25 035 läst · 67 svar
25k läst
67 svar
Ny kökspanna 2019 (erfarenheter av senko, braland, wamsler etc.)
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
Jag räknar vad jag får långveden för inklusive hemkörning, räknar inte eget arbete. Det tar några dagar att klyva och stapla och då det inte är ett alternativ att jobba avlönat den tiden istället räknar jag inte det som en kostnad. (Att klyva ved är roligt, man känner sig så nöjd efteråt!)L lat skrev:
Vi funderar också på någon av dem och att beställa direkt från Kroatien. Hittade denna tråden och skapade ett konto nyss för att kunna ge mig in i snacket här.B Betula_Pendula skrev:
Är mycket intresserad av erfarenheterna längre fram med hur det fungerat för dig. Ett tips: Om jag förstått saken rätt så måste det finnas svensk installationsanvisning och manual för att den ska vara godkänd i Sverige. Sådan finns att ladda ner hos den svenska återförsäljaren vilket kan vara bra att veta om man beställer direkt från Kroatien.
Jag funderar också om det kan bli problem med de nya EU-reglerna för rumsvärmare etc och där övergångsreglerna upphör att gälla i Sverige 190930 om jag förstått det rätt. Sverige har valt att implementera reglerna tidigare än kravet från EU, vilket innebär att det teoretiskt kan vara så att pannan är godkänd i övriga EU men inte Sverige efter september 2019. Jag blir inte riktigt klok på vad som gäller och hur man ska tolka testresultaten för denna panna i relation till den skärpta kraven. Någon som vet? Vi kommer inte att hinna få en en kökspanna installerad i år nämligen.
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
1: Finns inget krav på svensk installations anvisning, ett godkännande inom EU gäller i hela EU med undantag på utsläppen som kan variera mellan olika länder och kan vara olika även inom ett land. (Finns till exempel detaljplaner som förbjuder installation av eldstäder)D davva634 skrev:Vi funderar också på någon av dem och att beställa direkt från Kroatien. Hittade denna tråden och skapade ett konto nyss för att kunna ge mig in i snacket här.
Är mycket intresserad av erfarenheterna längre fram med hur det fungerat för dig. Ett tips: Om jag förstått saken rätt så måste det finnas svensk installationsanvisning och manual för att den ska vara godkänd i Sverige. Sådan finns att ladda ner hos den svenska återförsäljaren vilket kan vara bra att veta om man beställer direkt från Kroatien.
Jag funderar också om det kan bli problem med de nya EU-reglerna för rumsvärmare etc och där övergångsreglerna upphör att gälla i Sverige 190930 om jag förstått det rätt. Sverige har valt att implementera reglerna tidigare än kravet från EU, vilket innebär att det teoretiskt kan vara så att pannan är godkänd i övriga EU men inte Sverige efter september 2019. Jag blir inte riktigt klok på vad som gäller och hur man ska tolka testresultaten för denna panna i relation till den skärpta kraven. Någon som vet? Vi kommer inte att hinna få en en kökspanna installerad i år nämligen.
2: I mitt fall så är det ett byta av en äldre kökspanna (Norrahammar) till en ny och då krävs ingen anmälan till kommunen om bytet sker till en ny av samma typ, bränsle, storlek, effekt och att ingen modifiering på rökkanalen behövs. D.v.s. eftersom jag har en äldre godkänd installation så gäller det godkännandet även om jag byter till en ny kökspanna. (Detta gäller i min kommun det kan säkert skilja sig så dubbelkolla)
3: Fram till 190930 så kan kommunen tillämpa äldre eller nya bestämmelserna i BBR, min kommun tillämpar nya reglerna vid nybyggen och övergångsreglerna vid ändringar i äldre byggnader. Kolla med din kommun.
4: Om det krävs ett bygglov elle bygganmälan så är mitt tips är att ni ansöker om att installera den redan nu, sen har ni 5 år på er att slutföra installationen innan bygglovet går ut. Slutbesiktningen skall ske mot de krav i BBR som gällde när ansökan gjordes och inte mot eventuella nya krav som tillkommit.
Tack för svar!B Betula_Pendula skrev:1: Finns inget krav på svensk installations anvisning, ett godkännande inom EU gäller i hela EU med undantag på utsläppen som kan variera mellan olika länder och kan vara olika även inom ett land. (Finns till exempel detaljplaner som förbjuder installation av eldstäder)
2: I mitt fall så är det ett byta av en äldre kökspanna (Norrahammar) till en ny och då krävs ingen anmälan till kommunen om bytet sker till en ny av samma typ, bränsle, storlek, effekt och att ingen modifiering på rökkanalen behövs. D.v.s. eftersom jag har en äldre godkänd installation så gäller det godkännandet även om jag byter till en ny kökspanna. (Detta gäller i min kommun det kan säkert skilja sig så dubbelkolla)
3: Fram till 190930 så kan kommunen tillämpa äldre eller nya bestämmelserna i BBR, min kommun tillämpar nya reglerna vid nybyggen och övergångsreglerna vid ändringar i äldre byggnader. Kolla med din kommun.
4: Om det krävs ett bygglov elle bygganmälan så är mitt tips är att ni ansöker om att installera den redan nu, sen har ni 5 år på er att slutföra installationen innan bygglovet går ut. Slutbesiktningen skall ske mot de krav i BBR som gällde när ansökan gjordes och inte mot eventuella nya krav som tillkommit.
Vi fick bygglov 2016 för en tillbyggnad i form av en större 1800-tals timmerstomme.I underlaget jag lämnade in i samband med tekniska samrådet har jag skrivit att vi ska ha en vattenmantlad, vedeldad kökspanna. Dock inte specificerat modell, effekt etc. Men det borde kanske räcka ändå? Jag ska kolla med min bygglovshandläggare. Vi kommer tidigast att kunna installera pannan nästa år.
Medlem
· Södra Dalarna
· 271 inlägg
Nu har det gått en tid och jag tänkte kolla om någon vaskat fram mera information som kan vara användbar innan köp!
Tyvärr inte så mycket.. Mailade dock Termometal och fick tag på en referens i Stockholm. Han var väldigt nöjd med företaget och köpet, men hade då inte hunnit installera Senkon. Sedan har det varit lite mycket och jag har inte orkat ta kommunikationen vidare. Dessutom har vår spis-/skorstensgubbe uttryckt att han helst jobbar med Lohberger, så vi kanske går den vägen istället.B Betula_Pendula skrev:
Maila Termometal och fråga om referenser! De hänvisade först till GDPR och att de inte kunde ge ut några uppgifter om kunder, men när jag bad dem fråga om lov så fixade de det utan knussel.
Hej vet att detta kanske är ett gammalt inlägg. Men jag står inför att köpa en begagnad wamsler k147v kökspanna. Har du några erfarenheter av dom pannorna? har tänkt koppla den till ett litet vattensystem på kanske 200 liter acktank och 5st radiatorer. Huset är 70 kvadrat med halv övervåning oxå. Vad tror du om detta. Mvh PontusL lat skrev:
Hej, nej inte av dem.
Jag hittar ingen info om den på nätet.
Om den är på typ 5-8kW så bör det ju kunna funka.
Var noga med att sätta in ett rökgasspjäll, om det inte finns som standard, så att du kan styra rökgastemperaturen.
En Laddomat behövs också, se till så att pumpen går på rätt fart så att du får rätt Delta-T över pannan. Oftast (nästan alltid) ska pumpen på på lägsta hastighet.
Var noga med att sätta in ett rökgasspjäll, om det inte finns som standard, så att du kan styra rökgastemperaturen.
En Laddomat behövs också, se till så att pumpen går på rätt fart så att du får rätt Delta-T över pannan. Oftast (nästan alltid) ska pumpen på på lägsta hastighet.
Vars sätter men dessa rökgasspkäll? Har tänkt köra överfallssystem 1 rörs utan ladumat, alltså bara från panna till acktanken, sen ut i radiatorerna, kommer sätta koppel på varje radiator så man kan styra hur mycket Mängd av varmvattnet som går upp i radiatorn och resten går bara vidare till nästa. På så vis får man inte lika mycke kallare vatten i slutet av radiator kretsen. Vad tror Du om detta system.?
kan tillägga att vi har tänkt köpa luftvärmepump oxå, och bara elda som stöd, då vill försöka komma undan så billigt som möjligt. Huset är på 70 kvadrat med liten övervåning. Tack
Mvh
kan tillägga att vi har tänkt köpa luftvärmepump oxå, och bara elda som stöd, då vill försöka komma undan så billigt som möjligt. Huset är på 70 kvadrat med liten övervåning. Tack
Mvh
dom har slutat tillverkas verkar det som., dom heter wamsler k 148 nu, verkar dock vara sammaL lat skrev:Hej, nej inte av dem.
Ok, det känns som vi får gå basic.
1: Rökgasspjället sätts, om de inte finns på panna, på utgående rökrör ifrån pannan alt. i skorsten. Rökgastermometer sätts gärna så nära pannan som möjligt på rökröret, före spjället.
2. Iden med överfallssystem & 1-rör är mot naturlagarna.
Överfallssystem gjorde man i tidernas begynnelse när man inte hade c-pump & ville ha självcirkulation.
3. Att ha en ack och inte ha nån form av Ladomat är ung. lika dumt.
Syftet med ack är att kunna ackumulera den överskottsenergi som produceras & kunna pyttsa ut den under längsta möjliga tid.
Prata med en RIKTIG VVS-ingenjör så kan hen hjälpa dig med ditt system.
1. 2-rörssystem
2. Rätt dim radiatorer, låg-temp dimensionerade
3. Lagom (liten) c-pump
4. Riktig injustering av radiatorer, ej svårt
5. Ack ~500l
6. Ladomat eller motsvarande termisk blandningsventil & c-pump för ack-laddning
Själv är jag en glad amatör med ~40 år i branschen.
ps. du kan inte bygga en värmeanläggning som "bara ska eldas som stöd", din llvp lär inte ge mycket vid -5C & lägre & dessutom får du inte ut värmen i alla rummen då om du inte bygger nåt som fördelar luften.
Dessutom så behövs en elpatron eller nåt för då ni inte är hemma & det är kallt.
1: Rökgasspjället sätts, om de inte finns på panna, på utgående rökrör ifrån pannan alt. i skorsten. Rökgastermometer sätts gärna så nära pannan som möjligt på rökröret, före spjället.
2. Iden med överfallssystem & 1-rör är mot naturlagarna.
Överfallssystem gjorde man i tidernas begynnelse när man inte hade c-pump & ville ha självcirkulation.
3. Att ha en ack och inte ha nån form av Ladomat är ung. lika dumt.
Syftet med ack är att kunna ackumulera den överskottsenergi som produceras & kunna pyttsa ut den under längsta möjliga tid.
Prata med en RIKTIG VVS-ingenjör så kan hen hjälpa dig med ditt system.
1. 2-rörssystem
2. Rätt dim radiatorer, låg-temp dimensionerade
3. Lagom (liten) c-pump
4. Riktig injustering av radiatorer, ej svårt
5. Ack ~500l
6. Ladomat eller motsvarande termisk blandningsventil & c-pump för ack-laddning
Själv är jag en glad amatör med ~40 år i branschen.
ps. du kan inte bygga en värmeanläggning som "bara ska eldas som stöd", din llvp lär inte ge mycket vid -5C & lägre & dessutom får du inte ut värmen i alla rummen då om du inte bygger nåt som fördelar luften.
Dessutom så behövs en elpatron eller nåt för då ni inte är hemma & det är kallt.
Okej du verkar ha ganska bra koll på läget Skriv gärna allt du orkar. Det uppskattas mycket., hur funkar det med shunt Ventil som pytsar ut lite vatten när det Behövs? Är det någon form av tempgivare som känner av när radiatorerna behöver mera varmvatten För att hålla varmt? Sen förstår jag inte hur det vattnet kan cirkulera hela tiden genom radiatorerna om shunt ventilen bara öppnar ibland? För shunten sitter väl mellan tanken och elementen?
Går de fortfarande att få ett simpelt system även fast man använder en shunt, vill inte krångla till det, jag har ju sett hur folk bygger sina system nuförtiden, mycket avancerade, vill hålla mitt simpelt med ska ju såklart fungera oxå, sen är väl inte pannan på 20kw mot vattnet, tror de är den totala effekten. Tor ca 15kw går mot vatten. mvh