Renoverar ett befintligt kök och tagit bort en underbar Electrolux fläkt från 80-talet. Tyvärr var den brun, och lite trasig, annars hade jag behållt den. Den satt ovan spisen och under ett skåp, jag antar att den typen kallas underbyggd. Nu är jag rådvill när det gäller vilken sorts ny köksfläkt att skaffa, och vänder mig därför till detta eminenta forum. Eftersom jag inte byggt om köket antar jag att det är en underbyggd fläkt som behövs. Bifogar bilder. Den behöver vara 700 mm bred. Svart eller krom. (Den kan i n t e vara vit.) Utblås.
Som alltid är jag oerhört tacksam för tips och råd på denna supersajt!

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Vet du om det du har haft är en vanlig fläkt, spiskkåpa eller en alliiancefläkt?
Det måste vara samma typ igen, om du inte ska förändra annat också.
Det ser ut som väldigt lite utrymme för en fläkt med motor. Jag ser inte heller till något eluttag.
Det måste vara samma typ igen, om du inte ska förändra annat också.
Det ser ut som väldigt lite utrymme för en fläkt med motor. Jag ser inte heller till något eluttag.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Mät utrymmet, sätt sen ut alla mått på en enkel skiss och ta foto på hur det ser ut. Ta även mått på rörets diameter. Åk sen till ett varuhus så får du hjälp.S SteelyDan skrev:Renoverar ett befintligt kök och tagit bort en underbar Electrolux fläkt från 80-talet. Tyvärr var den brun, och lite trasig, annars hade jag behållt den. Den satt ovan spisen och under ett skåp, jag antar att den typen kallas underbyggd. Nu är jag rådvill när det gäller vilken sorts ny köksfläkt att skaffa, och vänder mig därför till detta eminenta forum. Eftersom jag inte byggt om köket antar jag att det är en underbyggd fläkt som behövs. Bifogar bilder. Den behöver vara 700 mm bred. Svart eller krom. (Den kan i n t e vara vit.) Utblås.
Jag tog ju tyvärr inga bilder på fläkten innan jag slängde ut den, men det såg ut som på bifogad bild, som jag kopierade från en annan tråd. Vet inte om det är en alliance, kåpa eller "vanlig fläkt" (?). Det finns eluttag, skymtar vita sladdar på sista bilden jag bifogade i mitt ursprungliga inlägg.:BirgitS skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det kanske blir så. Skulle du vilja rekommendera ett varuhus/kedja/ick-kedja? Jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av EG t ex. Skulle gärna handla av nån som är "sin egen dräng", men såna finns väl knappt längre.H HEM2121 skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Stort tack igen. Får jag fråga, eftersom du verkar ha koll, och jag är rädd för att jag i detta fall kanske mer tror att jag har koll än vad jag har, om du kan tipsa mig om en sådan fläkt? T ex på Elon? Konstig fråga kanske, men ändå.BirgitS skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 527 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 527 inlägg
Beklagar men jag har ingen fläkt att rekommendera, vår är 20 år gammal. Men dessa 70 cm breda verkar finnas på Elon: https://www.prisjakt.nu/c/koksflaktar?1261=2378&4388=5810&stores=10476
Råd & Rön gör stora tester men det kostar en slant att läsa resultaten: https://www.radron.se/tester/vitvaror/koksflaktar/
Råd & Rön gör stora tester men det kostar en slant att läsa resultaten: https://www.radron.se/tester/vitvaror/koksflaktar/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg