Byggahus.se
Renoverar ett befintligt kök och tagit bort en underbar Electrolux fläkt från 80-talet. Tyvärr var den brun, och lite trasig, annars hade jag behållt den. Den satt ovan spisen och under ett skåp, jag antar att den typen kallas underbyggd. Nu är jag rådvill när det gäller vilken sorts ny köksfläkt att skaffa, och vänder mig därför till detta eminenta forum. Eftersom jag inte byggt om köket antar jag att det är en underbyggd fläkt som behövs. Bifogar bilder. Den behöver vara 700 mm bred. Svart eller krom. (Den kan i n t e vara vit.) Utblås.

Som alltid är jag oerhört tacksam för tips och råd på denna supersajt!

• Köksskåp ovanför kakel med saknad köksfläkt, synliga ledningar och skadad vägg. Renoveringsbehov tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalat köksskåp med hängig ventilationsslang och borttaget täcksidor. Renoveringsarbete pågår, slitet utseende.
    Skapa konto
  • Grå flexibel luftkanal för ventilation, fastklämd i vitt hål, rostig plåt i bakgrunden.
    Skapa konto
BirgitS
Vet du om det du har haft är en vanlig fläkt, spiskkåpa eller en alliiancefläkt?
Det måste vara samma typ igen, om du inte ska förändra annat också.

Det ser ut som väldigt lite utrymme för en fläkt med motor. Jag ser inte heller till något eluttag.

• Gilla
SteelyDan och 1 till
  • Laddar…
H
S SteelyDan skrev:
Renoverar ett befintligt kök och tagit bort en underbar Electrolux fläkt från 80-talet. Tyvärr var den brun, och lite trasig, annars hade jag behållt den. Den satt ovan spisen och under ett skåp, jag antar att den typen kallas underbyggd. Nu är jag rådvill när det gäller vilken sorts ny köksfläkt att skaffa, och vänder mig därför till detta eminenta forum. Eftersom jag inte byggt om köket antar jag att det är en underbyggd fläkt som behövs. Bifogar bilder. Den behöver vara 700 mm bred. Svart eller krom. (Den kan i n t e vara vit.) Utblås.

Som alltid är jag oerhört tacksam för tips och råd på denna supersajt!
Mät utrymmet, sätt sen ut alla mått på en enkel skiss och ta foto på hur det ser ut. Ta även mått på rörets diameter. Åk sen till ett varuhus så får du hjälp.

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du om det du har haft är en vanlig fläkt, spiskkåpa eller en alliiancefläkt?
Det måste vara samma typ igen, om du inte ska förändra annat också.

Det ser ut som väldigt lite utrymme för en fläkt med motor. Jag ser inte heller till något eluttag.
Jag tog ju tyvärr inga bilder på fläkten innan jag slängde ut den, men det såg ut som på bifogad bild, som jag kopierade från en annan tråd. Vet inte om det är en alliance, kåpa eller "vanlig fläkt" (?). Det finns eluttag, skymtar vita sladdar på sista bilden jag bifogade i mitt ursprungliga inlägg.: Kök utan fläktkåpa, flexibel ventilationskanal ansluten till vägguttag, golvskåp med öppen dörr, vitvaror.
Skapa konto

H HEM2121 skrev:
Mät utrymmet, sätt sen ut alla mått på en enkel skiss och ta foto på hur det ser ut. Ta även mått på rörets diameter. Åk sen till ett varuhus så får du hjälp.
Tack, det kanske blir så. Skulle du vilja rekommendera ett varuhus/kedja/ick-kedja? Jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av EG t ex. Skulle gärna handla av nån som är "sin egen dräng", men såna finns väl knappt längre.

BirgitS
Finns det något fläkt på vinden eller på taket?
Drar det något i röret nu?

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
BirgitS
S SteelyDan skrev:
Tack, det kanske blir så. Skulle du vilja rekommendera ett varuhus/kedja/ick-kedja? Jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av EG t ex. Skulle gärna handla av nån som är "sin egen dräng", men såna finns väl knappt längre.
Elon brukar ha mer vettiga säljare.

• Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det något fläkt på vinden eller på taket?
Drar det något i röret nu?
Bifogar bild. Röret (eller vad det kallas) går rakt ut till väggen och en vanlig ventil. Skymtas 2 ljusglimtar längst in.

• Inuti en vindlande, smutsig ventilationskanal sedd uppifrån med synlig korrosion och slitage.
    Skapa konto
S SteelyDan skrev:
Bifogar bild. Röret (eller vad det kallas) går rakt ut till väggen och en vanlig ventil. Skymtas 2 ljusglimtar längst in.
Huset är byggt 1962, och köket inkl fläkten är/var från 1980-talet.

BirgitS
S SteelyDan skrev:
I så fall är det nog bäst med en vanlig utblåsfläkt.

BirgitS BirgitS skrev:
I så fall är det nog bäst med en vanlig utblåsfläkt.
Stort tack igen. Får jag fråga, eftersom du verkar ha koll, och jag är rädd för att jag i detta fall kanske mer tror att jag har koll än vad jag har, om du kan tipsa mig om en sådan fläkt? T ex på Elon? Konstig fråga kanske, men ändå.

BirgitS
  • Gilla
SteelyDan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar men jag har ingen fläkt att rekommendera, vår är 20 år gammal. Men dessa 70 cm breda verkar finnas på Elon: [länk]

Råd & Rön gör stora tester men det kostar en slant att läsa resultaten: [länk]
Tusen tack ändå, jag har kommit em bra bit på väg.

H
S SteelyDan skrev:
Elgiganten har ju ett bra sortiment.

• Haha
electroluxaren
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Elgiganten har ju ett bra sortiment.
Skojar du lite nu? Kul i så fall :) Men jag blev tyvärr blåst på 4500 kr av de. Long story.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.