Hade precis sotaren här och installerade en fläkt på vinden, ljuddämpare och ny kanal. Allt för att få ner oljudet från köksfläkten. Nu visade det sig att jag fått fel fläkt installerad. Funderar då på hur installationen i övrigt ser ut

Brukar utskicket i köket vara så långt som på denna installation och kan man förvänta sig att röret ska vara snett?

Hade allt annat varit ok hade jag bara köpt det, men om de ändå ska tillbaka, är det hantmannamässigt utfört? Metallisk ventilationstrumma som går genom ett träbeklädd tak, med isolering synlig runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk ventilationsrör i trävägg, digital termometer visar 18 grader, inomhusmiljö, isoleringsmaterial synligt.
Skapa konto

Digital hygrometer visar 4.1% fuktighet och 25.8°C temperatur, upp-och-nedvänt, mot träbakgrund.
Skapa konto

Upplevs ju rätt snett men mäter ju bara 3-4 grader

Vad blir det över allt, ett skåp då syns det inte. Sista biten ner till fläkten brukar vara en flexslang.

J jonaserik skrev:
Vad blir det över allt, ett skåp då syns det inte. Sista biten ner till fläkten brukar vara en flexslang.
Blir överskåp, sannolikt slang sista biten och lär väl bli inbyggt på något vis, tyckte mest det såg lite amatörmässigt ut, tidigare satt en 125mm stos plant i taket, snyggt försänkt, såg mer rätt ut.

Satsade lite nu för att få ner ljudet så gick upp på 160mm, visade sig väl dock att det bara var takgenomföringen som var 125, kanalen var kvadratisk 160x160 så gick väl egentligen ner i area.

Har ju egentligen ingen betydelse men jag har väl nån skada att även det som inte syns ska vara propert utfört.

J JFrisk skrev:
Hade precis sotaren här och installerade en fläkt på vinden, ljuddämpare och ny kanal. Allt för att få ner oljudet från köksfläkten. Nu visade det sig att jag fått fel fläkt installerad. Funderar då på hur installationen i övrigt ser ut

Brukar utskicket i köket vara så långt som på denna installation och kan man förvänta sig att röret ska vara snett?

Hade allt annat varit ok hade jag bara köpt det, men om de ändå ska tillbaka, är det hantmannamässigt utfört?[bild][bild]
[bild]
Upplevs ju rätt snett men mäter ju bara 3-4 grader
Värre är väl att kanalen saknar avstånd till brännbart än att det är lite halvtaskigt monterat.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vänta.. va!? Jag har hela min fläkt i ett skåp av trä och sen går den genom en vägg av trä.

S Småbrukaren skrev:
Vänta.. va!? Jag har hela min fläkt i ett skåp av trä och sen går den genom en vägg av trä.

• Svensk text, byggnadssäkerhet, brandskydd, avluftsplacering, isolation, begränsningar, ventilation. Markering på dokument.
    Skapa konto
Jamen då så.

I Installation skrev:
Värre är väl att kanalen saknar avstånd till brännbart än att det är lite halvtaskigt monterat.
Bra poäng! Sitter lite isolering mellan rör och takspont hela vägen upp, men inga 30mm. Ovan taket är dock allt isolerat som det ska.

Får ta och fixa detta, tack för påpekandet, annars hade även innertaket hamnat för nära!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.