutningskabeln och motorkabeln. Eftersom kompressorn är ny så utgår jag ifrån att ingenting i den behöver en nolla. Och om nollan inte ens är ansluten i apparaten finns det vissa av de fel som annars är svåra att hitta som är mindre troliga. Hittar du inga suspekta kopplingar där manöverström till något är draget till jord så är det inte mycket mer att välja på än jordfel i motorn.X xxx.maws skrev:
Har du en multimeter? Om du kopplar ur kompressorn, trycker in startknappen och mäter mellan faser och jord. Får du då någon kontakt?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 2 986 inlägg
Dett var ju fasvändare i handsken
Här kunde det ha slutat illa utan fungerande jordfelsbrytare.