Hej köpte en kompressor 400V, när jag trycker på start så slår jordfelsbrytaren av direkt på sekunden, säkringarna faller inte. Någon som vet vad felet kan vara? Är den sönder, eller behöver man koppla om den? Verkar gå lätt när man vrider fläktbladen på motorn.

• Kopplingsboxen på en 400V kompressor med flera färgade kablar anslutna till kopplingsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är start/stopp knappen kopplad ?

Är kompressorn ny? Har du använt uttaget till andra apparater tidigare? Det syns ingenting på bilden som borde leda till att det löser. Har den stått ute så att den kan ha samlats fukt i den?

nisse123 nisse123 skrev:
Hur är start/stopp knappen kopplad ?

• Närbild av en elektrisk brytare märkt "NE-MA SB20-10" med röda och gröna knappar, monterad på en gul maskin.
    Skapa konto
  • Närbild på en elektrisk komponent med kablar och en modul märkt "NE-MA".
    Skapa konto
  • Närbild av en del av elektrisk installation med kablar och skruvar, monterad på en metallyta.
    Skapa konto
Hur ser det ut i trefashandsken respektive trefasuttaget?

A Avemo skrev:
Är kompressorn ny? Har du använt uttaget till andra apparater tidigare? Det syns ingenting på bilden som borde leda till att det löser. Har den stått ute så att den kan ha samlats fukt i den?
Ja den är ny, dock köptes den på auktion...
Ja centralen är ganska ny, i en ganska ny byggnad så eljobbet är jag inte det minsta orolig för. Bandsågen fungerar i samma uttag tex.

• Rött industriellt eluttag av märket GARO, specifikationer inkluderar 16A-6h, 220/380V och IP44, med CE-märkning.
    Skapa konto
  • Bild av en röd stickkontakt med flera stift, sannolikt använd för eluttag i en ny byggnad.
    Skapa konto
  • Bild på en elcentral med jordfelsbrytare och flera brytare, delvis öppnad för att visa insidan med ett schema över elkretsarna.
    Skapa konto
Du behöver öppna handsken för att se hur den är kopplad inuti.

Har du multimeter?
Då kan du resistansmäta mellan motorns lindningar och jord (med handsken utdragen), då kan du få ett litet hum/indikation om motorn är hel eller inte.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Ja den är ny, dock köptes den på auktion...
Ja centralen är ganska ny, i en ganska ny byggnad så eljobbet är jag inte det minsta orolig för. Bandsågen fungerar i samma uttag tex.
Det är lite svårt att se på bilderna. Men det ser ut som att det är kablar med 4 ledare till både anslutningskabeln och motorkabeln. Eftersom kompressorn är ny så utgår jag ifrån att ingenting i den behöver en nolla. Och om nollan inte ens är ansluten i apparaten finns det vissa av de fel som annars är svåra att hitta som är mindre troliga. Hittar du inga suspekta kopplingar där manöverström till något är draget till jord så är det inte mycket mer att välja på än jordfel i motorn.

Har du en multimeter? Om du kopplar ur kompressorn, trycker in startknappen och mäter mellan faser och jord. Får du då någon kontakt?

Har bara en Elma x2000 spänningstestare hemma. Men ska se om jag kan låna en multimeter.

A
X xxx.maws skrev:
Har bara en Elma x2000 spänningstestare hemma. Men ska se om jag kan låna en multimeter.
Alla Elmas spänningsprovare har funktion för att kolla kontinuitet. Borde räcka bra för detta prov.

Okej, öppnade handsken. En av faserna är kopplad på jordstiftet. Vad fan är det jag ser. Börjar med att koppla om denna och hoppas på det bästa!

• En öppen handske med felaktig elektrisk koppling där en fas är ansluten till jordstiftet.
    Skapa konto
  • Wow
  • Arg
J-banan och 2 till
  • Laddar…
Någon klåpare har monterat den handsken.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Uppenbarligen, nu lever den, men motorn gick åt fel håll tror jag. 🤪 Skönt!

Dett var ju fasvändare i handsken

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Här kunde det ha slutat illa utan fungerande jordfelsbrytare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.